بازار داغ فروش اسکناس نو

گر چه تصور می شد با شروع توزیع اسکناس نو در بانک‌ها، بازار آزاد اسکناس از سکه بیفتد، اما آخرین بررسی‌های میدانی این موضوع را تایید نکرد و به گفته دلالان روال فروش آنها نه تنها عادی پیش می رود بلکه تقاضا برای فروش اسکناس‌هایی که مردم از بانک‌ها دریافت کرده‌اند نیز بالاتر رفته است.
بازار داغ فروش اسکناس نو

در روزهای پایانی هر سال، درکنار تمامی حجم کاری بانکها و هیجان حاکم بر بازار پول، توزیع اسکناس نو بین متقاضیان از اهمیت ویژه‌ای برخودار است به ویژه هنگامی که در کنار بازار قانونی پول، رقیبی مانند بازار آزاد و حجم قابل توجه دلالان حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا از امروز-شنبه- همزمان با 22 اسفندماه توزیع اسکناس نو در بانکها آغاز شد. در مقابل پیشخوان بانکها از سویی مشتریان خاص اسکناس های نو هستند که به روال هر ساله این اسکناسها را تهیه کرده و طبق یک سنت ایرانی برای عیدی دادن از آن استفاده می کنند و در سوی دیگر افرادی که عمدتا مردم عادی هستند، اما حجم اسکناس دریافتی چندان بکار آنها نیامده و بلافاصله پس از گرفتن از بانک به بازار آزاد که اغلب میدان فردوسی و محوطه خیابان منوچهری است برده و به فروش می رسانند.

تایید این موضوع بررسی‌های میدانی امروز در بازار است که فروشندگان اسکناس ها عنوان می کردندکه با وجود اینکه توزیع اسکناس از امروز در بانکها آغاز شده تاثیری در قیمتها و فروش آنها نداشته و تقاضا چندان تغییری نکرده است.

دلالان درباره منبع تامین اسکناس‌های خود اظهارات جالبی داشتند. عنوان می‌کردند که عمده اسکناسهای خود را از طریق مردم عادی و یا عاملان بانکها بدست می آورند.

آنها این گونه توضیح دادند که وقتی مردم از چند بانک می توانند حداقل دو بسته 100 تایی اسکناس تهیه کنند و هیچ هزینه ای هم برای آن پرداخت نمی کنند و از سویی دیگر استفاده ای هم از آن ندارند، ترجیح می دهند که از بانکها پول ها را تهیه و بعد به بازار آورده و بفروشند. در این بین هر بسته با تفاوت 5000 تا 10 هزار تومان هم به دلال فروخته شود، سود کمی نصیب فروشنده نخواهد شد.

در عین حال که عنوان می شد برخی از سهمیه خاصی برای دریافت اسکناس نو برخوردارند، از جمله خود کارمندان بانکها که چندین بسته دریافت کرده و آن را به بازار آزاد می آورند و با اختلاف می فروشند و دلال هم با سود 5000 تا 1000 تومانی به سایر مشتریان می فروشد.

این در حالی است که در حال حاضر اسکناس 1000 تومانی هر بسته حدود 110 تا 115 هزار تومان، بسته های 2000 تومانی از 210 تا 215 هزار تومان، بسته های 5000 هزار تومانی از 510 تا 520 هزار تومان و بسته های 10 هزار تومانی حدود یک میلیون و 30 هزار تومان فروخته می شود.

در کنار اسکناسهای درشت، اسکناسهای خردتر که دیگر از سوی بانک مرکزی چاپ و به بازار عرضه نمی‌شود نیز در بازار به فروش می رود. اسکناس 100 ریالی هر بسته حدود 40 تا 50 هزار تومان، 200 ریالی هر بسته 50 تا 60 هزار تومان و 500 ریالی هر بسته حدود 70 تا 80 هزار تومان فروخته می شد. منبع تامین این اسکناس ها نیز مردم هستند که اغلب آنها را از گذشته در خانه های خود نگه داشته اند.

دلالان در این رابطه که چرا با وجود توزیع اسکناس نو در شعب بانکها، بازهم بازار آزاد مشتریان خود را از دست نمی دهد، این گونه عنوان می کردند که به هر حال تمام شعب بانکها توزیع کننده اسکناس نو نبوده و در دسترس نیستند و از سویی دیگر تفاوت چندانی بین مبلغ دریافتی از بانک و آنچه در بازار فروش می رود وجود نداشته و از این روز برخی ترجیح می دهند بجای ماندن در صف بانک و مراجعه به شعب خاص، با پرداخت مابه التفاوت موجود آن را از بازار تهیه کنند.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید