بساط پیش فروش سکه رسما برچیده شد

بعد از توقف تدریجی پیش‌فروش سکه در چند سررسید، سرانجام بانک مرکزی شامگاه یک‌شنبه توقف کلی پیش‌فروش سکه را اعلام کرد.
بساط پیش فروش سکه رسما برچیده شد

به گزارش صنعت نویس، پیش‌فروش سکه بعد از جریان یکسان‌سازی نرخ ارز و سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از اواخر فروردین‌ماه در روالی جدید قرار گرفت و سررسیدهای آن از دو دوره شش و ۱۲ ماهه به هفت مرحله افزایش یافت ولی طولی نکشید که بعد از شروع دور جدید پیش‌فروش در سررسید یک ماهه به دلیل پر شدن ظرفیت و فروش یک میلیونی متوقف شد. به فاصله کوتاه سررسید سه ماهه و در روز گذشته سررسید شش ماهه نیز پایان یافت.

این در حالی است که امروز (یک‌شنبه) با وجود مراجعه متقاضیان برای ثبت‌نام پیش‌فروش سکه در شعب بانک ملی تقریبا هیچ ثبت‌نامی انجام نشد و شعب از قطع بودن سیستم خبر دادند تا این که به تازگی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از توقف پیش‌فروش سکه خبر داد. به گفته رحیمی، تا اطلاع ثانوی پیش‌فروش متوقف می‌شود.

پیش‌فروش سکه در مجموع از اوایل بهمن‌ماه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و از طریق شعب بانک ملی انجام شد؛ چرا که در آن زمان قیمت سکه دچار نوسان بالایی بود و در ادامه برای جذب نقدینگی سرگردان که به سمت بازار ارز رفته بود، با قدرت بیشتری ادامه پیدا کرد.

در ابتدای امر پیش‌فروش سکه در قالب طرحی به اجرا درآمد که فروش قطعی نبود و در دو سررسید شش ماهه و یک ساله با دریافت یک میلیون تومان انجام می‌شد و در زمان تحویل بر اساس قیمت روز تسویه و به آن تخفیف تعلق می‌گرفت که با استقبالی همراه نشد.

اما از ۲۸ بهمن‌ماه روش پیش‌فروش تغییر و قیمت‌ها قطعی شد؛ به طوری که برای سررسید شش ماهه قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مشخص شد. چندی نکشید که با توجه به تحولات بازار ارز و افزایش قیمت دلار، بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش را براساس دلار ۵۵۰۰ تومانی تغییر داد. با این حال، در سال جدید و با اجرایی شدن سیاست جدید ارزی تغییراتی در نحوه پیش‌فروش شکل گرفت و سیاست جدید از اواخر فروردین‌ماه به مرحله اجرا درآمد اما در فاصله‌ای حدود ۲۰ روزه از روش جدید، تمامی مراحل متوقف شده است.

در دوره جدید پیش‌فروش نرخ در سر رسیدها از این قرار بود؛ سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

طبق آخرین آماری که مدیران بانک مرکزی اعلام کردند، تا حدود دو هفته پیش نزدیک به پنج میلیون سکه پیش‌فروش شده بود.

سکه در چند روز اخیر با افزایش قیمت قابل توجهی در بازار همراه شده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حتی تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید