تغییر ذائقه خریداران به سمت خودروهای اروپایی و ژاپنی

بررسی آمار واردات خودرو در دوره زمانی ۶ ساله (۳۹۱ تا ۹ ماه سال ۹۶) از تغییر ذائقه خریداران خودروهای وارداتی در کشور حکایت دارد. بطوریکه براساس ارزیابی های صورت گرفته در ۹ ماه منتهی به دی سال جاری شاهد افزایش تمایل مصرف کنندگان به سمت خودروهای اروپایی و ژاپنی بوده ایم.
تغییر ذائقه خریداران به سمت خودروهای اروپایی و ژاپنی

به گزارش صنعت نویس، ارزیابی 10 خودرو برتر در مدت زمان مورد بررسی نشان دهنده آن است که خودروهای فرانسوی و ژاپنی با پیشی گرفتن از برخی خودروهای کره ای در ده اولویت برتر انتخاب از میان خودروهای وارداتی قرار گرفته اند.

باتوجه به آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس می توان گفت خودروهای فرانسوی به خصوص رنو در دامنه قیمتی حدود 100 و زیر 100 میلیون تومان توانسته به خوبی در بازار ایران جا باز کند. آمار اعلام شده نشان دهنده رشد واردات محصولات شرکت رنو به ایران در دو سال اخیر است به طوریکه که در سال 1395 این شرکت سهم 8/14 درصدی از کل واردات را در اختیار داشت؛‌ سهمی که در 9 ماهه اول سال 1396 به 26 درصد از کل واردات رسید و به این طریق این شرکت توانست رتبه اول واردات به کشور را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که خودروهای ساخت کشور آلمان نیز در سه سال اخیر در جمع ده اولویت انتخاب مصرف کننده داخلی قرار گرفته اند. در میان سایر 10 خودرو برتر در مدت زمان مورد بررسی خودروهای توسان IX35 ،هیوندایی سانتافه، کیا اسپورتیج، کیااپتیما، تویوتا لکسوس، سراتو، النترا، انواع محصولات رنو، انواع محصولان میتسوبیشی و بی ام و قرار دارند.

در میان خودروهای برتر وارداتی، خودروی توسان IX35 بیشترین سهم تعداد واردات خودروهای سواری به کشور در سالهای 1391 و 1392 را به خود اختصاص داده است. اما از نکات قابل توجه آمار اعلام شده می توان به رشد تعداد واردات خودروهای جیلی به عنوان یک برند چینی به کشور است. جیلی در سال 1391 با سهم 9/3 درصدی از کل واردات ارزش 8/17 میلیون دلاری داشته است. در سال 1392 با رشد بیش از 5 برابری و رسیدن به سهم 7/11 درصدی و ارزش 98 میلیون دلاری پس از توسان IX35 جایگاه دوم خودروهای وارداتی به کشور را به خوداختصاص داد. اما از سال 1393 جایگاه و سهم جیلی در واردات خودرو روبه افول رفت به طوریکه در سالهای 1393 و 1394 به ترتیب 5 و 16/3 درصد از سهم واردات را به خود اختصاص داده است. براساس اطلاعات به دست آمده از سایت گمرک در سال 1395 این سهم به صفر نزدیک شده است.

کشورهای عمده وارداتی

بررسی آمار واردات خودرو طی سالهای اخیر نشان می دهد رتبه اول در تعداد و ارزش واردات خودروی سواری از کشورهای عمده مبدا وارداتی در اختیار کشور امارات متحده عربی قرار دارد، بطوریکه در سنوات اخیر به طور متوسط بیش از 70 درصد خودروهای وارداتی از طریق این کشور وارد شده است.

نکته قابل توجه، جایگاه چین در چند سال اخیر بوده است. چین با سهم 7/3 درصدی از کل واردات خودروی سواری به کشور در سال 1391 و با ارزش وارداتی 2/17 میلیون دلاری، جایگاه سوم در میان کشورهای اصلی واردکننده مستقیم خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است. این سهم در سال 1392 به بیشترین میزان خود، یعنی 2/16 درصد به ارزش 9/135 میلیون دلار رسید. در سال 1393 اگرچه سهم چین از بازار وارداتی خودروی سواری کاهش 4 درصدی داشت، اما ارزش خودروهای وارداتی از کشور چین به بیشترین میزان خود، یعنی 1/138 میلیون دلار رسید. اما در فضای پسابرجام و در سال 1394 ،سهم چین به شدت کاهش یافت و به رقم سال 1391 برگشت و بعد از کره جنوبی در جایگاه سوم قرار گرفت. در سال 1395 نیز سهم چین در بازار وارداتی خودروی سواری ایران به حدود 3/1 درصد و ارزش کمتر از 14 میلیون دلار رسید. در وضعیت پسابرجام به مرور و از سال 1395 ،کشورهای اروپایی توانستند خود را به عنوان کشورهای عمده مبدا وارداتی خودروی سواری به کشور مطرح کنند که از آن جمله می توان به آلمان به عنوان کشور سوم در سال 1395 و فرانسه به عنوان سومین کشور عمده مبدأ وارداتی خودروی سواری به ایران در 9 ماهه سال 1396 اشاره کرد. این روند نشان می دهد در صورت وجود رقبای جدی برای واردات خودرو از برندهای معتبر دنیا، واردات از چین چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد و در حقیقت تقاضا برای واردات خودرو از چین در بازار ایران نسبت به قیمت و کیفیت، از حساسیت بالایی برخوردار است و به راحتی توسط خودروهای رقیب خارجی قابل جایگزینی است.

منبع:عصرخودرو

افزودن نظر جدید