ایران 96؛ کارستان چهارساله صنعت نفت

تابستان 92 ، کابینه دولت یازدهم تازه تشکیل شده و بر سر کار آمده بود که رسانه ملی در قالب برنامه زنده«نگاه یک»، مهندس بیژن زنگنه، یکی از کلیدیترین اعضای کابینه را دعوت کرد تا پاسخگوی پرسشهایی باشد که در آن مقطع از اصلیترین پرسشهای افکار عمومی به نظر میرسید و به راستی نیز چنین بود.
ایران 96؛ کارستان چهارساله صنعت نفت

به گزارش ایرنا دولت تدبیر و امید در شرایطی زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفته بود که کاستیهای عمدهای در بخشهای مختلف جامعه، اعم از سیاسی و اقتصادی و ... به چشم میخورد و این دولت وعده داده بود با برداشتن گامهایی محکم برای رفع آن کاستیها بکوشد. مسائل مبتلا به صنعت نفت، از عدیده ترین آنها بود که تحریمهای ظالمانه علیه ایران، تنها یکی از دلایل به وجودآمدنشان بود.در آن هنگام، ایران جایگاه خود در اوپک و به طریق اولی جایگاهش در بازار جهانی انرژی را از کف داده، تولید و صادرات نفت به حد بسیار پایینی رسیده و چشمانداز توسعه صنعت به طرز ناباورانهای مخدوش مینمود. در چنین شرایطی بیژن زنگنه بار دیگر و این بار در دولت اعتدالگرای یازدهم، عنان صنعت نفت را در اختیار گرفت و در آن برنامه تلویزیونی که تا پاسی از شب ادامه داشت، تمام برنامههایش را تشریح کرد. او در پایان برنامه در پاسخ به پرسش مجری که از او پرسید فکر میکنید در پایان عمر دولت یازدهم، صنعت نفت ایران در چه شرایطی باشد، گفت: «گمان میکنم اگر تمامی برنامههایی را که شرح دادم، به درستی اجرا کنیم، چهار سال دیگر در نقطه سربلندی ایستاده باشیم.» امروز اندکی کم از چهار سال از آن روزها گذشته و کمتر از یک ماه دیگر جامعه ایرانی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را تجربه میکند.

بی تردید این روزها همه در حال ارزیابی وعدههایی هستند که دولت تدبیر و امید به طور اعم و هر یک از وزارتخانهها به طور اخص در روزهای آغاز به کار این دولت به مردم ایران داده بودند. حالا در چنین شرایطی است که نگاهی به وعدههای وزیر نفت دولت یازدهم نشان میدهد بیژن زنگنه به راستی صنعت نفت ایران را به نقطه سربلندی بازگردانده و به همراه تمامی کارکنان صنعت نفت ، مسیری را ریل گذاری کرده است که چنانچه مدیریت مجموعه مدیران لایق و شایسته نفت در چند سال گذشته ادامه یابد، صنعت نفت ایران مسیر آیندهاش را یکسره در قله نوردی طی کند.

وزارت نفت در چهارساله گذشته راهی را رفته که امروز توانستهایم تولید و صادرات نفت خود را در سطح بسیار قابل قبولی افزایش دهیم و سهم خود از بازار جهانی را پس بگیریم. دیپلماسی هوشمندانه نفتی ایران در یکی دوسال گذشته یکسره با برجام پهلو به پهلو زده و حالا ما در سازمان اوپک حرفهای زیادی برای گفتن داریم. ایران امروز عنصری تعیین کننده در منظومه امنیت انرژی در دنیاست و مضافا اینکه در میادین مشترک نفت و گاز پا در رکاب توسعه روزافزون و برابری و حتی پیشی جستن از رقبا دارد.همینطور توانسته ایم با گامهای اساسی در تکمیل فازهای پارس جنوبی یکسره مشکل کمبود گاز را در کشور حل کنیم و با خیال راحت چشمانداز آینده برای صادرات گاز طبیعی را ترسیم کنیم. در صنعت پالایش و پتروشیمی هم، ایران امروز چندان به وادی توسعه گام نهاده که دیری نخواهد پایید که در ایجاد ارزش افزوده با صنایع مادر،قدر قدرتی کنیم. شرح دستاوردهای چهارساله صنعت نفت در دولت یازدهم، بیتردید در این مجال نمیگنجد اما همین بس که امروز دوست و دشمن بر اینکه صنعت نفت ایران اکنون در نقطه سربلندی ایستاده است، اذعان دارند. 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید