ایرانی‌ها روزانه چقدر نفت مصرف می‌کنند؟

آمارهای شرکت پخش حاکی از افزایش مصرف نفت خام ایران دارد که برخی معتقدند تداوم این روند ممکن است به صادرات نفت خام ایران آسیب بزند.
ایرانی‌ها روزانه چقدر نفت مصرف می‌کنند؟

به گزارش صنعت نویس،یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پساتحریمی ایران، افزایش ضربتی تولید نفت خام به منظور شدت گرفتن صادرات ایران در این حوزه است. بر همین اساس ایران در نظر دارد در دو مقطع زمانی، صادرات نفت خام خود را افزایش دهد تا در نهایت آن را یک میلیون بشکه بالا ببرد.

در این میان سوالی که به میان می‌آید میزان مصرف ایران در این حوزه است. اینکه ایران به چه میزان نفت خام مصرف می‌کند، در نمودارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قابل مشاهده است. در این نمودار دیده می‌شود که مصرف نفت خام ایران به مرور افزایش یافته تا در نهایت در سال 2014 به 2.02 میلیون بشکه در روز رسیده است.  البته به نظر می‌رسد که به دلیل کاهش صادرات نفت خام، مصرف داخل افزایش یافته است. پیش از این ایسنا در گزارشی نوشته بود که افزایش مصرف و کاهش تولید نفت خام در کشور در حالی صورت گرفته که در سال های گذشته عراق توانسته با جذب سرمایه‌گذاری قابل توجه به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد. یعنی جدایی ایران از بازارهای جهانی در نهایت سبب افزایش مصرف نفت خام در داخل و کاهش صادرات شده است.

آن‌طور که آمارنامه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد، مصرف نفت خام ایران در سال 2005 بسیار اندک و چیزی در حدود 1.7 میلیون بشکه در روز بوده است که در نهایت با افزایشی که در  10 سال گذشته تجربه کرده،  به 2.02 میلیون بشکه در روز طی سال 2014 رسیده است.

البته مصرف نفت خام در یک بازه زمانی یعنی سال 2010 با کاهش روبرو بود و به 1.8 میلیون بشکه در روز رسید اما این کاهش در سال‌های بعد دوباره جبران و مصرف نفت خام ایران رو به افزایش گذاشت.

منبع:اقتصادنیوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید