تغییر بی سروصدای تعرفه مکالمات اپراتورهای بزرگ

دو اپراتور غالب کشور پس از سال‌ها طی اقدامی مشترک اقدام به فلت‌سازی تعرفه‌های ارتباطی خود در تمامی شبکه کردند.
تغییر بی سروصدای تعرفه مکالمات اپراتورهای بزرگ

به گزارش صنعت نویس، ابتدای پاییز هم‌زمان شد با خط پایانی بر گوشه‌ای از مشکلات چندین و چند ساله مشترکان ارتباطی اپراتورهای سیار کشور که برای رسیدگی به حساب‌وکتاب صورتحساب‌های دوره‌ایشان با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه بودند.

با تصمیم اتخاذ شده تعرفه مکالمات دو اپراتور غالب بازار ایران در بخش سیار فلت و تک نرخی شد؛ همانطور که از این عنوان بر می‌آید و در سنوات گذشته نیز یکی از اپراتورهای ثابت و سیار کشور اقدام به فلت‌سازی تعرفه‌های ارتباطی درون شبکه‌ای کرده بودند، فلت‌سازی عبارت است از یکسان‌سازی یا تک نرخی کردن تعرفه‌های مکالماتی درون و برون شبکه.

اگر چه این اقدام دیر انجام می‌پذیرد اما به نظر می‌رسد در راستای ساده‌سازی محاسبه هزینه مکالمات صورت گرفته باشد و باید سال‌ها پیش از این همزمان با اجرای روش‌های روز قیمت‌گذاری در دنیا، اجرایی می‌شد.

طبیعتا یکی از مزایای اجرای این طرح، آسان‌سازی محاسبه هزینه‌های مکالماتی برای مشترکان اپراتورها است و دیگر نگران نخواهند بود که برای برقراری هر یک تماس با حداقل سه لیست تعرفه‌ای مجزا (با توجه به تعرفه‌های متفاوت سه اپراتور ارتباطی) مواجه باشند و در آخر کار هم با توجه به پیچیدگی مکالمات درون و برون شبکه، قادر به محاسبه هزینه‌های ارتباطی‌شان نباشند.

البته در سال‌های گذشته (سال 93) مشترکان اپراتور اول ارتباطی کشور علاوه بر هزینه جابجایی و تفاوت در تعرفه‌های پیک و غیر پیک، تعرفه بیشتری برای تماس‌های خارج از استان نیز می‌پرداختند اما در سال 93 که تعرفه مکالمه در این موارد یکسان‌سازی شد، به زعم مشترکان این اپراتور بسیاری از مشکلات محاسبه مکالمات نیز کاهش یافت.

حال با یکسان کردن هزینه مکالمات درون و برون شبکه همراه اول و ایرانسل که به نظر می‌رسد با رعایت مصوبات سازمان تنظیم مقررات صورت گرفته، قدرت انتخاب و امکان مدیریت بهتر هزینه مشترکان بوجود می‌آید و مشترکان تلفن همراه را از پیچیدگی‌های محاسبه هزینه‌های ارتباطی خلاص می‌کند.

با توجه به اینکه برای اجرای فلت‌سازی کامل در شبکه این دو اپراتور، بخشی از هزینه‌های مکالمات درون شبکه‌ای افزایش و هزینه مکالمات برون شبکه کاهش یافته است، ممکن است برخی مشترکان این دو اپراتور نسبت به افزایش هزینه مکالمات درون شبکه ناراضی باشند که اپراتور اول پیشنهادی را به آنها ارائه داده است.

 

مقایسه تعرفه مکالمات همراه اول، ایرانسل و رایتل

روز گذشته اپراتور اول ارتباطی اعلام کرد که از اول مهر ماه تعرفه پایه سرویس مکالمه درون و برون شبکه خود را یکسان‌سازی می‌کند. با توجه به فرارسیدن موعد زمانی مقرر (اول مهر ماه)، هر دقیقه مکالمه درون و برون شبکه به صورت تک‌نرخی برای سیم‌کارت‌های دائمی 599 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 899 ریال محاسبه خواهد شد.

حال شاهد هستیم که ایرانسل هم در سکوت خبری نرخ مکالمات درون و برون شبکه را مانند همراه اول یکسان کرده و دقیقا با نرخ‌های هر دقیقه مکالمه برای سیم‌کارت‌های دائمی 599 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 899 ریال ارائه کرده است.

در این میان تنها اپراتور سوم است که ظاهرا وارد توافق بین اپراتورها نشده و تغییری در بخش نرخ‌های مکالماتی خود تا لحظه تنظیم این گزارش نداشته است؛ البته ممکن است در آینده این اپراتور نیز به روند توافقات وارد شده و نرخ سرویس‌های پایه خود را تغییر دهد زیرا اکنون تفاوت چشم‌گیری میان نرخ‌های آن با اپراتورهای اول و دوم ارتباطی مشاهده می‌شود.

به گزارش تسنیم، همانطور که اپراتور اول ارتباطی برای آن دست از مشترکانی که بیشتر مکالمه درون شبکه دارند روالی را برای کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته که از طریق کد *10*337# می‌توانند از بسته‌های تخفیفی استفاده کنند، ایرانسل هم «بسته‌های مکالمه» را با کد *555*55# برای مشترکانش دائمی و اعتباری‌اش در نظر گرفته که می‌توانند مطابق الگوی مصرف‌شان، هزینه‌هایشان را حداکثر تا 50 درصد در بازه زمانی یک ماهه کاهش دهند.

حال با توجه به این تغییر و تحولات، جدول نرخ‌های مکالماتی جدید به شرح عکس  است که عملا می‌تواند مقایسه‌ای بین تعرفه اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز باشد.
 

AndroidOnlineNewsImage (1)_6.png

 

 

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید