بخش‌هایی از تهران و البرز دوباره لرزید

بامداد چهارشنبه بخشهایی از استان تهران و البرز بار دیگر لرزید. شدت این زلزله نسبت به هفته گذشته کمتر بوده و در تهران چندان احساس نشده است.
بخش‌هایی از تهران و البرز دوباره لرزید

به گزارش صنعت نویس، طبق گزارش مقدماتی مرکز لرزه نگاری کشور، این زمین لرزه در ساعت ۰۰:۵۴ دقیقه روز چهارشنبه به بزرگی ۴.۲ ریشتر در مرز استان های تهران و البرز روی داده است.
براساس این گزارش، زمین لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین رخ داده است و مرکز آن در ۴ کیلومتری ملارد است. همانند زلزله هفته گذشته در همین منطقه، مشکین دشت در استان البرز و صفا دشت در استان تهران، با ۷ کیلومتر فاصله، از نزدیکترین مناطق به کانون زلزله هستند.
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در همین رابطه اعلام کرد:
این زمین‌لرزه مربوط به گسل مشکین‌دشت - اشتهارد است. این زلزله از جمله پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری هفته گذشته در تهران و البرز بود. جای نگرانی بابت این زلزله وجود ندارد و مردم نگران نباشند. آمادگی لازم از سوی دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی وجود دارد.

محل دقیق زلزله
به گزارش مشرق، این زمین لرزه هیچ خسارت و تلفاتی در پی نداشته است اما در برخی از مناطق مردم به خیابان‌ها آمده‌اند. زلزله در مناطقی از تهران از جمله شرق تهران نیز احساس شده است.
سرپرست فرمانداری فردیس نیز اعلام کرد: زلزله ۴.۲ ریشتری در فردیس خسارت جانی و مالی به همراه نداشت.

پس از زلزله مردم برخی مناطق تهران خانه های خود را ترک کردند
مرکز زلزله ۴۲ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد و بدلیل شدت کمتر آن نسبت به زلزله قبلی، در تهران به جز در معدود مناطقی، چندان احساس نشده است.
زلزله امشب ربطی به گسل های تهران نداشت
مجید تاتار معاون پژوهشی مرکز بین‌المللی زلزله‌شناسی کشور در رابطه با لرزش دوباره تهران که دقایقی قبل به وقوع پیوست، اظهار داشت: این زمین لرزه ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد.

حرم امام خمینی میزبان مردم است
با توجه به احتمال خروج مردم شریف تهران و شهرهای اطراف از منزل در پی زلزله اخیر، به اطلاع می رساند درب حرم امام راحل همچون گذشته به روی مردم باز است و خادمان آستان آماده خدمت رسانی هستند.
پلیس تهران هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در حال حاضر وضعیت شهر آرام است و شهروندان نگران نباشند. همچنین پلیس توصیه کرد مردم اخبار موثق را از رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر دریافت کنند.

استاندار تهران با تاکید بر آماده‌باش صد درصدی نیروهای امدادی در سطح این استان، گفت: مردم آرامش خود را حفظ کنند.
محمدحسین مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله ٤.٢ ریشتری که در استان تهران احساس شد، گفت: شهروندان آرامش خود را حفظ کنند و به موارد ایمنی که در این موارد لازم است رعایت شود توجه داشته باشند و از شتابزدگی و حرکت خودروها در معابر خودداری کنند.
وی همچنین از آماده‌باش کلیه نیروهای امدادی و انتظامی و خدماتی تهران خبر داد.
استاندار تهران در همچنین به شهروندان تاکید کرد که مانند زلزله قبلی به شایعات مجازی توجهی نکنند و اخبار را از منابع رسمی و خبرگزاری‌ها پیگیری کنند.
شهرداران استان تهران مکلف به سرکشی از پارک‌ها شدند
حسین الماسی با اشاره به زمین‌لرزه 4.2 ریشتری در استان های تهران و البرز اظهار داشت:‌ فرمانداران و تمامی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در حالت آماده‌باش قرار دارند.
وی بیان کرد:‌ در پی وقوع این زمین لرزه و ترس و نگرانی مردم، تمامی شهرداران استان تهران مکلف به سرکشی از پارک‌ها شدند.
مدیر کل بحران استان تهران همچنین افزود:‌ تمامی سرویس‌های پارک‌ها برای استفاده شهروندان در اختیار مردم قرار دارند و اماکن ورزشی و مدارس به روی مردم باز هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران:نگران گسل های پایتخت نیستیم
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران در سخنانی به رسانه ها گفت: اگر اهالی کرج و ملارد احساس ترس می کنند و با خودرو از خانه خارج می شوند، خودرو را در جای امن مستقر و از ایجاد ترافیک خودداری کنند.
وی بیان کرد: روزانه در کشور بین ۶۰ تا ۷۰ زمین لرزه ثبت نمی شود، نمی توان زلزله را پیش بینی کرد و ادعای مطرح شده صحیح نیست.
نجار یادآور شد: در جلسه متخصصان که عصر دیروز برگزار شد در مورد گسل اشتهارد ابراز نگرانی شده بود اما هیچ خطری گسل های تهران را تهدید نکرده و نگران گسل های پایتخت نیستیم.
وی بیان کرد: وزیر کشور در تماس تلفنی دستوراتی را ابلاغ کرد.

امتحانات داخلی مدارس شهریار و ملارد در روز چهارشنبه لغو شد
رئیس آموزش و پرورش شهرستان شهریار اعلام کرد که در پی زلزله بامداد چهارشنبه، امتحانات داخلی مدارس با مصوبه شورای مدرسه به آخرین روز امتحانات موکول می‌شود.
به گزارش ایسنا، بر همین اساس تأکید شده است که به هیچ عنوان تعطیلی مدارس بدون مجوز ستاد مدیریت بحران استان امکان‌پذیر نیست و فقط امتحان داخلی امروز (چهارشنبه) تا این لحظه لغو شده است.

با توجه به وقوع زلزله بامداد امروز، امتحانات داخلی مدارس روز چهارشنبه ۶ دی ماه کلیه امتحانات داخلی مدارس شهرستان های ملارد و قدس نیز لغو شده است.

زمین لرزه ۱.۵ ریشتری تهران را لرزاند
زمین لرزه ای به شدت 1.5 ریشتر با مشخصات ذیل تهران را لرزاند.
استان تهران ، بزرگی 1.5
چهارشنبه، 6 دی 1396 در 01:00:29
تاریخ وقوع زلزله:
چهارشنبه، 6 دی 1396 در 01:00:29
(وقت محلی - تهران)
2017-12-26 21:30:29
(UTC)
بزرگی زلزله:
1.5
نوع بزرگی:
MN
موقعیت رومرکز زلزله:35.62 شمالی و 50.88 شرقی
عمق:10 کیلومتر
عدم قطعیت مکانی:0+/- کیلومتر در جهت شمالی - جنوبی
0+/- کیلومتر در جهت شرقی - غربی
منطقه:
استان تهران
فاصله‌ها:
8 کیلومتری صفا دشت، تهران
10 کیلومتری ملارد، تهران
13 کیلومتری وحیدیه، تهران
منبع:موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران
مدارس و دانشگاه های البرز تعطیل شدند
مدیرکل مدیریت بحران استان البرز اعلام کرد: مدارس و دانشگاه های البرز فردا تعطیل شدند.
مهدی مهرور در گفتگو با مهر اظهار داشت: به دنبال وقوع زلزله ۴.۲ ریشتری در مرز تهران و البرز مدارس و دانشگاه های البرز فردا تعطیل شدند.
وی بیان کرد: همچنین به جز امتحانات نهایی سوم متوسطه امتحانات داخلی آموزش و پرورش لغو شد.
تمامی ادارات البرز فردا دایر است
بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان البرز فردا چهارشنبه ۶ دی تمامی ادارات البرز دایر و فعال است.

مرجع : مشرق

افزودن نظر جدید