با شغل های پر طرفدار آشنا شوید

يک مقام مسئول کارگري مي‌گويد شغل‌هاي خدماتي به دليل آنکه سودده و کم هزينه هستند، در ايران و بسياري از کشورهاي اروپايي استقبال از آنها بيشتر است.

به گزارش صنعت نویس، علي اصلاني، اظهار کرد: دولت براي حل معضل بيکاري که بزرگترين و مهمترين مشکل حال کشور است، با اين طرح‌ها به نتيجه نمي‌رسد و در چهار سال پيش رو بايد به سمت ايجاد شغل‌هايي برود که با کمترين هزينه، بيشترين درآمد و ارزش افزوده را براي کشور داشته باشد.

وي تاکيد کرد:حل مشکل اشتغال نياز به همسويي و همراهي سه قوه مجريه، قضاييه و مقننه دارد و همه دستگاه‌ها بايد در ايجاد شغل سهم داشته و نقش خود را ايفا کنند.

عضو کانون عالي شوراهاي اسلامي کار مهمترين اقدام وزارت کار در حوزه اشتغال را حفظ مشاغل موجود دانست و گفت: دولت با توجه به وضعيت اقتصاد، تورم، ‌ رکود و تحريم‌هاي خارجي ريسک نکرد، البته نتوانست اهداف و برنامه‌هاي اشتغال خود را محقق کند ولي تلاش کرد تا مشاغل موجود به خطر نيفتند و به تعداد بيکاران جامعه اضافه نشود.

اصلاني در ادامه از دولت خواست تا براي ايجاد اشتغال گسترده در کشور از پتانسيل گردشگري و آي تي به عنوان مشاغل خدماتي استفاده کند و خاطرنشان کرد: امروز دنيا به سمت کسب و کارهاي خدماتي رفته است ولي در ايران بيشتر مشاغل، توليدي و کارگاهي و تابع قانون کار است. بر اساس آمار مرکز آمار ايران ۵۳ درصد مشاغل در ايران خدماتي است در حالي که اين رقم در کشورهاي اروپايي به ۹۰ درصد مي‌رسد.

وي دليل استقبال بالا از شغل‌هاي خدماتي را سودده و درآمدزا بودن آنها دانست و تاکيد کرد: مشاغل خدماتي برخلاف مشاغل ساير بخش‌ها مثل کشاورزي که درگير تامين آب و زمين و برق است با کمترين هزينه ارزش افزوده بسياري ايجاد مي‌کنند به همين دليل به شغل‌هاي رايج در کشورهاي خارجي و اروپايي تبديل شده است.

رييس کانون شوراي اسلامي کار البرز، فروش مواد غذايي از طريق اينترنت را يکي از شغل‌هاي خدماتي درآمدزا برشمرد و گفت: در رفتن از ماليات در بعضي از اين شغل‌ها راحت‌تر است و ايجاد آن هم پروسه هزينه‌بر يا طولاني مدتي ندارد.

وي در پايان مراکز ارائه خدمات نظير آرايشگاه‌ها، هتل‌ها، کلينيک‌ها، فست فودها و رستوران‌ها را از جمله مشاغلي دانست که بخش اعظمي از کسب و کارهاي حوزه خدمات را به خود اختصاص داده است.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید