بازگشت یونان به بازار نفت ایران

یونان که از خریداران سنتی نفت خام ایران در اروپا است، قصد دارد پس از رفع مشکلات مالی روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت از کشورمان وارد کند.

به گزارش صنعت نویس،مشتریان سنتی نفت ایران در اروپا به تدریج مذاکره خود را با تهران برای از سرگیری واردات نفت از کشورمان نهایی می کنند.
پس از اعلام خبر توافق ایران با شرکت های فرانسوی و ایتالیایی برای فروش نفت، اکنون یونان از آمادگی برای واردات روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت از ایران خبر می دهد.
یونان در گذشته از خریداران ثابت نفت ایران بود و پالایشگرهای این کشور مانند هلنیک پترولیوم از خریداران سنتی نفت ایران بوده اند، اما پس از تشدید تحریم ها، این کشور ناچار به توقف خرید نفت از ایران شد.
شرکت هلنیک پترولیوم بزرگترین شرکت پالایش نفت یونان است که چهار پالایشگاه نفت در شهرهای سالونیک، الوزیس، آسپروپیرگوس و اسکوپیه دارد و نفت خام مورد نیاز آنها را از طریق خط لوله و از کشورهای عربستان، عراق، ایران، لیبی و روسیه تامین می کند. این شرکت پیش از آغاز تحریم ها، یکی از مشتریان عمده نفت ایران بود و ٢٠ درصد از نیاز نفت خام خود را از ایران تامین می کرد.
با لغو تحریم ها، یونانی ها نیز تمایل خود را برای خرید نفت از ایران اعلام کردند و در نهایت پس از سفر هیاتی از وزارت نفت ایران به آتن درباره جزئیات واردات از ایران به توافق اولیه رسیدند و در جریان سفر اخیر الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان به تهران ، این توافق نهایی شد.
به گزارش وزارت نفت، امیرحسین زمانی نیا درباره جزئیات این توافق گفت: در این سفر قرار شد یونان روزانه 60 تا 150 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کند.
وی با اشاره به پیگیری روندهای بانکی و مالی این توافق، درباره پرداخت بدهی هلنیک پترولیوم افزود: در این زمینه توافق های انجام شده در یونان در حال پیگیری است.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی افزود: یونان آمادگی دارد بلافاصله پس از حل مشکلات بانکی، خرید نفت خام را از ایران آغاز کند.
هلنیک پترولیوم چندی پیش در بیانیه ای خطاب به بورس یونان اعلام کرد این شرکت برای آغاز فوری خرید نفت از ایران و همچنین تسویه بدهیهای چند میلیون دلاری خود به جمهوری اسلامی، به توافق دست یافته است.
در دیدار نمایندگان وزارت نفت با مدیران این پالایشگاه برای پرداخت بدهی 500 یورویی این پالایشگاه به ایران توافق شده است.

منبع:ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید