بلک‌بری هم خودرو بدون راننده می‌سازد

بلک‌بری از فرصت بدست آمده در نمایشگاه CES 2016 بهترین استفاده را به عمل آورد تا به جمع شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی خودروهای بدون راننده بپیوندد. این در حالی است که رقبایی مانند گوگل، اوبر و تسلا در این بازار رقابتی سخت و نفس‌گیر دارند.
بلک‌بری هم خودرو بدون راننده می‌سازد

به گزارش صنعت نويس، این شرکت کانادایی در نمایشگاه CES 2016 از طرح اولیه خودرو بدون راننده بر پایه تکنولوژی QNX رونمایی کرد که در واقع یک تویوتا های‌لندر بهینه‌سازی شده به‌منظور استفاده از نرم‌افزار خودران تولیدی بلک‌بری است. عملکرد سیستم‌عامل QNX را به‌طور خلاصه می‌توان اسکن‌کردن جاده با هدف اجتناب از برخورد با موانع، امکان حفظ خودرو در بین خطوط بزرگراه و البته برقراری ارتباط با دیگر خودروها به‌منظور دوری گزیدن از تصادفات و برخوردها عنوان کرد.

"سادگی" واژه‌ای است که می‌توان در توصیف رابط کاربری ارائه شده در قالب QNX به‌کار بست.

در قالب این سیستم و آنچه که "کابین شیشه‌ای" نامیده می‌شود شاهد به‌کارگیری صفحه‌نمایش مخصوصی خواهیم بود که دسترسی بصری راننده به اطلاعات مورد نیاز را آسان می‌کند. این صفحه‌نمایش به‌گونه‌ای قابل برنامه‌ریزی است که اطلاعات لازم راننده را بدون از دست رفتن تمرکز او روی جاده، پیش رویش قرار دهد. به‌عنوان مثال فرد می‌تواند هشدارهای مربوط به برخورد با خودروها، سیستم مسیریابی و سرعت بیش از حد مجاز را دریافت کند.

بلک‌بری حتی رابط ویژه‌ای را به‌منظور امکان برقراری مکالمه با سرنشینان خودرو، بدون برگرداندن سر به سمت عقب طراحی کرده است. به این منظور، سیستم نرم‌افزاری QNX به پلتفرم مدیریت صوتی ویژه‌ای با قابلیت برقراری ارتباط درون خودرویی تجهیز شده است. صدای راننده از طریق اسپیکرهای سیستم سرگرمی اطلاعاتی داخل خودرو برای سرنشینان پخش خواهد شد و البته میزان صدا مطابق با شرایط نویز محیطی تنظیم می‌شود.

این در حالی است که شرکت‌های خودروساز مانند فورد موتور نیز از QNX در سیستم اطلاعاتی سرگرمی‌ خودروهای خود استفاده کرده‌اند. در مقیاسی بزرگ‌تر، نرم‌افزار مسیریابی و سیستم سرگرمی بلک‌بری در حال حاضر در بیش از 60 میلیون در سراسر خودرو استفاده می‌شود. اگرچه این عدد در سطح جهانی آنچنان چشم‌گیر نیست اما همین ارتباط با شرکت‌های خودروسازی می‌تواند به پیاده‌سازی نرم‌افزار خودران QNX توسط این شرکت کمک شایانی کند.

آي تي ايران

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید