بازار سیاه خرید و فروش تسهیلات مسکن

اگر روزنامه همشهری را ورق بزنید یا به سایت نیازمندی‌های این روزنامه مراجعه کنید در بخش املاک با بخش خدمات املاک برخورد خواهید کرد که شامل بخشی با عنوان مشاوره وام است، با نگاه به چند آگهی در این بخش و تماس با شماره تلفن‌هایی که مربوط به نقاط مختلف شهر است به نکات قابل توجهی درباره خرید و فروش تسهیلات پی خواهید برد.
بازار سیاه خرید و فروش تسهیلات مسکن

به گزارش صنعت نویس، در تماس اول با آگهی که مربوط به پرداخت وام معادل 80درصد ارزش ملک بود، به من گفته شد که باید در ابتدا ملک را خریداری کنم و سپس از این وام استفاده کنم زیرا این وام فقط به سند ملک اعطا شود. به این شکل که در ابتدا قراردادی با دفتر واسطه منعقد می‌شود که بر اساس آن تعهد می‌شود که متقاضی به یکی از بانک های خصوصی معرفی شود و روند دریافت وام مضاربه از این بانک انجام شود. پس از گرفتن مصوبه وام که برای بانک به معنای الزام در پرداخت وام است طی مدت حدود 3الی 4روز وام به حساب متقاضی واریز شود.
سود این وام 18درصد است و باید هر 4ماه و یا هر 6ماه به بانک پرداخت شود، البته زمان‌بندی پرداخت سود این وام بستگی به نوع مصوبه نوشته شده دارد. یک ضامن دارای گواهی کسر از حقوق و نامه اشتغال به کار وام گیرنده نیز مورد نیاز است. همچنین اصل وام باید پس از یک سال بازگردانده شود، اما در صورت عدم توان در بازپرداخت یک ساله می‌توان آن را به مدت 5سال تمدید کرد. کارمزد این وام 6تا 8درصد است که در هنگام عقد قرارداد اولیه به صورت چک دریافت می‌شود، اما در قرارداد وصول چک منوط به دریافت قطعی وام می‌شود.
در تماس بعدی با یکی از این آگهی ها آقایی که خود را کارگزار بورس در منطقه تهرانپارس معرفی کرد، گفت: برای استفاده از وام 120میلیون تومانی شرط تاهل وجود دارد و در غیر این صورت باید از وام 80تومانی استفاده کنید.
وی در توضیح شرایط دریافت وام 120تومانی افزود: سود این وام 18درصد است و اقساط آن برای 5سال اول ماهانه 2میلیون و برای 5سال دوم ماهانه 1میلیون و 800هزار تومان است و قولنامه و سند به صورت سه دانگ، سه دانگ برای زوجین نوشته و ثبت می‌شود.
او همچنین با اشاره به این‌که این وام از بورس خریداری می‌شود و دریافت آن 20روز طول می‌کشد، ادامه داد: از این 120میلیون تومان مبلغ 20میلیون هزینه اوراقی است که از بورس خریداری می‌شود و سند نیز تا تسویه کامل وام در گرو بانک باقی خواهد ماند، هزینه اوراق وام 80تومانی نیز مبلغ 13میلیون تومان است و از استفاده کننده وام چه وام متاهلی و چه مجردی فقط یک گواهی اشتغال گرفته خواهد شد.
وی در ادامه گفت که این وام در شعب بانک مسکن داده می‌شود و طبق عرف وام مسکن برای خرید ملک وام به نزدیکترین شعبه بانک مسکن انتقال می یابد.
با توجه به هزینه بالای اوراق برای دریافت وام مسکن، با آگهی مربوط به وام جانبازی تماس گرفتم؛ نرخ سود این وام ها 4درصد و اقساطشان 500تا 600هزار تومان است.
یکی از فروشندگان درباره چگونگی دریافت این وام ها گفت: این وام‌ها را باید از جانبازان خریداری کرد، مبلغ وام 85میلیون است که 30میلیون سهم من و جانباز خواهد شد و 55میلیون از آن به شما داده خواهد شد.
با شماره تلفن دیگری از بخش خدمات املاک در روزنامه تماس می گیرم، خانمی که تسط کاملی بر نوع نیاز مشتریان در تامین سرمایه داشت درباره نحوه تامین تسهیلات خرید مسکن، گفت: این جا یک شرکت تامین سرمایه است که تعدادی سرمایه گذار حقیقی با آن همکاری می کنند. این افراد به میزان 50درصد از ارزش ملک به شما وام پرداخت می کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا 10میلیارد تومان و حتی بالاتر نیز تامین می‌شود.
وی میزان اقساط وامی در حدود 300میلیون تومان را برای وام معمولی 2 و نیم میلیون تومان و برای وام مضاربه ای 5میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در ابتدا درباره ملک مورد نظر شما استعلام صورت می گیرد که حدود 5روز زمان می برد. پس از کارشناسی ملک به اندازه 50درصد ارزش کارشناسی ملک وام داده می‌شود و برای ضمانت سند به نام سرمایه گذار زده می‌شود. در ازای آن در دفترخانه مبایعه نامه برگشت توسط سرمایه گذار گذاشته می‌شود که پس از تسویه اقساط سند به مالک برگردانده شود.
خانم مشاور درباره سایر ضمانت ها و شرایط نیز گفت: باید یک فقره چک ضمانت نیز توسط وام گیرنده یا شخصی که او را ضمانت می کند نیز داده شود. همچنین باید سند ملک تک برگ و سن ملک زیر 20سال باشد و ملک در حومه شهر نباشد.
او میزان کارمزد شرکت را 10درصد بیان کرد که با یک محاسبه ساده روی یک وام 300میلیونی به رقمی معادل 30میلیون تومان رسیدم که آن هم رقم قابل توجهی بود و وقتی از زیاد بودن کارمزد صحبت کردم گفت: این میزان برای وام های کم این مقدار می‌شود و در فرمول محاسبه برای وام های سنگین تر رقم کمتری می‌شود. از طرفی در همه شرکت هایی از این دست کارمزد به همین شیوه محاسبه می‌شود.
وقتی از سایر خدمات شرکت سوال کردم گفت: بر روی ملک، خودرو، طلا و حتی سیم کارت کد یک نیز وام داده می‌شود که برای مورد آخر رقمی در حدود 5 میلیون می‌شود که تنها 500هزار تومان کارمزد دارد.
در ادامه با آگهی های دیگری که خریدار وام بودند تماس گرفتم و اعلام کردم که صاحب وام صندوق یکم هستم. برای دریافت این وام باید 40میلیون تومان نزد بانک مسکن سپرده گذاری شود تا پس از یک سال 80میلیون تومان دریافت شود.
در اولین تماس، شعبه وام را محدوده خیابان آذربایجان معرفی کردم، صاحب آگهی با تمایل بسیار گفت: این منطقه مشتری زیادی برای خرید وام دارد، بنابراین وام را از من 20میلیون تومان خریداری می کند.
او در پاسخ به پرسش من که نگران تعهدات پس از فروش وام نسبت به عدم پرداخت اقساط بودم گفت:خریدار وام پس از دو تا سه ماه اقدام به انتقال وام و سند خواهد کرد و این برای خریدار مهم تر تلقی می‌شود تا من.
دفاتر مشاوره وام رقم‌هایی بین 18تا 20میلیون تومان را بر اساس شعبه بانک اعلام کردند و درباره وام زوج های جوان صندوق یکم گفتند: این وام مشتری زیادی ندارد، چون شرایط سخت گیرانه ای اعم از ارزش ملک و پایین تر از 70متر نبودن متراژ ملک و غیره دارد که به درد متقاضیان خرید وام که اغلب توان خرید بیش از 50الی 60متر را ندارند، نمی خورد.
بر اساس این گزارش خرید و فروش انواع تسهیلات و همکاری برخی شعب بانک ها به ویژه بانک مسکن با دلالان این وام ها در بازار پول بسیار سوال برانگیز است و در شرایطی صورت می گیرد که در شرایط عادی یک متقاضی وام با شرایط بسیار سختی از سوی بانک ها برای دریافت تسهیلات روبه رو است و باید دید که چگونه دلالان به راحتی به این منابع دسترسی دارند.

منبع:اقتصادآنلاین

افزودن نظر جدید