نوسانات قابل تحلیل نیست؛

بازار ارز در انتظار تصمیم دولت و بانک مرکزی

نرخ ارز که در هفته‌های گذشته با شیب افزایشی همراه بوده است، روزگذشته همزمان با آغاز بهمن ماه نرخ دلار در بازار آزاد تهران به 4710 تومان رسید.
بازار ارز در انتظار تصمیم دولت و بانک مرکزی

به گزارش صنعت نویس، این در شرایطی است که در چند روز گذشته رییس کل بانک مرکزی ابزار اطمینان کرده بود که شادی دلال‌ها و سوداگران طولانی نخواهد بود و بر اساس روند هر ساله نرخ ارز در ماه‌های بهمن و اسفند با کاهش قیمت مواجه خواهد شد . اما در روزهای گذشته شاهد بودیم بعد از صحبت‌های سیف و موضع گیری وی مبنی بر کاهش نرخ ارز، روز شنبه نیز قیمت دلار با 100 تومان افزایش به4457 تومان رسیده بود .

در این راستا روز گذشته با افزایش نرخ دلار، صرافی‌های تهران نیز معاملات را متوقف کرده و اعلام کردند خرید و فروش نرخ ارز نداریم .

این در حالی است که سال گذشته در همین زمان شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. درآن مقطع ولی اله سیف اعلام کرده بود که نوسان نرخ ارز در آخرین هفته‌های پاییز و همزمان با به پایان رسیدن سال میلادی طبیعی است و پیش بینی كرده بود که با توجه به رفع دلایلی كه این نوسان را به همراه آورده است، نرخ ارز دوباره كاهش یابد و به ثبات برسد.

نوسان ارز در اواخر سال نو میلادی طبیعی است

رییس كل بانك مركزی گفته بود: روند حركتی قیمت ارز در سال‌های 93 تا 95 نشان می دهد كه نرخ‌ها در آخرین هفته‌های پاییز و همزمان با آخرین روزهای سال میلادی به دلیل بروز برخی اتفاقات خاص اوج می گیرد. در فصل سوم سال به طور معمول به دلیل تسویه حساب‌های آخر سال میلادی تقاضا برای خرید در بازار ارز افزایش می یابد. بخشی از این افزایش تقاضا هم ناشی از افزایش مسافرت‌ها و از جمله سفرهای زیارتی به خصوص در ایام اربعین است، اما بعد از این دوره شرایط متفاوت دیگری حاكم می شود، یعنی حجم عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی افزایش می یابد. بر اساس ضوابط موجود، مجمع بسیاری از شركت‌های سهامی حاضر در بورس حداكثر تا آخر تیرماه برگزارمی شود و آن‌ها حداکثر هشت ماه فرصت دارند سود سهامداران‌شان را توزیع كنند. بنابراین در سه ماه پایانی سال، این شركت‌ها و از جمله پتروشیمی‌ها برای تامین نقدینگی لازم، ارز قابل توجهی را برای فروش به بازار عرضه می كنند كه در ادامه به كاهش قیمت‌ها در بازار منجر می شود.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه به نظر می رسد در بازار ارز روند طبیعی هرساله در حال تكرار است افزود: البته بانك مركزی قطعاً به نظارت ادامه خواهد داد و میزان عرضه را به نوعی تنظیم خواهد كرد كه وضعیت مطلوب در بازار حاصل شود .

لازم به ذکر است در خصوص افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته و عبور آن از مرز 4700 تومان فرضیه‌های مختلفی مطرح می شود .

اولین فرضیه این است که دولت عامل گرانی نرخ ارز درکشور است و این افزایش نرخ ارز از طریق فشار سوداگران بر بازار بوده و اینکه دولت می خواهد دلار را در قیمت نزدیک به 5 هزارتومان تک نرخی کند .

دومین فرضیه دخالت مخالفین داخلی دولت است که گفته می شود بعضی ازگروه‌های مخالف دولت از ابهامات و رانت‌های دولت دهم توانایی‌هایی به دست آورده اند که می توانند بازار ارز و سکه را به گونه ای متلاطم کنند که به عملکرد انتقادی دولت روحانی لطمه بزند .

فرض سوم هم به نقش آفرینی بعضی از دولت‌های منطقه ای و آسیایی در بازار سازی دارد .

در این بین عده ای از توزیع قطره چکانی ارز مداخله ای از سوی دولت خبر می دهند و می گویند دولت تنها به صرافی‌هایی که خودش مایل باشد، دلار می دهد و همین امر سبب شکل گیری رانت برای برخی صرافی‌ها شده است.

کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شد

این در حالی است که در خبرگزاری‌ها آمده است با افزایش نرخ ارز در بازار و در پی پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها، کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شده است و با رشد قیمت ارز، نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرده است .

موسوی لارگانی : رشد دلار حبابی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تداوم روند صعودی قیمت دلار در بازار انتقاد کرد. سید‌ناصر موسوی‌لارگانی با انتقاد از افزایش قیمت ارز در بازار گفت:علی رغم اینکه یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم مدیریت بازار ارز بود اما در ماه‌های گذشته دولت دوازدهم در آغاز فعالیت خود، در کنترل نوسانات ارز عملکرد مناسبی نداشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در چند ماه گذشته که روند صعودی قیمت دلار آغاز شده بود معمولا این موضوع مطرح شد که این افزایش نرخ به دلیل رشد تقاضای ارزی مسافران مراسم اربعین حسینی(ع) بوده است.حتی در یک مقطع زمانی گفته شد افزایش نرخ دلار به دلیل رشد تقاضای مسافران ژانویه است این در حالی بود که تقاضای قابل توجهی از این بابت در بازار ارز ایجاد نمی شود.

افزایش قیمت ارز از توجیه اقتصادی برخوردار نیست

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: افزایش قیمت دلار روی نرخ کالاهای دیگر تاثیرگذار بوده و حتی باعث می شود آرامش نسبی در بازارهای دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: بخشی از افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته از توجیه اقتصادی برخوردار نیست و بخشی از رشد قیمت دلار کاذب بوده این در حالی است از بانک مرکزی انتظار می رفت به صورت موثر بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: بانک مرکزی با تقاضای شدید در بازار ارز مواجه نشده از طرفی در مدت اخیر نیز قیمت نفت با افزایش روبرو شده که بطور طبیعی درآمدهای ارزی باید بالا برود که در مجموع عوامل مذکور بیانگر این است این میزان افزایش قیمت دلار در مدت اخیر غیرقابل قبول است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش تولید در شرایط خوبی نیست، یادآور شد: اینکه قیمت مواد اولیه وارداتی مورد نیاز تولید نیز به دلیل افزایش نرخ ارز، بالا برود بخش تولید را با مشکلات بیشتری روبرو می کند بنابراین باید بانک مرکزی با ابزارهای اقتصادی بازار را کنترل کند.

میرمحمد صادقی : ورود واسطه‌ها به قیمت‌گذاری ارز

در خصوص افزایش نرخ دلار نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است: نوسانات شدید نرخ ارز باعث شده که امکان پیش‌بینی از تجار گرفته شود و بانک مرکزی و دولت باید سکوت خود را در قبال نرخ ارز بشکنند و نرخ ارز را تثبیت کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران،گفت: وضعیت فعلی نرخ ارز مطمئنا تاثیر نامطلوبی بر روی کالاهای ایرانی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: گرچه این افزایش نرخ ارز ممکن است باعث توسعه صادرات باشد، ولی مشروط به اینکه نرخ ارز تثبیت شود. سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی هم در این زمینه خیلی ابهام برانگیز است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: قبلا وقتی تحولی در بازار ارز ایجاد می‌شد بانک مرکزی و رئیس آن در این مورد صحبت می‌کرد و سیاست‌های خودشان را اعلام می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد نرخ ارز یا پایین بیاید و یا حداقل تثبیت شود.

میر محمد صادقی با بیان اینکه نرخ ارز باید تثبیت شود به ایسنا،تصریح کرد: اما سکوت مسئولین باعث شده است که برخی از واسطه‌ها در موضوع ارز دخالت کنند و قیمت ارز افزایش پیدا کند. گرچه ممکن است این اتفاق بر روی صادرات اثر مثبت بگذارد، اما اثرات سوء خواهد داشت. لذا توصیه این است دولت و بانک مرکزی نرخ ارز را تثبیت کنند و اجازه ندهند نرخ ارز را واسطه‌ها تعیین کنند چون نتیجه آن برای اقتصاد مفید نیست.

وی اضافه کرد: اگر دولت امکانات دارد بهتر است نرخ ارز را پایین‌تر از رقم فعلی بیاورد چون نرخ ارز هر چقدر پایین‌تر باشد به کاهش تورم کمک می‌شود. البته از طرف دیگر هم قدرت صادرات‌مان محدود می‌شود، اما در مجموع ثبات نرخ ارز به وضعیت بازار کمک می‌کند و تجار می‌توانند نسبت به پیش‌بینی فعالیت‌شان اقدام کنند. اما نوسانات فعلی همه را متحیر کرده است و همه فکر می‌کنند که بهتر است ارز بخرند.

نوسانات مبهم و غیر قابل تحلیل است

در هر صورت نمی توان بازار ارز را بازار لحظه ای و آنی تلقی کرد و طبیعتا اظهارات هفته گذشته رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی باید بر پایه‌های محکم تری استوار بوده باشد .لذا نوسانات دو روز اخیر، سوال برانگیز و مبهم است و انتظار می رود در چند روز آینده دولت و بانک مرکزی تحلیل و اتخاذ موانع روشن تری داشته باشند تا بتوان تحلیل درستی از اوضاع ارائه کرد.

منبع:عصراقتصاد

افزودن نظر جدید