تبدیل ریال به تومان هزینه بر نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تبدیل ریال به تام هیچ هزینه ای برای اقتصاد کشورایجاد نمی کند، گفت: هزینه چاپ و نشر اسکناس مطابق گذشته خواهد بود و هیچ هزینه جدیدی برای دولت ایجاد نخواهد کرد.
تبدیل ریال به تومان هزینه بر نیست

به گزارش صنعت نویس، کاهش صفرهای پول ملی و تبدیل واحد یک کشوراز ریال به تومان ایده ای است که سالها مطرح بوده وبه تازگی نیز مورد توجه بسیاری ازم سئولین قرار گرفته تا جایی که از سال 1308 ریال جای خود را به تومان داد و به عنوان پول رسمی کشورشناخته شد و یک صفر به صفرهای اسکناس‌ها وسکه‌ها افزود که این امر موجب شد اغلب مردم تومان هنوز تومان را به عنوان واحد ملی استفاده کنند.

سابقه حذف صفر از ریال به دهه 70 بر می گردد که در این بین پیشنهاد حذف 4 صفر نیز از ریال داده شد که با وجود پیگیری دولت قبل برای این امر به نتیجه نرسید که بر این اساس چندی پیش هیئت دولت درجلسه چند هفته پیش به ریاست جمهور به ادامه بررسی این لایحه پرداخت و موارد دیگری از آن را تصویب کرد که بر اساس موادی از این لایحه که به تصویب هیئت وزیران رسید واحد پول ایران تومان وبرابر با 10 ریال تعیین شد.

گفتنی است حذف صفرها به تنهای نمی تواند تاثیری برکاهش نرخ تورم داشته باشد بنابر این انتظار کاهش تورم با حذف یک صفر بیهوده و درواقع تغییرات فرمی شکل و روبنایی نمی تواند بر تورم تاثیر گذار باشد با این حال مسئولین اجرای این طرح را چندان هزینه بر نمی‌دانند این درحالی است که وزیر اقتصاد درباره زمان حذف سه صفر از پول ملی گفته است به نظر می رسد زمان حذف صفرها از پول ملی وقتی فرا می رسدکه بتوانیم تورم اقتصاد ایران را مهار کرده و به یک وضعیت پایدار برسیم درا ین صورت بعد از آن برای حذف سه صفر از پول ملی اقدام خواهد شد ودرحال حاضر زمان مناسبی برای این امر نیست از سمتی دیگراکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در اواخر سال گذشته با تاکید بر اهمیت ابعاد اجرایی شدن حذف صفر از پول ملی بیان کرد قرار نیست با حذف سه صفر اتفاق بنیادی در اقتصاد اتفاق بیفتد.

تنها تعدادی از صفر پول ملی حذف می‌شود به عبارتی اینگونه نیست که حذف سه صفر اتفاقی ایجاد کرده یا اصلاحات خاصی انجام دهد مگر اصلاح مبادلات یعنی مردم راحت تر و پول کمتری خرید و فروش کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی از قبل زمینه لازم را برای حذف صفر مهیا کرده عنوان کرد: تمام مطالعات انجام و تیم‌ها تشکیل شده است که اگر تورم تک رقمی موجود به طور مستمر و پایدار باشد یکسان سازی نرخ ارز نیز انجام خواهد شد ودر مجموع شرایط به طور کامل برای حذف صفر از پول ملی مهیا خواهد شد.

این درحالی است که ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گوبا خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان دراین باره گفت: تومان اصطلاح رایجی است که درمیان مردم وجود دارد و حذف یک صفر به اندازه ده برابر بر قدرت خرید خانوارها و ارزش پول ملی اثر خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود: حذف یک صفر از پول ملی مغایرتی با قانون ندارد و پس از مطرح شدن این طرح درمجلس با وجود رایج بودن تومان در اقتصاد کشور امکان تصویب آن نیز از سوی مجلس با افزودن مواردی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: تبدیل تومان به ریال هزینه چندانی نراد و نیازی به امحای اسکنانس رایج درکشور نیست واستفاده از اسکانس ها درچارچوب گذشته صورت می گیرد و تنها در زمان حذف یکسری از اسکانس‌ها به جای درج ریال تومان بر روی آنها درج خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تبادل اطلاعات به سمت الکترونیکی رفتن سوق پیدا کرده و دیگر وجه نقد چندان کاربردی در اقتصاد ندارد و با این وجود این روش علمی وصحیحی برای رساندن ارزش پول ملی به واقعیت است.

وی در انتها تاکید کرد: تبدیل ریال به توان هیچ هزینه ای ایجاد نمی کند و هزینه چاپ ونشر اسکنانس مطابق گذشته خواهد بود.

منبع:میزان

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید