تالار شیشه ای قرمزپوش ماند

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه ۵۱۷ واحد افت کرد.
تالار شیشه ای قرمزپوش ماند

به گزارش صنعت نویس، حجم معاملات بورس تهران امروز شاهد افت بود و قیمت ها نیز در بازار سهام عموما روند کاهشی را تجربه کرد به طوری که شاخص کل با ۱۳۹ واحد کاهش مواجه شد.

در این روزها بازار سهام شاهد معاملات کم رمق است و معامله گران نسبت به ماه های گذشته شاهد حجم و ارزش کمتری از داد و ستد ها هستند.

عوامل زیادی در این مدت، معامله در بازار سهام ایران را تحت تاثیر قرار داده بود در این روزها کاهش اندک قیمت فلزات اساسی و حتی نفت توانست روند قیمت ها در بازار سهام را نزولی کند و بر بی رمقی روزهای گذشته بیافزاید.

چندی پیش بانک مرکزی بسته ای را پیشنهاد کرد که طبق آن بانک‌ها گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز را منتشر کنند این اوراق سودی معادل ۲۰ درصد دارند و توانستند قسمتی از نقدینگی را از بازار های مختلف از جمله بازار سهام جذب کنند از طرفی کارشناسان بورس معتقد بودند این اقدام متولیان بازار پول سبب شده پول ها در حساب های با سود ۱۵ درصد به حساب های با سود ۲۰ درصد برود و بازار سهام نیز تا حدودی کم رمق شود. جالب اینکه در حال حاضر تعدادی از مدیران بانک‌ها برای پرداخت سود این گواهی‌های سپرده به مشتریانشان از بانک مرکزی کمک خواستند.

این روزها سیاست‌های بازار پول بر کل بازارهای موازی از جمله بازار سرمایه سایه افکنده و بر روند قیمت‌ها در بازار سهام تاثیر گذار بوده به طوری که دماسنج بازار سهام که مدتی روند رشد را در پیش گرفته بود حول کانال ۹۸ هزار تایی نوسان می کند.

امروز نیز شاخص بورس ۱۳۹ واحد افت کرد و از تراز ۹۸ هزار تایی پایین رفت تا بار دیگر حول کانال ۹۸ هزار واحدی نوسان کند، اما شاخص کل هم وزن ۵۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۶۲۰ واحدی رسید.

شاخص آزاد شناور در طی معاملات امروز ۱۰۷ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۰۵ هزار و ۲۷۴ واحدی رسید شاخص بازار اول نیز ۱۶۷ واحد افت کرد و شاخص بازار دوم با رشد ۶۴ واحدی همراه شد.

نمادهای ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و معدنی و صنعتی گلگهر هر یک به ترتیب ۴۶، ۴۲، ۳۴ و ۲۵ واحد تاثیری کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند و در طرف مقابل نمادهای شرکت ارتباطات سیار ایران، سایپا و مخابرات ایران هر یک به ترتیب ۲۵، ۱۸ و ۱۸ واحد نظیر افزاینده روی شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۳۳۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۹۸ میلیون سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات امروز عدد ۶۹ هزار و ۸۰۰ مورد را رد کرد.

آیفکس نیز ۰.۴ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۹۲.۲ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به عدد ۱۶۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۳۷۲ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

منبع: ایسنا

افزودن نظر جدید