تغییری جالب در بازار گوشت ایران

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دلیل تغییر شرایط بازار ایران بخشی از تقاضایی که با واردات گوشت سرد پوشش داده می شد الان تبدیل به تقاضا برای گوشت گرم شده است. توضیحات بیشتر را درادامه می خوانید:
تغییری جالب در بازار گوشت ایران

به گزارش صنعت نویس، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که محدودیتی برای واردات گوشت گرم به داخل کشور وجود ندارد، افزود: برای چنین کاری تجار باید پروتکل بهداشتی بین دو کشور را پیشتر امضا کرده باشند. دکتر حسن رکنی می گوید: به دلیل تغییر شرایط بازار ایران بخشی از تقاضایی که با واردات گوشت سرد پوشش داده می شد الان تبدیل به تقاضا برای گوشت گرم شده است. توضیحات بیشتر را درادامه می خوانید:

الان اموردام وزارت جهادکشاورزی کنترلی بر موضوع گوشت گوسفند دارد؛آیا بحث واردات گوشت به قوت خود باقی است؟
-همان طور که قبلا هم گفته ام بیش از90 درصد گوشت قرمز مورد نیازکشورمان درداخل تولید و کمتر از 10 درصد از خارج وارد می شود.قبلا این 10درصد به صورت گوشت سرد تامین می شد و بازارنیز خودش را با آن تنظیم کرده بود. دریکی دوسال اخیر شرایط به سمتی پیش رفته است که مردم به استفاده از گوشت قرمز گرایش کامل دارند یعنی بخشی از تقاضایی که با واردات گوشت سرد پوشش داده می شد الان تبدیل به تقاضا برای گوشت گرم شده است.تامین،جابه جایی،مدت ماندگاری وعرضه گوشت گرم نیز محدودیت هایی دارد.

آیا الان گوشت گرم وارد می شود؟
-با همه سختی هایی که برای واردات گوشت گرم وجود دارد تجار خودشان را با نیاز مخاطبان دربازار تنظیم کرده اند ومحدودیتی برای واردات گوشت گرم وجود ندارد.باید شاخص های بهداشتی و پروتکل بهداشتی با کشورهایی که می خواهیم دام از آن ها وارد کنیم، پیشتر با دام پزشکی کشورمان منعقد شده باشد.

هم اکنون کدام کشورها طرف واردات گوشت گرم برای ما هستند؟
-غالبا کشورهای همسایه هستند، ازجمله کشورهای ارمنستان،تاجیکستان وبرخی کشورهای دیگر.
به تازگی قیمت هر دانه تخم مرغ 150 تومان افزایش پیدا کرده و از350 تومان به 500 تومان درتهران رسیده است،یعنی افزایش بیش از 30 درصدی، با توجه به این که تنظیم بازارآن با وزارت جهاد است می خواهید چه اقداماتی انجام دهید؟
-طی چهارسال گذشته عرضه تخم مرغ یا همیشه کمتر از قیمت تمام شده برای تولید کننده و پایین تر از قیمت جهانی بوده یا حداکثر خودش را به آن قیمت رسانده است.
امسال حدود هفت تا 10روز یک تنش قیمتی درتخم مرغ داشتیم و علتش آن بود که درنیمه دوم سال گذشته تعداد زیادی از واحدهایمان درگیر بیماری آنفلوآنزا شدند ولی خوشبختانه با برنامه ریزی خوبی که انجام شد بیش از 90 درصد این کمبود به دست توانای تولید کنندگانمان کاهش یافت. شاید امسال کمتر از 10 روز استرس ناشی از قیمت را تجربه کردیم وبه دنبال آن بودیم که این هم پیش نیاید ولی به هرشکل ممکن است این گونه حوادث درهرکشوری رخ دهد همان طور که بیشتر کشورهای اروپایی را درگیر کرد. بیماری چیزی نیست که جلویش بسته شود و کسی تمایل داشته باشد این اتفاق بیفتد ولی الان بازار کاملا متعادل است وبیش از نیازبازار دارد تولید می شود و قیمت کاهش یافته است.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید