برقی سازی قطار مشهد-تهران رسما کلید خورد

معاون فنی زیربنایی شرکت راه‌آهن گفت: روز پنج‌شنبه، سرانجام «ال سی» قرارداد برقی سازی قطار مشهد- تهران، توسط بانک صنعت ومعدن به‌عنوان بانک عامل ایرانی و طرف چینی بازگشایی و این پروژه عملاً فعال شد.
برقی سازی قطار مشهد-تهران رسما کلید خورد

مازیار یزدانی در گفت‌وگو با خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: طرف چینی این قرارداد با حضور در ایران برخی فعالیت‌های اولیه برقی سازی قطار مشهد –تهران را آغاز کرده است. وی تصریح کرد: با توجه به این که بناست 15 درصد مبلغ قرارداد را طرف ایرانی پرداخت کند با توجه به قول‌هایی که توسط رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به ما داده‌شده تا 20 روز آینده قسط اول این قرارداد از طریق ال سی بازگشایی‌و به‌طرف چینی پرداخت می شود. یزدانی مبلغ کل سهم طرف ایرانی در این قرارداد را حدود 1000 میلیارد تومان بیان کرد و افزود: این مبلغ طی دو قسط به‌حساب طرف چینی واریز خواهد شد. وی اضافه کرد: روز گذشته اولین جلسه کنترل پروژه این طرح نیز برگزار شد و به دلیل این‌که برقی سازی قطار مشهد- تهران یک ابر پروژه به‌حساب می‌آید قصد داریم یک تیم مدیریتی حقوقی و قراردادی قوی در این خصوص تشکیل بدهیم تا پروژه به بهترین روش و بدون هیچ وقفه‌ای اجرا شود.
گفتنی است کلنگ احداث این پروژه یک‌بار 12 بهمن 90 ،توسط دولت دهم و باردیگر 17 بهمن 94 توسط دولت یازدهم به زمین خورد .این درحالی است که مطالعات این طرح در سال 82 آغازشده بود .اما تا امروز موضوع تامین اعتبار این ابر پروژه یکی از ابهامات اصلی آن به حساب می آمد. با این حال 8 شهریور ماه مهم‌ترین پروژه برقی سازی خط آهن در کشور یعنی برقی سازی خط آهن مشهد- تهران که شبکه ریل سراسری را از طریق پایتخت به دومین کلان شهر مذهبی دنیا ،مشهد متصل و سرعت سفر را از این طریق دوبرابر می کند، سرانجام بعد از کش‌وقوس‌های فراوان توانست فاینانس 1.8 میلیارد دلاری یک شرکت چینی را جذب کند، موضوعی که از آن در رسانه ها به عنوان مهم‌ترین فاینانس‌ پسا برجامی نام برده شد. اما حضور شرکت چینی در ایران و آغاز رسمی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد- تهران در گرو پرداخت سهم 15 درصدی طرف ایرانی یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که بنا بود صندوق ذخیره ارزی کشور آن را تأمین کند و حالا با گشایش ال سی امیدها برای نقل و انتقال این سهم بیشتر شده است. همچنین در خور ذکر است محمد زاده مدیرعامل راه آهن کشور نیز پیش از این گفته بود: تأمین‌کننده ناوگان این پروژه کارخانه زیمنس آلمان است که در این زمینه نیز کارهای فنی قرارداد انجام‌شده و مبادلات صورت گرفته واکنون نیز مشاور، کار این پروژه را آغاز کرده است .

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید