برجام با صادرات نفتی ایران چه کرد؟

پس از اجرایی شدن برجام، حدود 15 یادداشت تفاهم بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت های بین المللی فعال در صنعت نفت جهان امضا شد و ایران از این فرصت برای دستیابی به بهترین طرح جامع توسعه برای توسعه میدان های نفت و گاز خود بهره برد.
برجام با صادرات نفتی ایران چه کرد؟

به گزارش صنعت نویس به نقل از خبرآنلاین میانگین واردات نفت هند از ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015، بيش از 2 برابر افزايش يافته كه بر اساس گزارش رويترز از دهلي نو، افزايش خريد پالايشگران هندي از ايران ناشي از رفع تحريم هاي كشورمان بوده است. ايران هم اكنون چهارمين تامين كننده نفت هند است. 

بر اساس گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، صادرات نفت ايران به چين در اكتبر سال 2016 در مقايسه با مدت مشابه پارسال (پيش از اجراي برجام) بيش از 2 برابر افزايش يافته و ايران به چهارمين تامين كننده نفت بزرگترين بازار نفت دنيا (چين) بدل شده است.

ميزان صادرات نفت ايران به اروپا كه پيش از برجام عملا متوقف شده بود، امروز به بيش از 700 هزار بشكه در روز رسيده است و شركت ملي نفت ايران در اين مدت با هفت شرکت بزرگ اروپایی شامل توتال فرانسه، ساراس ایتالیا، هلنیک پترولیوم یونان، لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، انی ایتالیا و تاپراش ترکیه قراردادهای بلندمدت فروش نفت امضا کرده است.

 

برجام و توليد نفت و گاز: 

روند توسعه ميدان گازي پارس جنوبي پس از اجرايي شدن برجام شتاب گرفت و امروز ايران با برداشت بيش از 500 ميليون مترمكعب گاز از اين ميدان مشترك، در يك قدمي قطر قرار گرفته است. 

روند توليد از ميدان هاي مشترك غرب كارون پس از اجرايي شدن برجام شتاب گرفت و در همين يكسال اخير، سه طرح توسعه اي شامل فاز اول طرح توسعه ميدان يادآوران، فاز اول طرح توسعه ميدان آزادگان شمالي و طرح توسعه ميدان ياران شمالي به بهره برداري رسيده است. ظرفيت برداشت نفت از ميادين غرب كارون امروز به بيش از 300 هزار بشكه در روز رسيده است.

 

برجام و انتقال فناوري: 

پس از اجرايي شدن برجام، حدود 15 يادداشت تفاهم بين شركت ملي نفت ايران و شركت هاي بين المللي فعال در صنعت نفت جهان امضا شد و ايران از اين فرصت براي دستيابي به بهترين طرح جامع توسعه براي توسعه ميدان هاي نفت و گاز خود بهره برد.

اگر امروز صنعت نفت ايران به انتقال فناوري هاي روز در حوزه هاي مختلف به ويژه در زمينه پياده سازي روش هاي ازدياد برداشت نفت اميدوار شده است، به اين دليل است كه با اجراي برجام، مسير براي تعاملات بين المللي و بهره مندي از فناوري هاي روزآمد دنيا هموار شده است. 

متوسط ضريب بازيافت در مخازن نفتي ايران 24.5 درصد است و اين ضريب در برخي مخازن از پنج درصد تجاوز نمي كند. ايران براي دستيابي به روش هاي ازدياد برداشت و احياي ميادين قديمي خود نيازمند بهره مندي از فناوري هاي نوين و تعامل با شركت هاي بين المللي برخوردار از اين فناوري هاست. اگر برجام نبود، تحقق هدف ازدياد برداشت از ميدان هاي قديمي دست نيافتني مي ماند.

خلا تاسيسات فشارافزاي گاز در دريا، يكي از مهمترين چالش هاي صنعت نفت ايران در ميدان گازي پارس جنوبي است؛ چالشي كه رفع آن تنها در گرو بهره مندي از فناوري هاي روز بين المللي است و به واسطه اجراي برجام و فراهم شدن امكان تعاملات بين المللي، شركت ملي نفت ايران با كنسرسيومي متشكل از توتال فرانسه، سي ان پي سي چين و پتروپارس، توافقنامه همكاري امضا كرد و به اين ترتيب مقدمات ساخت نخستين سكوي فشارافزا و انتقال فناوري آن به كشور براي اولين بار در كشور فراهم شد. 

 

برجام و مديريت هزينه ها:

صرفه‎جويي در هزينه‎ها از مهمترين دستاوردهاي برجام بوده است بطوريكه در سال‎هاي تحريم، برخی کالاها چندبار سفارش داده مي‎شد وگاه کالای تقلبی به ايران مي دادند، آن هم با دو یا سه برابر ارزش واقعي كالاها؛ اما پس از برجام امكان خريد مستقيم از فروشنده اصلي فراهم شد. 

توربين ها و دستگاه هاي توقيف شده صنعت نفت ايران در خارج از كشور، پس از اجراي برجام آزاد شد. 

پس از اجرايي شدن برجام، اولین هیئت خارجی که به ایران وارد شد، آلمانیها بودند که با استمرار مذاکرات دو طرف، زیمنس متعهد شد نسبت به آزادسازی تجهیزات بلوکه شده ایران اقدام کند. به اين ترتيب با توافق طرفين، چندين دستگاه كمپرسور ساخت زيمنس، به ايران تحويل داده شد.

با اجرايي شدن برجام، مقادیر زیادی لوله، اتصالات و شیرآلات اینکونل و دمنده های هوای واحد گوگردسازی که همه از تجهیزات ساخت شرکتهای معتبر اروپایی است، براي استفاده در فرايند توسعه فازهاي 17، 18، 19، 20 و 21 وارد كشور شد.  

 

برجام و مديريت درآمدها:

اگر برجام نبود، ایران همچنان با مشكلات عديده اي براي دريافت عوايد حاصل از فروش نفت خود دست و پنجه نرم مي كرد. اين در حاليست كه امروز مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

تحريم ها فضا را براي سودجويي برخي فرصت طلبان فراهم كرده بود بطوريكه در دولت قبل به بهانه دور زدن تحریم ها و توسعه صنعت نفت در شرایط تحریم، مبالغ قابل توجهی از دارایی های مردم توسط اين سودجويان به تاراج برده شد؛ اما با حذف واسطه هاي فروش نفت در دولت يازدهم، فرايند صادرات نفت خام به گونه اي انجام مي شود كه راه بر اين دست از فرصت طلبي ها بسته شده است. حال فكر كنيد اگر روال قبل ادامه مي يافت، با توجه به روند فزاينده صادرات نفت خام در پسابرجام، چه آينده اي در انتظار منابع مالي حاصل از فروش نفت بود؟!

 

برجام و آثار مثبت اقتصادي: 

رشد اقتصادي كشور در نيمه نخست امسال به6.5 درصد رسيده كه 2 درصد از اين رقم، سهم نفت بوده است؛ سهمي كه اگر برجام اجرايي نمي شد و روند توليد و صادرات نفت ايران روي نمودار صعودي قرار نمي گرفت، دور از دسترس بود.

رشد اقتصادي كشور در نيمه نخست امسال به6.5 درصد رسيده و اين در حاليست كه پيشتر صندوق بين المللي پول پيش بيني كرده بود: افزايش توليد و صادرات نفت ايران سبب مي‎شود رشد اقتصادي كشورمان در سال 2016-2107 از 6 درصد فراتر رود. برجام، فضا را براي توليد و صادرات نفت مساعد كرد.

دولت در هشت ماه ابتداي امسال بيش از 20 هزار ميلیارد تومان منابع مالی به طرح‌های عمرانی اختصاص داده است و پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال به 40 هزار ميليارد تومان برسد. اگر برجام نبود و به دنبال آن، افزايش توليد و صادرات نفت محقق نمي شد، معلوم نبود بدون درآمدهاي نفتي، چه ميزان اعتبار به طرح هاي عمراني اختصاص يابد.

 

 برجام و رشد شركت هاي ايراني: 

اگر برجام نبود، صادرات نفت ايران به صفر مي رسيد و اگر صادرات صفر مي شد، استفاده از ظرفيت هاي صنعت نفت كشورمان كاهش مي يافت و به دنبال آن، علاوه بر بحراني كه شركت هاي تابعه وزارت نفت را درگير مي كرد، شركت هاي داخلي كه به انحاء مختلف در صنعت نفت كشور فعاليت مي كنند، دچار ركود مي شدند. اما با اجراي برجام، فضا براي افزايش توليد و صادرات نفت خام ايران مساعد شد و اكنون شركت هاي داخلي بيش از هر زمان ديگري به آينده كسب و كار خود خوشبين هستند. 

پاگرفتن شركت هاي اكتشاف و توليد ايراني را شايد نتوانيم دستاورد مستقيم برجام تلقي كنيم، امابدون ترديد اگر برجام اجرايي نمي شد و راه براي تعامل با شركت هاي بين المللي هموار نبود، قراردادهاي جديد نفتي نيز قابليت اجرا پيدا نمي كرد و ايجاد شركت هاي اكتشاف و توليد در داخل كشور نيز از دستور كار خارج مي شد. امروز صنعت نفت ايران براي نخستين بار در تاريخ بيش از يكصدساله خود، به شكل گيري شركت هاي اي‎اندپي داخلي اميدوار شده است. 

 

بازخواني صحبتهاي برخي مسئولان غيرنفتي از برجام در نفت:

علي طيب‎نيا، وزیر امور اقتصادی و دارایي: تا پیش از برجام، اجازه فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداشتیم و حتی قرار بود این محدودیت بیشتر شود، اما اکنون با دیپلماسی موفق دولت یازدهم می‌توانیم ٢ برابر این رقم را به بازارهای جهانی صادر کنیم. (30 آذر ماه 95)

شاپور محمدی، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار: ایران پس از «برجام» وارد مرحله تازه ای از حیات اقتصادی خود شده است و اکنون بازار سرمایه ایران یکی از جذاب ترین بازارهای دنیا برای سرمایه گذاری است. (16 آذرماه 95)

محمود کتابچی، معاون بازرگانی شرکت انرژی دانا: در زمان تحریم مجبور بودیم اقلام خود را به صورت غیرمستقیم و ٢٠ تا ٣٠ درصد گران‌تر، از شرکت‌های اروپایی خریداری کنیم. (24 آذرماه 95)

مدیر شرکت ايتاليايي «تناریس»، موقعیت ایران را پس از لغو تحریم ها بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های اروپایی مایل به ورود به بازار ایران هستند. (24 آذرماه 95) شركت تناريس از توليدكنندگان لوله های جداری و مغزی فعال در صنعت بالادستی و پایین دستی نفت است.

عبدالکریم حسین زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی: افزایش تولید و صادرات نفت ایران، افزایش قدرت چانه زنی ایران در اجلاس اوپک و پيروزي در اين اجلاس را می‌توان از نتایج برجام دانست.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید