برنامه پالایشگاه های هند برای واردات نفت از ایران

همزمان با تلاش دهلی نو برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، پالایشگاه‌های هندی بارگیری نفت ماهانه خود از ایران را برای سپتامبر و اکتبر به میزان نیمی نسبت به اوایل امسال کاهش خواهند داد.
برنامه پالایشگاه های هند برای واردات نفت از ایران

به گزارش صنعت نویس، بارگیری نفت هند از ایران برای ماه جاری و آینده در هر ماه به کمتر از ۱۲ میلیون بشکه خواهد رسید، در حالی که خرید این کشور در فاصله آوریل تا اوت با پیش‌بینی کاهش واردات به دلیل تحریم‌های آمریکا، افزایش پیدا کرده بود.

هند که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین است، تحریم‌های آمریکا علیه تهران را به رسمیت نشناخته، اما دریافت معافیت از محدودیت‌های واشنگتن برای دهلی نو به منظور حفظ دسترسی به سیستم مالی آمریکا ضروری به شمار می‌رود.

وزارت نفت هند در ژوئن به پالایشگاه‌های این کشور اعلام کرده بود برای کاهش شدید یا توقف واردات نفت ایران از نوامبر آماده شوند.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی در شرکت "انرژی اسپکت" به رویترز گفت: برخی از پالایشگاه‌ها تا حد زیادی بارگیری نفت خود را انجام داده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد در صورت لزوم تا زمان مشخص شدن وضعیت معافیت‌ها برای مدتی نفت وارد نکنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از سفر اخیری که به دهلی نو داشت، اظهار کرده بود: واشنگتن اعطای معافیت برای واردات نفت ایران را برای خریدارانی مانند هند بررسی خواهد کرد، اما آنها باید وارداتشان از تهران را نهایتا متوقف کنند.

دولت هند که به دلیل سقوط ارزش روپیه و افزایش قیمت‌های سوخت با موج انتقاد روبه‌رو شده، مایل نیست واردات نفت خود از ایران را متوقف کند، زیرا ایران تخفیف قابل توجهی برای فروش نفت به هند عرضه می‌کند.

منابع دولتی اظهار کردند: هند در دیدار اخیر خود با مقامات آمریکایی این موضوع را روشن کرده و همچنان با واشنگتن برای دریافت معافیت برای ادامه خرید نفت از ایران در تعامل مانده است.

یکی از مقامات دولتی در این باره اظهارکرد: ما رابطه ویژه‌ای با هر دو کشور آمریکا و ایران داریم و نگاه می‌کنیم که چگونه تمام این موارد را متعادل کنیم و همچنین این امور را به نفع پالایشگاه‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی خود متعادل سازیم.

طبق آمار منابع بازرگانی، هند حدود ۶۵۸ هزار بشکه در روز نفت ایران را در فاصله آوریل تا اوت خریداری کرده و کاهش پیش‌بینی شده برای سپتامبر و اکتبر میانگین روزانه واردات طی این دو ماه را ۴۵ درصد کاهش داده و به ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

به گفته منابع آگاه از برنامه بارگیری، پالایشگاه‌های نفت هندی برنامه‌های بارگیری اکتبر را به شرکت ملی نفت ایران داده‌اند. شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگاه هند است مایل است در هر یک از ماه‌های سپتامبر و اکتبر شش میلیون بشکه نفت خریداری کنند، در حالی که شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور در هر یک از این دو ماه سه میلیون بشکه نفت بارگیری خواهد کرد.

شرکت ایندین اویل همچنین یک میلیون بشکه برای زیرمجموعه خود شرکت چنای پترولیوم در اکتبر خریداری خواهد کرد. شرکت بهارات پترولیوم یک میلیون بشکه در سپتامبر خریداری خواهد کرد و در اکتبر خریدی نخواهد داشت. رییس این شرکت اعلام کرده بهارات پترولیوم بیش از حجم تعیین شده خرید خود را کاهش داده است. شرکت نایارا انرژی که غول نفتی روس‌نفت روسیه در آن سهم دارد قصد دارد یک میلیون بشکه نفت در هر یک از ماه‌های سپتامبر و اکتبر خریداری کند.

شرکت هندوستان پترولیوم، ریلاینس اینداستریز و HPCL میتال انرژی برنامه‌ای برای خرید نفت از ایران در سپتامبر و اکتبر ندارند. پالایشگاه‌های هندی به استثنای ریلاینس اینداستریز و HPCL که قراردادهای بلندمدت با ایران ندارند به اتفاق حدود ۷۳ درصد از حجم قرارداد تعیین شده را تا پایان اکتبر از ایران خریداری خواهند کرد.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید