ایران در یک قدمی خودکفایی در تولید بنزین

تلاش برای بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پیش از پایان سال ۹۶ (کمتر از دو هفته آینده) در حال انجام است و در صورت تحقق این امر، ایران در تولید بنزین مورد نیاز مصرف داخلی کشور به صورت کامل و پایدار خودکفا خواهد شد.
ایران در یک قدمی خودکفایی در تولید بنزین

به گزارش صنعت نویس، خودکفایی در تولید بنزین مورد نیاز کشور آرزوی دیرینه‌ای است که در آستانه تحقق آن قرار داریم. ایران با آغاز بهره برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تولید بنزین مورد نیاز مصرف داخلی خود به طور کامل خودکفا می شود، دستاورد مهمی که متخصصان داخلی در حال تلاش برای تحقق آن تا پایان سال 96 (کمتر از دو هفته آینده) هستند.

در سالهای اخیر متوسط مصرف داخلی بنزین کشور به روزی 80 میلیون لیتر رسیده که بخش قابل توجهی از این نیاز مصرفی از تولیدات داخلی تأمین شده اما همواره تأمین نیاز داخلی این فرآورده استراتژیک نفتی به واردات روزانه 10 تا 15 میلیون لیتری بنزین وابسته بوده است.

با اجرا و بهره برداری از طرح های مختلف پالایشگاهی در پالایشگاه های تهران، اصفهان، تبریز، بندرعباس، لاوان، آبادان، شازند، کرمانشاه و شیراز که همگی پالایشگاه‌های نفتی کشور هستند، تلاش شد تا ضمن ارتقای کیفیت بنزین تولیدی، به میزان کمی تولید این فرآورده نفتی نیز افزوده شود اما با وجود بهره برداری برخی از این پروژه‌ها، باز هم نمی توانستیم از نیاز واردات 10 تا 15 میلیون لیتری بنزین برای تأمین پایدار بنزین کشور چشم بپوشیم.

در این بین یک پالایشگاه که در زمره پالایشگاه های نفت خام هم قرار نمی گیرد، در حال ایفای نقشی تاریخی در تحقق بی‌نیازی از واردات بنزین برای ایران است. پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس این روزها با تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در فاز نخست، ایران را در مرز خودکفایی در تأمین نیاز داخلی بنزین قرار داده و در حالی که فرآیندهای توسعه ای فاز دوم این پالایشگاه برای تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 دیگر در حال انجام است، ایران با بهره برداری از این فاز، به طور کامل و به صورت پایدار در تأمین نیاز داخلی بنزین خودکفا می شود.

این پالایشگاه به عنوان یک پروژه مهم و استراتژیک برای کشور این روزها در سایه تعامل تنگاتنگ دولت، سپاه پاسداران و بخش های خصوصی داخلی در حال تکمیل است و فرمانده قرارگاه سازندگی خانم الانبیاء (ص) از افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان امسال و 7 ماه زودتر از موعد خبر داد. پیش از این، افتتاح فاز دوم این پالایشگاه در میانه سال 97 در برنامه قرار داشت.

سردار عبادالله عبداللهی در این خصوص گفت: "در بحث بنزین با افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس که امسال انجام شد، دو و نیم میلیارد لیتر بنزین تولید شد و در تلاش هستیم تا فاز دوم این پالایشگاه را پیش از پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم که (با بهره برداری کامل از این فاز) در مجموع حدود 240 هزار بشکه میعانات گازی قابلیت تبدیل به فرآورده را در آن خواهد داشت."

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه در همکاری و تعامل کم‌نظیر با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیران و متخصصان ایرانی مجموعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اقدامی جهادی در حال تکمیل و به بهره برداری رساندن این پروژه مهم هستند.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این خصوص گفت: "با به مدار آمدن فاز دوم ستاره خلیج فارس می توانیم با خیال راحت بگوییم که تولید بنزین در کشور پایدار شده و نیاز به واردات بنزین نداریم و ان‌شاءالله با فاز سوم، یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین خواهیم شد."

با گشایش پرونده ویژه‌ای با عنوان "خودکفایی در تولید بنزین" در چهلمین سال انقلاب اسلامی در تلاش است تا ابعاد مختلف این دستاورد مهم ملی را که در سایه تلاش فرزندان متخصص این مرز و بوم و تکیه بر توان داخلی محقق شده، بررسی و منتشر کند.

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید