بیم و امیدهای تداوم حضور "رنو" در ایران

تداوم حضور رنو در ایران که جمعه گذشته از سوی مدیرعامل ائتلاف خودروسازی رنو- میتسوبیشی- نیسان اعلام شد، با وجود تعامل سازنده آن با فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، اما با مسائلی همچون مشکلات سرمایه گذاری جدید این شرکت و شمار تیراژ (شمارگان) تولید همراه است.
بیم و امیدهای تداوم حضور "رنو" در ایران

به گزارش صنعت نویس، خارج شدن آمریکا از برجام و در پی آن خروج شرکای خودروسازان ایرانی از جمله پژو- سیتروئن، هیوندای موتورز، فولکس واگن و کیاموتورز را به دنبال داشت، با این وجود «کارلو گوس»(Carlos Ghosn) مدیرعامل شرکت رنو- نیسان- میتسوبیشی بر ادامه حضور در ایران با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو، تاکید کرد.

در دور پیشین تحریم ها، گرچه رنو از بازار کشورمان خارج نشد، اما محدودیت های بانکی سبب شده بود تا نقل و انتقال پول بین رنو و ایران با مشکلاتی مواجه شده و در نتیجه نتواند در سطح وسیع قطعات مورد نیاز را برای مونتاژ خودروهای خود در ایران ارسال کند که در نتیجه تولیدات محصولات آن به شدت کاهش یافت، اما قطع نشد.

کمتر از 2 ماه دیگر صنعت خودروی کشور بار دیگر از سوی آمریکا تحریم خواهد شد، تحریم هایی که این بار سخت تر از دوره های گذشته عنوان شده است.

محدودیت ارسال قطعات در نتیجه محدودیت نقل و انتقال بانکی و در نتیجه کاهش تیراژ (شمارگان) تولید که کاهش عرضه و افزایش قیمت را به دنبال دارد، از جمله موضوع هایی است که در نتیجه فشارهای آمریکا بر این خودروساز انتظار می رود.

رنو در قالب ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی در بازار آمریکا حضور داشته و گرچه خودش در این بازار نیست، اما 2 شریک دیگرش در آن حضور دارند.

کارشناسان معتقدند با وجود وفاداری رنو به ایران، اما با توجه به محدودیت هایی که آمریکا در عرصه نقل و انتقال پول ایجاد می کند، با چالش هایی همچون سرمایه گذاری نکردن جدید، کاهش تولید محصولات کنونی رنو، افزایش قیمت این خودروها و برخوردار نشدن از فناوری های جدید مواجه خواهیم شد.

 

 ابهام در سرمایه گذاری جدید رنو در ایران

«امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در این رابطه گفت: در دور پیشین تحریم های آمریکا، شاهد کاهش شمارگان تولید رنو در ایران بودیم، موضوعی که این بار نیز انتظار می رود؛ با این حال احتمال می رود سرمایه گذاری جدید این شرکت در ایران نیز متوقف شود.

به گفته این استاد دانشگاه علم و صنعت، در شرایط کنونی و اعلام حمایت اتحادیه اروپا از ایران، شرکت های اروپایی می توانند به صورت منطقی در برابر آمریکا مقاومت کنند و قراردادهای گذشته خود را ادامه دهند؛ براین اساس پیش بینی می شود تولید تندر 90 و ساندرو شرکت رنو ادامه یابد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی رابطه رنو با برخی تامین کنندگان بین المللی قطعه حفظ می شود و شبکه تامین قطعات می تواند همچون سابق به فعالیت خود ادامه دهد؛ همچنین می توان برنامه های داخلی سازی قطعات را نیز دنبال کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: ائتلاف رنو- نیسان- میتسوبیشی همه جوانب امر را دیده و اینک در چارچوب قوانین کنونی تا مدتی می تواند به حضور خود در بازار ایران ادامه دهد.

کاکایی افزود: حتی به نظر می رسد پژو- سیتروئن در خروج از بازار کشورمان و رها کردن سرمایه گذاری هایشان در ایران عجله کرده اند و دلیل آن تاکنون مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: تا زمان سر رسید تحریم ها، هرچند شرکای خودروسازان ایرانی به دنبال وارد کردن حداکثر قطعات به کشورمان هستند، اما باید به دنبال جایگزین بین المللی برای تامین قطعات و مواد مورد نیازمان برای تداوم تولید باشیم.

 

لزوم تامین مالی برای برنامه های توسعه صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو، چگونگی تداوم برنامه های توسعه ای و انتقال فناوری های جدید را موضوعی زمان بر دانست و گفت: زمانی مشکل بیشتر آشکار می شود که می بینیم در عمل، پولی نیز وجود ندارد.

وی با یادآوری برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین مالی برنامه های صنعت نفت، تاکید کرد: مشابه چنین برنامه ای باید برای صنعت خودرو نیز اجرا شود.

کاکایی ادامه داد: این روزها سرمایه های سرگردانی در کشور وجود دارد که به سمت بازارهای غیرمولد سکه، طلا، ارز و غیره منحرف شده است؛ باید بتوانیم آنها را به سمت بازارهای مولدی همچون صنعت خودرو هدایت کنیم.

 

تعاملات منصفانه رنو با زنجیره تامین

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور نیز در این زمینه به ایرنا گفت: رنو در روزها و هفته های گذشته هرگز اعلام خروج از بازار ایران نکرده بود؛ در دور گذشته تحریم ها نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته بود.

به گفته «آرش محبی نژاد»، تنها نگرانی ما، محدود شدن شمارگان تولید و تنوع مدل های خودرویی رنو در ایران در شرایط کنونی است.

وی اضافه کرد: رنو همواره با قطعه سازان و زنجیره تامین خود در زمینه پرداخت ها و تعاملات دوجانبه منصفانه عمل کرده و به قراردادهایش با ایران وفادار مانده بود؛ در تحریم های گذشته نیزهرچند تولیدات خود را کاهش داد اما هیچگاه به صفر نرساند.

این مقام صنفی ادامه داد: اکنون نیز پیش بینی می شود رنو برای عمل به همه تعهداتش تلاش کند، اما اینکه در چه ابعاد و حجمی از تولید و با چه تیراژی ادامه دهد، باید صبر کنیم.

وی، هرگونه تلاش رنو برای انجام سرمایه گذاری های جدید در شرایط کنونی را نیز منطقی ندانست و اظهار داشت: پیش بینی می شود با خودروهای موجود در کشور به حضور در بازارمان ادامه دهد.

محبی نژاد تاکید کرد: در چنین شرایطی و با تداوم محدودیت نقل و انتقال بانکی، پیش بینی می شود عرضه خودروهای رنو در ایران با کاهش مواجه شده و حتی افزایش قیمت ها را نیز شاهد باشیم.

مدیرعامل خودروسازی رنو جمعه گذشته در جلسه سالیانه سهامداران رنو اعلام کرد، با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا، این شرکت همچنان به فعالیتش در ایران ادامه خواهد داد.

«کارلو گوس» گفت که با وجود احتمال جریمه شدن از سوی آمریکا، این شرکت فرانسوی در ایران باقی خواهد ماند تا «در زمان بازگشایی مجدد بازار» برتری خود را نسبت به دیگر خودروسازها حفظ کرده باشد.

مدیرعامل رنو ادامه داد: حتی اگر ناچار شویم حجم فعالیت خود را کاهش دهیم، بازار ایران را ترک نخواهیم کرد. ما در ایران آینده داریم. وضعیت را به دقت نظاره خواهیم کرد تا اطمینان یابیم حضور ما در ایران به اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا منجر نشود.

رنو سال گذشته قراردادی 780 میلیون دلاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرده بود تا بر مبنای آن و برای نخستین بار، مراکز توزیع و خدمات پس از فروش خود را در ایران مستقر کند.

این شرکت همچنین متعهد شده بود، در حوزه تحقیق و توسعه، بومی سازی تولید خودرو و نیز توزیع آن در بازار داخل و خارج از ایران فعال باشد.

 

منبع:ایرنا

افزودن نظر جدید