تجارت ۸۵ میلیارد دلاری ایران در سال ۹۸

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، از افزایش تجارت خارجی در سال ۹۸ به ۸۵ میلیارد دلار خبر داد گفت: از این میزان، ۴۱.۳ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار هم مربوط به واردات بود.

صنعت نویس: به گزارش مهر به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی با اشاره به رسیدن حجم صادرات و واردات کشور به بیش از ۱۶۹ میلیون تن در سال ۹۸ افزود: میزان صادرات کشور از لحاظ وزنی به ۱۳۳/۹ میلیون تن رسید که تقریباً معادل ۳ برابر میزان وزنی واردات و این افزایش رکوردی در تاریخ صادرات غیر نفتی در شاخص وزنی ایران بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷، رشد ۱۳/۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

وی اضافه کرد: میزان وزنی واردات سال ۹۸ به ۳۵/۳ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه ۹/۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس کل گمرک در خصوص ترکیب کالاهای وارداتی به کشور گفت: بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالاهای واسطه‌ای تولید بود و این ترکیب به این معناست که واردات در مسیر رونق تولید بوده است که با رونق تولید، افزایش صادرات را شاهد خواهیم بود.

میراشرفی درباره ترکیب کالاهای صادراتی نیز گفت: کالاها و فرآورده‌های پتروشیمی دارای بیش‌ترین سهم در ارزش صادرات کشور بوده که حاکی از فاصله گرفتن کشور از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی، است.

رئیس کل گمرک افزود: در سال ۹۸ بیشترین صادرات را به چین داشتیم و پس از آن کشورهای عراق با حدود ۹ میلیارد، ترکیه با ۵ میلیارد، امارات متحده عربی با ۴/۵ میلیارد و افغانستان با ۲/۳ میلیارد دلار، ۵ مقصد اولیه صادرات ایران بودند که نشان می‌دهد، ۵ شریک اول صادرات کشورمان از کشورهای آسیایی و اغلب از همسایگان ایران بوده‌اند.

وی درباره شرکای وارداتی ایران نیز گفت: چین با ۱۱/۲ میلیارد دلار شریک اول ایران در واردات بود و پس از آن امارات متحده عربی با ۸/۹، ترکیه با ۴/۹، هند با ۳/۶ و آلمان با ۲/۱ میلیارد دلار ۵ شریک اول ایران در واردات هستند.

میراشرفی در خصوص ترکیب کالاهای وارداتی نیز افزود: این کالاها شامل دو دسته ۱۰ و ۲۵ قلم می‌شود که در خصوص ۲۵ قلم کالا، ۲۵ میلیون تن نهاده‌های تولید، نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو وارد شده است.

رئیس کل گمرک یکی از دلایل اصلی کاهش یا ثبات قیمت مرغ و فرآورده‌های مربوط به آن را افزایش واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی به کشور به میزان ۳ میلیون تن بیش‌تر از سال قبل دانست و گفت: بر اساس آمار گمرک ۲۹/۷ میلیارد دلار کالاهای واسطه‌ای، ۵/۹ میلیارد دلار کالاهای سرمایه‌ای و ۸ درصد کالاهای مصرفی در سال ۹۸ وارد کشور شده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید