ایران آماده تبادل انرژی با اروپاست

وزیر نیرو در دیدار با دبیر کل منشور جهانی انرژی از آمادگی ایران برای تبادل انرژی با اروپا خبر داد.
ایران آماده تبادل انرژی با اروپاست
به گزارش صنعت نویس، به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت چیان در دیدار با اربان راسناک، دبیر کل منشور جهانی انرژی، گفت: ظرفیت انرژی خوبی در منطقه وجود دارد که به راحتی می توان آن را به شبکه برق اروپا متصل کرد.
 
وی اظهار کرد: مسئولیت منشور انرژی ایجاب می کند که روابط میان کشورها را در زمینه انرژی تسهیل یابد.
 
چیت چیان درباره امکان برقراری ارتباط شبکه الکتریکی ایران و اروپا و صادرات گاز به اروپا گفت: موضوع گاز طبیعی در حوزه وزارت نفت بوده و در تماس با مسئولان نفت مورد تاکید قرار گرفته است.
 
وزیر نیرو تصریح کرد: در زمینه برقراری ارتباط الکتریکی با اروپا، وزارت نیرو آمادگی دارد تا در صورت نیاز اروپا، این ارتباط را برقرار کند.
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی هم اکنون با هفت کشور همسایه خود در زمینه صادرات و واردات و تبادل برق همکاری دارد، گفت: میزان صادرات برق ما بیش از میزان واردات است.
 
وزیر نیرو، میزان صادرات برق را ١١ گیگاوات ساعت و میزان واردات آن را ٤ گیگاوات ساعت عنوان کرد.
 
چیت چیان با اشاره به این که اخیرا توافق شده با استفاده از خطوط انتقال برق کشور ارمنستان، گرجستان و روسیه، شبکه برق ایران و روسیه به هم متصل شوند، اظهار کرد: هم اکنون با کشور ارمنستان از طریق دو خط انتقال ارتباط داریم و خط سوم  ارتباطی در حال احداث است تا خط گرجستان و ارمنستان نیز تقویت و از این طریق این ارتباط برقرار شود.
 
وزیر نیرو ادامه داد: با آذربایجان نیز توافق شده است تا از طریق این کشور نیز به شبکه برق روسیه متصل شویم.
 
وی تاکید کرد: حداقل با دو کشور از حوزه جنوب خلیج فارس مذاکراتی در حال انجام است تا از طریق کابلهای دریایی بتوانیم شبکه های برق کشورمان را به آنها نیز متصل کنیم.
 
دبیر کل منشور جهانی انرژی نیز با ابراز خرسندی از برنامه های آینده ایران در ایجاد برقراری شبکه برق میان کشورها، بویژه کشورهای همسایه، تصریح کرد: ارتباطات برقی امری ضروری است که ضمن مدیریت در شبکه برق کمک می کند تا بار شبکه، متعادل و در زمان پیک مصرف کمبودها جبران شود.
 
 اربان راسناک، اظهار کرد: در صورت دریافت پیشنهاد از جانب ایران، در شرائط کنونی برق ایران، نیازها و نگاه آینده این کشور بررسی خواهد شد تا بتوانیم شریک اروپایی مناسبی را پیدا کنیم و در این زمینه مذاکراتی را انجام دهیم.
 
راسناک با اشاره به این مطلب که کشورهای اروپایی بشدت دنبال برقراری ارتباط الکتریکی با دیگر کشورها هستند، افزود: قیمت برق در مرکز و شمال اروپا بسیار ارزان است و با استفاده از اطلاعات جامعتر از سوی ایران تلاش می کنیم تا این ارتباط ایجاد شود.
 
وی با تاکید بر این که روند تائید امضای منشور جهانی در ایران در حال انجام است، گفت: از حضور کارشناسان ایرانی و پیشنهادهای آنها در خصوص منافع و علائق کشورهای علاقه مند درباره منشور انرژی صحبتهای خود را ادامه خواهیم داد.
 
دبیر کل منشور جهانی انرژی تاکید کرد: تمام هزینه کارشناسان ایرانی از سوی دبیرخانه منشور جهانی انرژی پرداخت خواهد شد تا مذاکرات خود را در خصوص عناصر مختلف منشور جهانی انرژی ادامه دهند تا به نتایج خوبی دست یابند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید