تسریع انجام تشریفات عبور کالا در مرز

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به جمع سیستم کاغذی در گمرکات گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سرعت انجام تشریفات مربوط به عبور کالاها در مرز افزایش یابد.
تسریع انجام تشریفات عبور کالا در مرز

صنعت نویس: به نقل از گمرک ایران، مسعود کرباسیان  با بیان اینکه مرز محل عبور و نه توقف است ، گفت: همه تصمیم‌ها و اقدامات در مرزهای گمرکی باید به نحوی باشد که موجب کاهش زمان و هزینه واردات و صادرات شود.

رئیس کل گمرک که در نشست یک روزه مدیران ستادی و گمرکات مرزی سخن می‌گفت، بر لزوم  همکاری و تعامل همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مستقر در مرز تأکید کرد و اظهار داشت : مرز محل عبور کالا است و سازمان‌های مسئول درخصوص کنترل‌های مرزی باید کار خود را به بهترین شکل انجام دهند تا از تأخیر در فرآیند عبور کالا و مسافر از مرز جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: کنوانسیون هماهنگی‌ مرزی مواردی را برای تسریع و تسهیل عبور کالا از مرز تعیین کرده است که گمرکات باید به دقت به آنها عمل کنند و تسهیلات لازم را ارائه دهند.

کرباسیان اجرای مدیریت ریسک در مرزها را به منظور جلوگیری از تشکیل صف و معطلی کامیون‌ها اقدامی مؤثر دانست و گفت: این اقدام باعث کاهش هزینه تجارت خواهد شد.

وی تصریح کرد : گمرک مسئول اجرای مقررات است و باید این کار را به بهترین شکل انجام دهد به نحوی که رضایت مردم فراهم شود.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه دستورالعمل جدید ساماندهی مبادی ورودی مرزهای زمینی وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مرز را به روشنی تعیین کرده است، افزود : نتیجه همکاری و هماهنگی این دستگاه‌ها باید این باشد که هیچ کس اعم از تاجر و مسافر در پشت مرز معطل و صفی تشکیل نشود.

کرباسیان ، پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت را که از 2 و نیم سال پیش در گمرک شروع به کار کرده است از ابزارهای مؤثر در سرعت و سهولت واردات، صادرات و ترانزیت دانست و گفت: یکی از هدف‌های مهم و اصلی گمرک پیاده‌سازی گمرک الکترونیکی است که به کاهش فرآیندهای زمان‌بر در گمرکات به‌ ویژه گمرکات مرزی و به عنوان مثال صدور مجوزهای ترخیص کالا کمک می‌کند و در این زمینه ما انتظار داریم سازمان‌های همجوار مستقر در مرز ازجمله قرنطینه و استاندارد با استفاده از پنجره واحد تجارت در سرعت دادن به کار عبور کالا از مرزهای گمرکی کمک کنند.

وی با اشاره به اجرای پروژه تیر الکترونیکی بین گمرک ایران و ترکیه، این اقدام را نمونه‌ای از اقدامات مؤثر برای کاهش معطلی در مرزهای گمرکی توصیف کرد و گفت : اجرای چنین طرح هایی در سایر مرزها نیز می‌تواند سبب ساماندهی مبادلات تجاری در مرزها شود.

کرباسیان تأکید کرد: به همه سازمان‌ها و دستگاه‌های همجوار گمرک به صورت الکترونیکی متصل هستیم و سیستم کاغذی در گمرکات جمع‌آوری شده است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم سرعت انجام تشریفات مربوط به عبور کالاها در مرز افزایش یابد.

کرباسیان اظهار داشت : تلاش ما در گمرک در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی تحقق کامل گمرک الکترونیکی، افزایش تعامل با سازمان‌های همجوار است و در واقع می‌توان گفت گمرک بدون همکاری با سایر سازمان‌ها معنا و مفهومی نخواهد داشت.

رئیس کل گمرک در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای دستورالعمل جدید ساماندهی مبادی ورودی مرزهای زمینی که مسئولیت هماهنگی و مدیریت آن به مدت 3 سال به گمرک جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است، مشکلات کنونی در مرزهای گمرکی برطرف شود.

تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید