بزرگ‌ترین مداخله تاریخ بازار نفت در راه است

اوپک و متحدانش سرگرم کار روی توافق برای کاهش بی‌سابقه تولید به میزان ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت هستند.

صنعت نویس: رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: در پی فشار‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای متوقف شدن جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه، گروه اوپک پلاس قرار است روز دوشنبه نشست فوق العاد‌های از طریق وبینار برگزار کند تا اعضای گروه درباره کاهش تولید مذاکره کنند.

به گزارش ایسنا، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اظهار کرده که دیدار اوپک و متحدانش شامل روسیه قرار است روز دوشنبه ششم آوریل برگزار شود، اما جزییات اندکی درباره تقسیم کاهش تولید میان اعضای این گروه وجود دارد.

دبیرخانه اوپک و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حال هماهنگ کردن این دیدار هستند. هنوز معلوم نیست آیا کشور‌های خارج از اوپک پلاس هم به این دیدار دعوت شده اند.

قیمت‌های نفت با رفتن بیش از سه میلیارد نفر به قرنطینه در جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که تقاضا برای نفت را حداکثر ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده، از ۶۵ دلار در ابتدای سال به حدود ۲۰ دلار تا اواسط هفته گذشته سقوط کردند.

ترامپ پنج شنبه گذشته اظهار کرد که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره این موضوع گفتگو کرده است و آن‌ها موافقت کرده اند تولیدشان را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که وی امتیازی به عربستان سعودی و روسیه مانند توافق با کاهش تولید داخلی آمریکا نداده است. با این حال برخی از مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که در قیمت‌های فعلی، تولید آمریکا کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

یک منبع آگاه در اوپک اظهار کرد: آمریکا باید از تولید نفت شیل مشارکت کند. روسیه همواره از این که کاهش تولید مشترک با اوپک از تولید هزینه بالای نفت شیل آمریکا پشتیبانی کرده، ابراز نارضایتی کرده است.

یک منبع آگاه دیگر در اوپک اظهار کرد که هرگونه کاهش تولید فراتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز باید شامل تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس باشد. کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در زمره تولیدکنندگان بزرگی هستند که در این گروه حضور ندارند.

وی همچنین اظهار کرد که آمار نهایی کاهش تولید به مشارکت همه تولیدکنندگان نفت بستگی دارد.

جیسون کنی، نخست وزیر آلبرتای کانادا که بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت این کشور است، روز پنج شنبه اعلام کرد که آلبرتا آماده پیوستن به توافق کاهش تولید است.

قیمت‌های نفت از رکورد پایین ۲۰ دلار در اوایل هفته گذشته بهبود یافتند و بزرگترین رشد هفتگی تاکنون را رقم زدند، اما همچنان با قیمت ۶۶ دلار در پایان سال ۲۰۱۹ فاصله زیادی دارند.

گزینه‌ای بجز کاهش تولید وجود ندارد

کاهش تولید نفت با اوپک و متحدانش یا بدون آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، زیرا سطح مخازن جهانی نفت در آستانه تکمیل شدن است و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان به زودی چاره دیگری بجز تعطیلی چاه‌های نفت نخواهند داشت.

حدود سه میلیارد نفر در جهان در قرنطینه مانده اند تا شیوع ویروس کرونا که تاکنون یک میلیون نفر را آلوده کرده و جان حدود ۵۰ هزار نفر را گرفته است، آهسته شود.

افت شدید تقاضا، قیمت‌های نفت را به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۲ رسانده و بودجه کشور‌های تولیدکننده نفت را تحت فشار قرار داده و ضربه بزرگی به صنعت نفت شیل آمریکا بوده که نمی‌تواند در قیمت‌های پایین رقابت کند. روند نزولی قیمت‌ها با جنگ برای سهم بازار میان عربستان سعودی و روسیه تشدید شده است.

تولیدکنندگان بزرگ جهان تولید سوخت را به دلیل افت سریع تقاضا و پر شدن ظرفیت مخازن، کاهش دادهاند. شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل در واکنش به بدترین بحران صنعت نفت در ۱۰۰ سال اخیر، تولیدش را حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده که معادل شش درصد تولید این شرکت است. شرکت‌های شورون و BP اخیرا اعلام کرده اند که نفت کمتری از برنامه قبلی خود در مناطق شیل تولید خواهند کرد.

سقوط آزاد قیمت‌های نفت باعث شده است رگولاتور‌های ایالت تگزاس که قلب تولید نفت آمریکا است، برای نخستین بار در حدود ۵۰ سال گذشته به فکر مدیریت تولید بیافتند و تولیدکنندگان در اوکلاهاما از رگولاتور‌های ایالت درخواست کردهاند کاهش تولید را بررسی کنند.

بر اساس گزارش رویترز، رایان سیتون، رییس رگولاتور نفت تگزاس در اقدام کم سابق‌های اعلام کرد که با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه صحبت و درباره کاهش تولید جهانی به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز بحث کرده و به زودی با وزیر نفت عربستان سعودی هم گفتگو خواهد کرد. وی به رویترز گفت: این وضعیت برای هیچ کس خوب نیست. ما درباره بی ثبات شدن بازار جهانی انرژی صحبت می‌کنیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید