تاثیر توقف بلندمرتبه‌سازی بر قیمت مسکن

مدیر علمی طرح جامع مسکن پاسخ داد که توقف بلندمرتبه‌سازی چه تاثیراتی بر حوزه‌هایی مانند بازار مصالح ساختمانی و قیمت مسکن می‌گذارد؟

فردین یزدانی  درباره تاثیر مصوبه سال گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف بلندمرتبه‌سازی در تهران بر بازار مصالح ساختمانی بیان کرد: اولاً برای ساخت و ساز و استفاده از مصالح ساختمانی برج‌ها، بعضاً از مصالح ساختمانی خارجی بهره گرفته می‌شود. ثانیاً اینکه حجم مصرف مصالح ساختمانی در این میان آنچنان زیاد نیست که بخواهد در این بخش اثرگذار باشد. اینها مسائلی است که برج‌سازان چندان از شایعه‌پراکنی بدشان نمی‌آید تا قیمت افزایش یابد. از این‌رو اگر از این ساخت و سازها به صورت جدی جلوگیری شود، قیمت زمین در سطح شهر تهران به نوعی تعدیل می‌شود.

وی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز ادامه داد: اگر این مصوبه به صورت جدی اجرایی شود و تمهیدات اجرایی به گونه‌ای باشد که برج‌سازان با صرف هزینه‌های معاملاتی نتوانند این مصوبه را دور بزنند، می‌تواند آثار کاهشی قیمت داشته باشد. بنابراین توقف ساخت و ساز در این بخش در کاهش مصرف مصالح ساختمانی چندان ملموس نیست. به طور کلی فرآیند توقف در شرایط فعلی، آثار منفی نخواهد داشت.

یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا انبوه‌سازان از این موقعیت برای افزایش قیمت ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی‌شان استفاده نمی‌کنند و بازار سیاهی در ولنجک، شهرک غرب و منطقه ۲۲ ایجاد نمی‌شود؟ گفت: به طور طبیعی، تا حدی افزایش قیمت ایجاد می‌شود که به این افراد معطوف خواهد شد. به طور طبیعی این افراد تلاش می‌کنند قیمت‌ها را افزایش دهند اما تنها تلاش آنها موثر نخواهد بود و توان اقتصادی آن سمت تقاضا آنچنان قدرت ندارد و نمی‌تواند افزایش قیمتی به بازار تحمیل کند.

وی در پایان تصرح کرد: اما اگر سال 95 تقاضا تقویت شود، ممکن است افزایش قیمت نیز اعمال شود. اما حد افزایش قیمت به میزان ملموس در بازار اعمال نخواهد شد.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید