بررسی جانشینان احتمالی پراید ۱۱۱

امروزه اگر هر یک از سازندگان بزرگ خودرو در سطح جهانی را مورد بررسی و تحقیق قراردهیم متوجه خواهیم‌ شد این کمپانی های بزرگ، به طور میانگین هر ۵ الی ۷ سال یکبار مدل جایگزین یکی از تولیدات خود را معرفی و در بازارهای مختلف جهان عرضه میکنند.
بررسی جانشینان احتمالی پراید ۱۱۱

به گزارش صنعت نویس، اما اگر راجع به خودروسازان داخلی ایران بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم می‌بایست دیدگاه خود را تغییردهیم، زیرا همان گونه که از شواهد و قرائن بر می‌آید، برخی محصولات تولید شده توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا به مدت طولانی درخط تولید باقی مانده و جایگزینی مناسب برای آنها معرفی نشده و احتمالا هیچ گاه نخواهد شد. از این خودروهای دوست داشتنی می‌توان به خانواده پراید یا خانواده پژو اشاره کرد. البته در حال حاضر یکی از نسخه های پراید یعنی مدل ۱۱۱ بالاخره به پایان تولید خود نزدیک شده و احتمالا تا آخر سال دیگر اثری از آن روی خطوط تولید سایپا نخواهد بود. اما بیایید تا به جانشینان احتمالی پراید ۱۱۱ در بازار نگاهی بی‌اندازیم.

جانشینان احتمالی
در ابتدای این مطلب می‌بایست به این نکته اشاره کرد که قیمت نهایی پراید ۱۱۱ درآخرین بررسی قیمت‌ها در بازار حدود ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بوده و جایگزین این محصول قطعا قیمتی مانند آن را دارا نخواهد بود، در همین باره می‌توان گفت ارزان ترین خودرو صفر کلیومتر کشور در صورت جایگزینی، قیمتی درحدود ۲۸ میلیون تومان را برای جانشینی این محصول نوستالژی دارا است.

تیبا ۲ هاچ بک
یکی از محصولات شرکت سایپا که بعنوان جایگزین ۱۱۱ ازآن یاد شده، تیبا ۲ نام دارد. این خودرو مدل هاچ بک تیبا صندوق دار بوده که بر پایه یک اتومبیل ارزان قیمت و اقتصادی هدف گذاری شده و توسط سایپا درسال ۱۳۹۳ معرفی گردیده و دراین مدت نیز توانست فروش خوبی را نیز به خود اختصاص دهد. تیبا ۲ ازیک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی بهره می‌برد که حداکثر سرعت نهایی آن ۱۹۵ کیلومتر برساعت طبق اعلام رسمی شرکت سازنده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در نمودار شهر و اتوبان به میزان ۶.۵ لیتر بنزین برای پیمایش هرصد کیلومتر اعلام شده است.

قیمت این مدل که در دو تیپ اسپرت و معمولی عرضه می‌شود برابر با ۲۷میلیون الی ۲۸میلیون۵۰۰ هزارتومان است، استاندارد آلایندگی این محصول برابر یورو ۴ است. از امکانات این خودرو نیز می‌توان به فرمان هیدرولیک، سیستم سوخت رسانی انژکتوری، گرم کن شیشه عقب، سیستم ضد سرقت ایمبولایزر، ساعت دیجیتال، قابلیت تنظیم فرمان، چراغ سوم خطر، سیستم پخش CDوUSB و دیگر موارد استاندارد اشاره کرد.

ساینا هاچ بک اتوماتیک
ازمحصولات دیگر سایپا که مانند تیبا ۲ می‌توان آن را جایگزین ۱۱۱ نامید، ساینا هاچ بک است. درواقع ساینا به نمونه صندوق دار تیبا اشاره می‌شود که فیس لیفتی بر روی آن انجام شده و مدل بروزتر این شرکت در بازار نام گرفته است. به زودی نمونه اتوماتیک این خودرو نیز طبق برنامه ریزی جدید سایپا وارد بازارداخلی خودرو کشورخواهد شد.

از مشخصات ساینا هاچ بک در بخش فنی می‌توان به همان پیشرانه استفاده شده در تیبا اشاره کرد، که دقیقا با همان قدرت و میزان مصرف سوخت و حداکثرسرعت بوده ولی از لحاظ قیمت این خودرو درحال حاضر قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان را در نمونه هاچ بک خود دارا است و از نظر طراحی داخلی و خارجی خود چهره ای کمی جذاب تر و بهتر از برادر بزرگترش است. از نظر امکانات رفاهی نیز این خودرو از سطح بهتری نسبت به تیبا ۲ برخوردار است، از این جمله امکانات می‌توان به فرمان هیدرولیک تقویت شده، چهارشیشه برقی، آینه جانبی برقی، حسگر پارک عقب، رینگ اسپرت و طراحی مناسب تر داشبورد اشاره کرد.

کوییک
جدیدترین محصول سایپا که به تازگی معرفی شده و در اواخر سال جاری لغایت اوایل سال آینده وارد بازار خودرو کشورمی‌شود، کوییک نام دارد. این خودرو بر پایه پلتفرم ساینا طراحی و توسعه پیدا کرده است. این مدل بر خلاف دیگر محصولات سایپا طراحی نسبتا به روزتری داشته و نوع ساختار این خودرو اعم ازطراحی جلو وعقب، طراحی چراغ ها، طراحی داخل کابین وامکانات رفاهی و ایمنی در سطح مطلوب و رضایت بخشی قرار دارد و گزینه ای بسیار مناسب برای خرید از سوی مشتریان درصورت قیمت گذاری درست و تسهیلات بلند مدت خواهد‌‌ بود.

کوییک مجهز به دو نمونه گیربکس اتوماتیک و دستی است که در دو مدل نیمه فول و فول آپشن وارد بازارخواهد شد. البته لازم به ذکراست نمونه اتوماتیک این محصول مجهز به یک گیربکس پنج سرعته CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده که ازهمکاران سایپا درتولید این محصول به شمار می‌آید. پیشرانه این خودرو دقیقا مانند ساینا و تیبا بوده و قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت است. حداکثر سرعت اعلامی سایپا برای کوییک ۱۹۵ کلیومتر بر ساعت بوده و در نمودار مصرف سوخت در شهر و اتوبان برای پیمایش مسافتی به میزان صد کلیومتر، مصرفی برابر با ۶.۹ لیتر بنزین را خواهد داشت. از امکانات رفاهی این خودرو درنمونه فول آپشن آن نیز می‌بایست به مواردی همچون ورود بدون سوئیج، صندلی برقی راننده، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع، کروز کنترل، آینه برقی، مانیتور ۷ اینچی با قابلیت نویگیشن و پخش فایل های تصویری با کیفیتی اشاره کرد. قیمت این مدل طبق اعلام رسمی شرکت هنگام عرضه در نمونه دستی آن برابر با ۳۱ الی ۳۴ میلیون تومان و درنمونه اتوماتیک آن برابر با ۳۵ الی ۳۹میلیون تومان خواهد‌بود.

کلام پایانی
در این مقاله هدف معرفی جانشینان احتمالی پراید ۱۱۱ موجود در بازار داخلی کشور بوده است. به طور مثال رنو کویید که هنوز بحث ورود و تولید آن در ایران به نتیجه قطعی نرسیده است نیز می‌تواند یکی از مهمترین جانشینان این خودروی نوستالژیک ما باشد.

رنو کویید درسطح بین المللی قیمتی برابر با ۲۶ میلیون تومان به ارزش پول ملی ما را دارا است. پیرامون کیفیت و ایمنی این خودروی ارزان قیمت رنو سخنان بسیار زیادی گفته شده است، اما در هر صورت شاید بتوان این محصول را بهتر از پراید دانست!

منبع:ایران جیب

افزودن نظر جدید