بازگشت ال پی جی به سبد سوخت کشور

زنگنه، خواستار تشکیل کارگروه دائمی ساخت موتورهای پایه گازسوز، دیزلی و گازمایع(ال پی جی) با حضور صنعتگران و بخش دولتی شد.
بازگشت ال پی جی به سبد سوخت کشور

به گزارش صنعت نویس،بیژن زنگنه در نهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با تأکید بر اینکه تکنولوژی‌های جدید در مسئله حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: قرار است در برنامه‌های آتی کشور با گسترش گازرسانی سوخت‌های مایع فقط در حمل و نقل به کار گرفته شود یعنی نفت کوره از سبد حمل و نقل ریلی حذف و حتی بخش حمل و نقل ریلی هم به سوخت گاز متصل می‌شود. وزیر نفت با تأکید بر اینکه روزانه گاز طبیعی 20 میلیون مترمکعب سوخت خودروهای سواری را تشکیل می‌دهد، گفت: این مسئله با مدیریت درست و با توجه به ارزان بودن قیمت گاز در مقایسه با دیگر کشورهای جهان باید تمام خودروهای سواری، اتوبوس‌های درون شهری به سمت مصرف سوخت CNG هدایت شود.

زنگنه با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 17 الی 18 هزار دستگاه اتوبوس قرار است با تغییر کاربری گازسوز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، تصریح کرد: این اقدام در کاهش آلودگی و مدیریت مصرف سوخت نیز نقشی بسزا دارد.

آمادگی وزارت نفت برای ورود ال پی جی به سبد سوخت

وی با بیان این که باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد.

زنگنه با اشاره به این که براین اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.

وزیر نفت با بیان این که استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، اظهار کرد: براین اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند.

وی با اشاره به این که با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیش از 2 سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از 50PPM، توزیع می شود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

تشکیل کارگروه دائمی بررسی سوخت مصرفی خودروها

زنگنه همچنین از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت؛ ضمن این که وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت می کند.

وی ادامه داد: تقاضا داریم در مرحله نخست با تمرکز بر توجه به ساخت بهینه و قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری داشته باشند.

وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی تشکیل شود.

زنگنه با اشاره به این که وزارت نفت از طرحهای منتخب در این زمینه حمایت خواهد کرد، گفت: امیدوارم این کارگروه دائمی تشکیل شود تا برکاتی برای مصرف سوخت، صنعت خودرو و محیط زیست حاصل شود.

وی در پایان پیشنهاد کرد که پیرامون این قضییه کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و همکاران حوزه نفت تشکیل شود تا روند تسریع برنامه‌ها برای گازسوز کردن خودروهای سواری، اتوبوس‌ها و موتورهای دیزلی در کوتاه‌ترین زمان اتفاق بیفتد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید