بیم و امید های بزرگ ترین قرارداد خودرویی

وزارت صنعت اعلام کرده که این قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودروی ایران است.
بیم و امید های بزرگ ترین قرارداد خودرویی

به گزارش صنعت نویس، مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک درزمینه توسعه و تولید خودروهای جدید در ایران، میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایرانی پرتو نگین ناصح وگروه خودروسازی رنو ی فرانسه دیروز با اعلام رقم 660 میلیون یورو برای این قرارداد و مشارکت 60 قطعه ساز داخلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درحالی برگزارشد که پیش از این ایران خودرو با پژو قرارداد بسته بود تا به این ترتیب صنعت خودروی ایران هر چه بیشتر در قبضه فرانسوی ها قرار گیرد، فرانسوی‌هایی که با وجود انتقاد کارشناسان و حتی مسئولان باز هم شریک اصلی خودروسازان ایرانی هستند، به گونه‌ای که وزیر صنعت در این مراسم گفت: انتظارهایی که در سال‌های قبل از رنوی فرانسه داشتیم به طور کامل حاصل نشد.
وی در عین حال افزود :با این قرارداد مرکز توانمند تحقیق و توسعه خودرو در ایران تاسیس می شود.
وزارت صنعت اعلام کرده که این قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودروی ایران است.

تولید 150 تا 300 هزار خودرو به صورت مشترک
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در ابتدای این مراسم با بیان این که در همکاری ۶۶۰ میلیون یورویی سازمان گسترش و رنوی فرانسه، حدود ۶۰ قطعه ساز مشارکت خواهند داشت، افزود: سهم رنو در این قرارداد 60درصد،سهم سازمان گسترش 20 درصد و سهم شرکت پرتو نگین ناصح نیز 20 درصد تعیین شده است.
منصور معظمی با اشاره به اشتغال زایی مستقیم سه هزار نفر در این قرارداد ادامه داد: در فاز اول تولید 150 هزار دستگاه از محصولات رنو پیش بینی شده است که اولین تولیدات از اواخر سال آینده وارد بازار خواهد شد. تولید مشترک تا سال 2024 به سقف 300 هزار دستگاه می‌رسد. وی افزود: صادرات 30 درصدی تولیدات مشترک نیز در شبکه رنو دیده شده است.
نعمت زاده: مرکز توانمند تحقیق و توسعه خودرو در ایران تاسیس می شود
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با بیان این که انتظاراتی که در سال‌های قبل از رنوی فرانسه داشتیم به طور کامل حاصل نشد، یکی از دلایل تأخیر در امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش را اصرار طرف ایرانی بر نکات خاصی در قرارداد اظهار کرد و گفت: یکی از نتایج این قرارداد، ایجاد یک مرکز توانمند تحقیق و توسعه برای طراحی خودرو است و همچنین مرکز فنی - مهندسی قوی‌تری در مقایسه با قراردادهای قبلی ایجاد خواهد شد.

داستر و سیمبل زیر 100 میلیون تومان
رئیس سازمان گسترش همچنین در حاشیه مراسم امضای قرارداد با بیان این که تولید کوئید با همکاری شرکت رنو در ایران نهایی شده است، گفت: نیو داستر و نیو سیمبل با قیمت زیر ۱۰۰ میلیون تومان عرضه خواهند شد.منصور معظمی در مورد این که بالاخره چه تصمیمی برای تولید کوئید از محصولات رنو در ایران گرفته شد؟ اظهار داشت: تولید این محصول در مذاکرات با رنو نهایی شده است و در ایران عرضه خواهد شد. گفتنی است قیمت کوئید در ایران حدود 34 تا 35 میلیون پیش بینی می شود.وی افزود: شروع تولید مشترک با داخلی‌سازی 40 درصدی خواهد بود و بعد از یک سال و نیم به داخلی‌سازی 60 درصدی خواهیم رسید.

نگاهی به خودروهای مشترک ایدرو و رنو
بنا بر اعلام رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، خودروهای جدید داستر و سیمبل قرار است اولین محصولات همکاری مشترک ایدرو و رنو لقب بگیرند. منصور معظمی گفته است قیمت این خودروها زیر 100 میلیون تومان خواهد بود.در این میان، خودروی داستر که تاکنون در ایران تحت لیسانس رسمی خود یعنی رنو وارد و عرضه شده است، در بسیاری از نقاط جهان با برند زیرمجموعه این شرکت یعنی داچیا که یک شرکت خودروساز در رومانی است شناخته می شود. این خودرو که برای نخستین بار در سال 2010 میلادی رونمایی شد، چهار سیلندر با حجم دو هزار سی سی دارد و توانی معادل 135 اسب بخار را تولید می کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7.5 تا 8.2 لیتر درهر 100 کیلومتر و قیمت این خودرو نیز در بازار هم اینک بین 114 تا 124 میلیون تومان است.از سوی دیگر، رنو سیمبل نیز خودرویی سواری از دیگر محصولات داچیاست و موتوری با چهار سیلندر، با حجم 1600 سی سی و قدرت ١٠٥ اسب بخار دارد. این موتور مصرف نسبتا پایینی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر در سیکل ترکیبی بین 5.5 تا هفت لیتر سوخت مصرف می‌کند.قیمت گیربکس اتوماتیک این خودرو هم اینک، در حدود 80 میلیون تومان است.
منبع:خراسان

افزودن نظر جدید