بنیاد مستضعفان مالیات می دهد؟

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: علیرغم انتقادات، بنیاد مستضعفان مالیات خود را سالیانه پرداخت می‌کند.

به گزارش تسنیم، محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آزاد راه تهران شمال که بنیاد مستضعفان ساخت آن را به عهده گرفته، اظهار داشت: آزاد راه سال 75 شروع شده و تا سال 93 پیشرفت خیلی کمی داشته است. علت هم این بود که اراده مشترکی بین دولت و بنیاد در این کار وجود نداشته است. منطقه یک آزاد راه تهران شمال به چینی‌ها واگذار شده بود که 220 میلیون دلار فاینانس کرده بودند و پس از آن قرار بوده که 200 میلیون دلار دیگر فاینانس کنند که این کار را انجام ندادند و پس از آن هم کار را تعطیل کردند.

وی افزود: در هر حال قرار شده که از 70 میلیون دلار باقیمانده از فاینانس چینی‌ها در همان منطقه یک کار کنند و بعد بروند. درست است ما گفتیم این پروژه در بهار راه‌اندازی می‌شود، ولی سال گذشته ما زمستان سختی را داشتیم، البته کار متوقف نشد ولی شرایطی ایجاد شد که کار مدتی طول کشید، ولی انشاءالله تا پایان سال منطقه یک افتتاح خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: ما همواره در کشور شعار بخش خصوصی را داده‌ایم. ما 5 شرکت بزرگ پیمانکاری داریم، آمدیم مناقصه گذاشتیم و گفتیم اگر بخش خصوصی قرار است وارد میدان شود، شرکت بنیادی هم باید بدون هیچ رقابتی در مناقصه شرکت کند. ما 7 مناقصه گذاشتیم که تنها یک شرکت بینادی برنده شد.

سعیدی‌کیا با اشاره به فعالیت 7 هزار گروه جهادی دانشجویی اظهار داشت: ما از برخی این گروه‌ها حمایت کردیم. یک آئین‌نامه‌ای هم برای حمایت از گروه‌های جهادی قره‌گنج نوشتیم که انشاءالله این آئین‌نامه برای همه گروه‌های جهادی تدوین خواهد شد. حمایت از گروه‌های جهادی نیاز به برنامه دارد تا معلوم شود هر گروهی مثلا تا 10 سال آینده در کدام شهر چه اقدامی کرده است. ما می‌خواهیم عشق، ایمان و شوری را که برای محرومیت‌زدایی از طریق اردوهای جهادی وجود دارد، ساماندهی کنیم.

وی تصریح کرد: مخاطبان کمیته امداد محرومین هستند، ولی مخاطب ما موضوع است. به طور مثال انجام کارهای آموزشی، البته کارهای مشترکی هم با هم انجام می‌دهیم، مثلا تفاهم‌نامه امضاء کردیم که مشکلات راه‌های روستایی را حل کنیم. مقام معظم رهبری به بنده فرمودند بنیاد را به معنای واقعی به بنیاد مستضعفان تبدیل کنید. این فرمایش امروز سرلوحه کار ماست. تمام تلاش ما خدمت به محرومان است و اگر کار اقتصادی هم می‌کنیم برای این است که بودجه لازم برای کمک به مستضعفان را داشته باشیم.

سعیدی‌کیا در ادامه گفت: در سال 93، 15 تا 16 درصد از سود بنیاد مستضعفان برای محرومیت‌زدایی به بنیاد علوی تعلق گرفت. تمام کارهای محرومیت‌زدایی توسط بنیاد علوی انجام می‌شود، با این وجود ما در بودجه امسال سهم بنیاد علوی را از سود بنیاد مستضعفان برای خدمت به محرومان به 43 درصد افزایش دادیم.

وی با اشاره به ساماندهی هلدینگ وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: پیش از این بنیاد دارای 22 هلدینگ اقتصادی بوده که ظرف هفت تا هشت ماه تعداد آنها را به 11 هلدینگ کاهش دادیم و برای نظارت بر آنها نیز به صورت ماهیانه عملکرد آنها توسط معاونت‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات کشور ما این است که نظام ارزیابی در دولت‌ها وجود نداشته و الان نیز وجود ندارد، بنیاد مستضعفان از جمله مجموعه‌هایی است که مالیات خود و تمام شرکت‌های وابسته را به صورت سالیانه پرداخت می‌کند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: ما طی ده سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌ایم، ولی عده‌ای اعم از نمایندگان و افراد سیاسی مدام انتقاد می‌کنند که چرا بنیاد مالیات نمی‌دهد و البته تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به صراحت اعلام کرده که بنیاد مستضعفان از خوش حساب‌ترین مجموعه‌هایی است که مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ‌های اقتصادی بنیاد در حوزه‌های مختلفی همچون سیمان، فولاد، کاشی، لوله، لاستیک و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، افزود: بنیاد مستضعفان در بنادر اقدام به احداث کارخانه فولاد کرده و در واقع چون تولید فولاد به آب نیاز دارد، معتقدیم کارخانه فولادهایی که در کشور هستند با مشکل شدید کم آبی مواجه می‌شوند.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه کارخانه نبرد فولاد اروند ظرف سه سال و چهار ماه و کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان ظرف دو سال و نه ماه توسط بنیاد مستضعفان ساخته شده‌اند، تصریح کرد: کارخانه نبرد فولاد اروند به زودی افتتاح می‌شود و نیروهای کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان نیز که همگی بومی منطقه هستند آموزش‌های لازم را دیده‌اند و آنها نیز به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان به استراتژی‌های جدید این بنیاد اشاره کرد و گفت: بنیاد مستضعفان بزرگ‌ترین دامدار کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که این بنیاد دارای 65 هزار گاو شیری است که 35 هزار راس آن دوشیده می‌شوند که سرانه تولید شیر توسط هر راس گاو 39 کیلوگرم در روز است. در هر حال سرانه مصرف شیر زمانی که من وزیر جهاد کشاورزی بودم در کشورمان 80 کیلو بوده و الان نیز همین میزان است، در حالی که سرانه متوسط دنیا 200 کیلوست، با این وجود یکی از استراتژی‌های بنیاد افزایش سرانه مصرف شیر در کشور است.

وی واگذاری صنایع غذایی، توسعه پرورش ماهی در قفس، کاهش مصرف سرانه آب در بخش کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای را از استراتژی‌های جدید بنیاد مستضعفان اعلام کرد و افزود: امروز تجهیزات مربوط به پرورش ماهی در قفس وارد کشور شدند که قرار است برای پرورش ماهی در قفس به بوشهر منتقل شوند. تاکنون پرورش 20 هزار تن ماهی در قفس تثبیت شده و پیش‌بینی کردیم که آن را به 100 هزار تن برسانیم.

رئیس بنیاد مستضعفان به اقدامات این سازمان در منطقه محروم قلعه‌گنج استان کرمان اشاره کرد و افزود: تاکنون در یکصد روستا گروه‌های مردمی برای ایجاد صندوق‌های اشتغال‌زایی ایجاد شده و مردم با وجود اینکه در محرومیت زندگی می‌کنند دو میلیارد تومان از سرمایه خود را در این صندوق پس‌انداز کرده‌اند و بنیاد مستضعفان نیز یک میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات خود را به این صندوق اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: منطقه قلعه‌گنج تا پیش از اقدامات محرومیت‌زدایی یکی از مناطق ناامن بود، اما امروز به گفته مسئولان حوزه امنیتی استان کرمان این منطقه به یکی از امن‌ترین مناطق استان تبدیل شده است. در راستای کارآفرینی براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد علوی، استانداران و بانک سینا منعقد شده، مقرر شد که این بانک به صاحبان طرح‌های اشتغال‌زایی تسهیلات 18 درصد به معنای واقعی پرداخت کند، همچنین قرار شده که بنیاد علوی و استانداری‌ها نیز 5 درصد یارانه اختصاص دهند، البته قرار شده که 5 درصد استانداری‌ها توسط معاونت محرومیت‌زدایی ریاست‌جمهوری پرداخت شود.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: 850 طرح اشتغال‌زایی تصویب شده که تاکنون به صاحبان 440 طرح که مصوب شده‌اند، تسهیلات پرداخت شده و مابقی نیز منتظر تضمین‌ها هستند. در هر حال پیش‌بینی شده که سالانه به هر استان 20 میلیارد تومان از این تسهیلات اختصاص یابد، با این وجود در طول سال 100 میلیارد تومان از این طریق وام پرداخت می‌کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: بنیاد مستضعفان در راستای پرداخت 5 درصد یارانه سهم خود باید سالانه 120 میلیارد تومان اختصاص دهد که ما این کار را با عشق و علاقه انجام خواهیم داد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید