ایران ترکیب نفتی جدیدی را خواهد فروخت

یک مقام بلندپایه شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: ایران در تدارک برای افزایش تولید پس از لغو تحریم‌ها فروش درجه جدیدی از نفت خام خود را در ماه مارس یا آوریل شروع خواهد کرد.

به گزارش صنعت نویس،ایران در حال افزایش تولید نفت خود در میادین نفتی منطقه کارون غربی در نزدیکی مرز عراق است. این مقام شرکت ملی نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، گفت: بخش عمده نفت با ترکیب جدید از میادین یادآوران، آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی تامین خواهد شد.

ایران دومین تولیدکننده بزرگ اوپک تا قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت خود در بازار جهانی است که در حال حاضر در وضعیت اشباع به سر می‌برد.

نفت برنت سال گذشته به دلیل هدایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت از سوی عربستان به سمت تولید مقادیر بی‌سابقه نفت برای دفاع از سهم بازار برابر تولیدکنندگان خارج از این سازمان از جمله آمریکا و روسیه بیش از 35 درصد کاهش قیمت داشت.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در مراسم افتتاح فازهای جدید میدان پارس جنوبی گفت: تحریم‌ها علیه ایران ظرف چند روز آینده لغو خواهند شد و سال آینده سال احیای اقتصاد ایران خواهد بود.

تحلیلگران موسسه انرژی IHS می‌گویند: ایران که اکنون پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک است، ممکن در تلاش برای پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریم‌ها، در پیدا کردن خریدار برای نفت جدید خود مشکل پیدا کند.

ویکتور شام، رییس تحقیقات بازار نفت در موسسه IHS در گفت‌وگوی تلفنی از سنگاپور گفت: این کار برای ایران چالش‌برانگیز خواهد بود. یک نفت جدید وارد بازار اشباع شده جهانی خواهد شد و باید در این زمینه تخفیف داده شود.

ویکتور شام گفت: ترکیب جدید نفت ایران احتمالا با نفت سنگین بصره عراق برای خریداران در آسیا رقابت خواهد کرد و ایران باید در ابتدا آن را با قیمت کمتری نسبت به نفت عراق بفروشد.

شرکت ملی نفت ایران پیش بینی می‌کند تقاضا برای این ترکیب جدید نفتی عمدتا از آسیا و به ویژه هند و همچنین مشتریان احتمالی از پالایشگاههای اسپانیا باشد.

میادین کارون غربی پس از تکمیل در مجموع روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد.

شرکت ملی نفت ایران هنوز نامی را برای این درجه جدید نفتی تعیین نکرده و مشخص نیست که چه مقدار از آن برای فروش در دسترس خواهد بود.

میدان یادآوران پس از تکمیل سه فاز جدید روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد. میدان آزادگان جنوبی در حال حاضر حدود 50 هزار بشکه تولید دارد و پس از تکمیل دو فاز جدید به تولید روزانه 600 هزار بشکه خواهد رسید. آزادگان شمالی نیز تا پایان ماه مارس روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

بر اساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ترکیب جدید نفت ایران چگالی بالاتری نسبت به نفت سنگین ایران دارد و سبک‌تر از نفت سورش و نوروز در میادین خلیج‌فارس سبک تر خواهد بود.

منبع:ایسنا
 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید