تغییر مسیر خودروسازان در واردات

خودروسازان داخلی در حالی قصد واردات محصولات متعلق به شرکای فرانسوی شان را دارند که تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد آنها تا پیش از این، واردکننده‌های خوبی نبوده و نتوانسته‌اند تجارت مناسبی را در این حوزه داشته باشند.
تغییر مسیر خودروسازان در واردات
صنعت نویس: این در شرایطی است که گفته می‌شود خودروسازان در دور جدید واردات، قصد دارند به‌واسطه تغییر روش‌های فروش و همچنین رقابتی کردن قیمت‌ها، کارنامه بهتری را برای خود ثبت کنند.
 
 
 
اتفاقا یکی از مسائلی که سبب شد خودروسازان در گذشته نتوانند عملکرد مناسبی را در حوزه واردات داشته باشند، بحث روش‌های فروش به‌خصوص «قیمت‌گذاری» بود. به‌عنوان مثال، ایران خودرو اگرچه محصولی پر آپشن و به روز به نام پژو 407 را در سال 87 وارد کشور کرد، با این حال به دلایلی که مهم‌ترین آنها قیمت‌گذاری نامناسب بود، نتوانست این خودرو را در بازار داخل جا انداخته و فروش مناسبی را به جا بگذارد. این داستان در مورد سوزوکی کیزاشی هم به‌نوعی تکرار شد تا ایران خودرویی‌ها بار دیگر نشان دهند واردکننده‌های خوبی نیستند. البته سایپا و پارس خودرو نیز در این ماجرا دست کمی از ایران خودرو نداشته و آنها هم به دلایلی از جمله قیمت‌گذاری نامناسب (به‌عنوان دلیل اصلی) کارنامه ضعیفی را در این حوزه به جا گذاشته‌اند. به‌عنوان مثال، پارس خودرو به‌دلیل در نظر گرفتن قیمت بالا، نتوانست آمار خوبی از فروش دو محصول به روز وارداتی اش یعنی نیسان مورانو و رنو کلئوس به جا بگذارد. سایپا هم که روزگاری سیتروئن C5 را وارد می‌کرد، تقریبا سرنوشتی شبیه ایران‌خودرو و پارس خودرو پیدا کرد. با این شرایط، به‌نظر می‌رسد اولین اقدام در راستای فروش بهتر محصولات وارداتی خودروسازان داخلی، قیمت‌گذاری مناسب است و آنها نیز در دور جدید فعالیت خود روی این موضوع تمرکز کرده‌اند. در کنار این اما نکته امیدوارکننده دیگر اینجاست که فروش خودروهای وارداتی جدید نه توسط خودروسازان، بلکه از ناحیه شرکت‌های مشترک آنها و خودروسازان خارجی انجام خواهد شد. به‌عنوان نمونه، پژو 508 توسط ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) روانه بازار داخلی می‌شود و به‌نوعی مدیریت پژویی‌ها را در فروش به همراه خواهد داشت.
دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید