بررسی ۱۰ سال تجارت ایران و عراق

بررسی ۱۰ سال تجارت ایران و عراق حاکی از روند پایدار رشد صادرات ایران به این کشور همسایه است.

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا،  بررسی روند ۱۰ سال تجارت ایران و عراق در بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می دهد که این تجارت با روندی پایدار در رشد صادرات کشورمان به عراق باعث ارتقای صادرات ایران از رقم ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۴ به ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۴ شده است.

در طول این سالها تراز تجاری همواره مثبت و رو به افزایش بوده و به جز در سال ۱۳۹۲ در تمامی سالها شاهد رشد مثبت صادرات به کشور عراق بوده‌ایم.

هرچند مهم‌ترین نکته منفی قابل ذکر در زمینه صادرات به این کشور را می توان کاهش متوسط قیمت صادرات به عراق عنوان کرد که نشانگر افزایش جایگاه محصولات با ارزش افزوده و فن‌آوری پایین‌تر در سبد کالاهای صادراتی کشورمان به عراق است. شاهد این ادعا نیز حضور و تثبیت جایگاه سیمان به اولین محصول صادراتی از سال ۱۳۸۷؛ سالی که روند نزولی متوسط قیمت صادرات آغاز شده است می‌باشد.

علاوه بر این کاهش شدید واردات عراق از جهان در سال ۲۰۱۶ واردات این کشور از ایران به مانند سالهای گذشته رشد مثبت را تجربه کرده که نشانگر جایگاه بالای ایران در بازار عراق و استحکام روابط تجاری دو کشور است.

ارزش صادرات در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۲۲۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۷۹۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۸۱۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۲۷۶۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۴۱۰۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۴۵۳۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۵۱۵۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۲۴۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۵۹۴۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۶۱۳۲ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۲۳۷ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که ارزش واردات در سال ۱۳۸۴ معادل هشت میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۹۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۶۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۶۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۴۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۸۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۶۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۶۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۷۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۲۱۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۷۵۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۷۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۲۶۹۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۴۰۴۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۴۴۹۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۵۰۲۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۱۶۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۵۸۸۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۶۰۷۲ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۱۶۷ میلیون دلار بوده است.

بنابراین رشد تجارت ایران و عراق در سال ۱۳۸۵ برابر ۴۶ درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر یک درصد، در سال ۱۳۸۷ برابر ۵۲ درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر ۴۰ درصد، در سال ۱۳۸۹ برابر ۱۰ درصد، در سال ۱۳۹۰ برابر ۱۳  درصد، در سال ۱۳۹۱ برابر ۲۱ درصد، در سال ۱۳۹۲ برابر ۵- درصد، در سال ۱۳۹۳ برابر ۳ درصد و در سال ۱۳۹۴ برابر ۲ درصد بوده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید