تخریب صنعت سنگ ایران

رییس انجمن سنگ ایران گفت: تصمیم های نادرست در دولت های نهم و دهم صنعت سنگ کشور را تخریب کرد. اکنون انتظار می رود دولت یازدهم آن تجربه را بار دیگر آزمایش نکند.
تخریب صنعت سنگ ایران

به گزارش ایرنا، «ابوالقاسم شفیعی» یکشنبه در نشست رییسان خانه معدن استان ها در تهران افزود: پیش از اعمال عوارض 70 درصدی برای صادرات سنگ تزیینی، میزان صادرات وزنی این بخش تا مرز 940 هزار تن رسید اما سیر نزولی در پیش گرفت؛ به گونه ای که پارسال مقدار صادرات این بخش 370 هزار تن بود.
وی تصریح کرد: هرگونه تصمیم عجولانه و غیرکارشناسی مانع از پیشرفت این بخش می شود، بنابراین برای اخذ عوارض از صادرات سنگ خام نیز به بررسی های دقیق نیاز است.
شفیعی گفت: اکنون 160 کارخانه سنگ دهبید در صفاشهر (185کیلومتری شمال شیراز) به دلیل فقدان صرفه اقتصادی برای فرآوری، ناگزیر از فروش خام سنگ هستند.
رییس انجمن سنگ ایران یادآوری کرد: امروز ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای شاخص در بخش سنگ جهان محسوب می شود و ماشین ها و تجهیزات پیشرفته ای را در این بخش بکار گرفته اما مطابق آمارهای رسمی 47 درصد صادرات سنگ این کشور خام است.
وی گفت: ترکیه به عنوان همسایه غربی کشور یکی از کشورهای فعال در تجارت سنگ جهان محسوب می شود و از دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات این بخش، یک میلیارد و 200 میلیون دلار آن به صادرات سنگ خام تعلق دارد.
شفیعی افزود: در برنامه ششم توسعه، دستیابی به صادرات دو میلیارد دلاری سنگ تزیینی و ساختمانی هدفگذاری شده اما طبیعی است وضع عوارض نمی تواند ضامن تحقق این برنامه باشد.
وی گفت: چنانچه هدف دولت از وضع عوارض برای صادرات سنگ، تامین کسری بودجه است، این موضوع محلی برای بحث نیست، زیرا وظیفه همه، کمک به دولت به منظور پیشرفت اهداف نظام است اما چنانچه این برنامه در مسیر ارتقای فرآوری سنگ باشد، به یقین نادرست هدفگذاری شده است.
شفیعی درباره اخذ عوارض پنج تا 15 درصدی برای صادرات سنگ خام گفت: میزان عددی این عوارض مطرح نیست، بلکه در مسیر هدفی که انتخاب شده، ناموفق است.
به گزارش ایرنا، ظرفیت کنونی صنعت سنگ کشور به استناد پروانه های بهره برداری صادر شده، 27 میلیون تن است و پیش بینی می شود این میزان در پایان برنامه ششم توسعه به 40 میلیون تن برسد.
پیش بینی شده است میزان صادرات سنگ تزیینی به شکل خام از 500 هزار تن کنونی، به چهار میلیون تن در پایان برنامه ششم توسعه برسد که به باور برخی صاحبنظران، وضع عوارض نمی تواند ضامن تحقق این اهداف باشد.
بررسی ها نشان داده است 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد. در واقع هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران شناسایی شده و میزان ذخایر سنگ تزیینی اکتشافی کنونی چهار میلیارد و 500 میلیون تا پنج میلیارد تن است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید