ایمن‌ترین خودروهای جهان

ویژگی‌های متفاوت و شگفت انگیز خودروها در دنیای امروز باعث شده است انتخاب برترین خودرو بسیار سخت و دشوار باشد. سرعت، قدرت، شتاب، طراحی، قیمت، عملکرد، سبز بودن و ایمنی ملاک‌های تعیین‌کننده هستند که ممکن است نقطه قوت یا ضعف یک خودرو بر‌اساس این موارد در نظر گرفته شود. اما داشتن ایمنی و حفظ جان سرنشینان می‌تواند یکی از ملاک‌های مهم و تاثیر‌گذار در فروش یک محصول باشد. خودروسازان همزمان با افزایش قدرت و سرعت در خودروها، تلاش کرده‌اند به همان نسبت موارد ایمنی در محصولات خود را رعایت کنند.
ایمن‌ترین خودروهای جهان

به گزارش صنعت نویس،تجهیزات متنوع که محصول فناوری‌های روز است برای حفظ جان سرنشینان یا کاهش خسارت توسط شرکت‌های خودرو‌سازی معرفی و روی آنها نصب شده است. بسیاری از محصولات توسط موسسه‌ای با نام انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) آزمایش می‌شوند. در هر سال، محصولات آزمایش شده در کلاس‌های مختلف معرفی و اعلام می‌شوند. این موسسه با اجرای آزمایش‌های گوناگون مربوط به تصادف و با بررسی سیستم‌های جلوگیری از تصادف به خودروها امتیاز می‌دهد. هر چه امتیاز یک خودرو بالاتر باشد احتمال بروز تصادف یا بروز جراحت و مرگ و میر در آن خودرو کمتر است. در این آزمایش‌ها انواع برخورد از جلو و پشت و پهلو با استفاده از سنسورهای پیشرفته بررسی می‌شوند. در ادامه با ایمن‌ترین خودروهایی که با کسب بالاترین امتیاز، جایزه ایمنی را دریافت کرده‌اند، آشنا خواهید شد.

ان طور که دنیای اقتصاد گزارش داده،از زمان ساخت اولین خودرو تا به امروز میلیون‌ها نفر بر اثر تصادفات کشته یا به نوعی دارای معلولیت شده‌اند. تلاش‌های بسیاری برای کم کردن خطر برخورد، مقاوم‌تر شدن خودرو‌ها در برابر ضربه، افزایش امکانات و تجهیزات ایمنی صورت گرفته است اما همچنان آمار تصادفات مخصوصا در کشورهای در حال توسعه بالا است. با رشد و توسعه فناوری، شرکت‌های تحقیقاتی زیادی با تمرکز روی ایمنی خودروها محصولاتشان را به خودروسازان معرفی و تجاری کرده‌اند. اما اینکه چه خودرویی در برابر تصادفات احتمالی ایمن است و چه خودرویی می‌تواند حفاظت بیشتری را در برخوردهای متعارف (سرعت‌های مجاز جاده‌ای) از خود نشان دهد نیاز به سنجشی دقیق و همه‌جانبه دارد. انیستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌ها (IIHS) این وظیفه خطیر را بر عهده دارد و با استفاده از فناوری‌های روز و آدمک‌های مجهز به سنسورهای پیشرفته شرایط مختلف تصادف را شبیه‌سازی می‌کند و بر اساس چهار معیار خوب با نشان G) Good) و قابل قبولA) acceptable) و لب مرزM) marginal) و ضعیف
P) poor) خودروها را در کلاس‌های مختلف دسته‌بندی و لیست ایمن‌ترین‌ها را منتشر می‌کند. امروزه اکثر خودروهای تولیدی، به‌صورت پیش‌فرض سامانه‌های متعددی را برای حفاظت از جان سرنشینان در اختیار دارند و در آزمایش‌های موسسه IIHS امتیازهایی بین خوب تا ضعیف دریافت می‌کنند. این امتیاز‌ها بر اساس عملکرد صحیح و مقدار حفاظت در برابر ضربه وارده سنجیده می‌شود. برای مثال خودرویی در برخورد از جلو باعث ایجاد جراحت در بخشی از بدن می‌شود که مقدار و شدت آن به‌وسیله سنسورهای حساس به ضربه یا حساس به کشیدگی ثبت می‌شود. در برخی از خودروهای مطرح، مشخص شده است در برخورد از جلو زانوی راننده یکی از نقاطی است که دچار آسیب‌دیدگی می‌شود. خودروسازان برای حفاظت از چنین ضرباتی، کیسه‌های هوای مخصوصی در زیر جعبه فرمان در نظر گرفته‌اند.

در آزمایش‌هایی که این موسسه انجام می‌دهد انواع مختلفی از برخورد شبیه‌سازی می‌شوند که عبارتند از تصادف از جلو با سطح برخورد کوچک (مانند تصادف با درخت یا موانعی با قطر کمتر از 30 سانتیمتر) که در آن تنها یک بخش از خودرو با مانع برخورد می‌کند و سخت‌ترین نوع آزمایش است و بیشترین خسارت به دلیل سطح برخورد کم به خودرو وارد می‌شود. در برخورد نوع دوم که سطح برخورد متوسط است ضربه محکم‌تری به خودرو وارد می‌شود ولی به دلیل گسترده‌تر بودن سطح برخورد، ضربه پخش شده و ممکن است خسارت کمتری ایجاد شود. برخورد از کنار مقاومت درها و ستون خودرو را می‌سنجد و در این نوع تصادف، عملکرد کیسه‌های هوای کناری و کیسه‌های هوای پرده‌ای حیاتی قلمداد می‌شوند. مقاومت و مقدار تحمل سقف خودرو در صورت واژگونی از دیگر آزمایش‌هایی است که در این موسسه انجام می‌شود و امتیازی به آن تعلق می‌گیرد. البته در خودروهای شاسی بلند سامانه‌هایی برای جلوگیری از واژگونی وجود دارند و در کنار سامانه الکتریکی کنترل پایداری، شرایط ایده‌آلی برای جلوگیری از لغزش خودرو فراهم می‌شود که خود عاملی بازدارنده در بروز حادثه است.
خودروهای روز دنیا با قیمت‌های 28 هزار دلار به بالا تمام این سامانه‌ها را به‌صورت پیش‌فرض در خود جای داده‌اند و تنها عملکرد آنها مورد سنجش قرار می‌گیرد. ممکن است در یک خودرو به دلیل نوع طراحی بدنه، آلیاژها، فضای درونی، وجود داشتن یا نداشتن سلول حفاظتی در برخوردی با شدت یکسان جراحت‌های سطحی یا عمیق در سرنشین ایجاد شود که بر اساس شدت جراحت امتیاز به آن تعلق می‌گیرد. موضوعی که در تمام خودروهای امروزی با حساسیت بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بررسی وضعیت قلاب‌های صندلی کودک است. در دسترس بودن و استفاده راحت از این قلاب‌ها برای ثابت کردن صندلی کودک به‌صورت مجزا امتیاز‌دهی می‌شود. در صورتی که ثابت کردن صندلی کودک با دشواری‌هایی همراه باشد احتمالا استفاده از صندلی کودک کاهش می‌یابد بنابراین سهولت در اتصال قلاب‌ها و در دسترس بودن برای اتصال سریع اهمیت خاصی پیدا کرده است. سامانه‌های هشدار‌دهنده در کنار سیستم‌های ترمز خودکار تاثیری زیاد در مقابله با برخورد از جلو به حساب می‌آید که در حال حاضر مراحل رشد و توسعه اولیه خود را طی می‌کنند. این سامانه‌ها در بسیاری از خودروها انتخابی هستند و هنوز اجباری نشده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از برخوردهای درون شهری دارد و همچنان باید منتظر بود تا نسل‌های آینده این سامانه‌ها با گذر از سیر تکامل خود نقش موثر‌تری در کاهش آمار تصادفات بر عهده بگیرند.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید