اولین تولید بنزین از پالایشگاه خلیج فارس

وزیر نفت از اولین تولید بنزین از پالایشگاه خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد و خواستار ایجاد شهرک پتروشیمی در گیلان شد.
اولین تولید بنزین از پالایشگاه خلیج فارس

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایسنا، بیژن نامدار زنگنه در جلسه اقتصاد مقاومتی که امروز در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: حرکت کشور در مسیر توسعه با حضور مردم خداجو، حق طلب و همیشه در صحنه تسهیل می شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه دلایل عدم توسعه در طول تاریخ همواره دغدغه و مورد تفکر من بوده است، افزود: برخی وسعت، پراکندگی و کم آبی را دلیل این عدم تحقق توسعه می دانند، بنظر من در کنار این عوامل، هجوم و غارت شهرهای ایران در گذشته یکی از دلایل عدم توسعه بوده ایران بوده است.

وی با بیان اینکه استان های گیلان و مازندران با هیچکدام از این عوامل مواجه نبودند، ادامه داد: باید دلایل عدم توسعه استان را با توجه به ظرفیت های غنی که دارد از خود سوال کرد.

زنگنه تاکید کرد: تولید ناخالص استان گیلان از کل تولید ناخالص کشور بیشتر است اما سهم درآمد سرانه استان از متوسط ایران کمتر است.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه ارزشمند کشاورزی در استان گیلان، گفت: کشاورزی مقوله ای است که باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد و بدان بها داده شود اما با توجه به ظرفیتی که استان های گیلان و مازندران دارند، توسعه در این استان‌ها به اندازه مطلوب ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه استان گیلان مشکل آب ندارد و وضعیت مناسب از نظر منابع آبی رونق را به ارمغان می آورد، افزود: استان های گیلان و مازندران آنطور که اتظار می رفت از این ظرفیت استفاده نکرده اند.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید فکری برای دورنمای آتی و درآمد استان کرد، ادامه داد: باید راهکارهایی برای افزایش درآمد استان با تیه بر اقتصاد مقاومتی اندیشیده شود، اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضت نیست بلکه افزایش درآمد مردم با تکیه بر درون‌زایی و برون‌گرایی است.

وزیر نفت صنایع بزرگ را موتور محرکه استان برشمرد و عنوان کرد: باید در کنار کشاورزی از گردشگری و صنعت در استان نیز حمایت کنیم. شهرک پتروشیمی در گیلان ایجاد شود

وی توسعه صنایع پتروشیمی را برای استان گیلان مفید و مناسب دانست و یادآور شد: صنایع پتروشیمی از صنایعی است که نیازمند آب فراوان است به همین دلیل بیشتر این صنایع در جنوب کشور راه اندازی شده است در حالیکه گیلان و مازندران هم به آب دسترسی دارند و می توان این صنعت را در برخی از نقاط با اتخاذ تدابیر کارشناسانه راه اندازی کرد .

زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت برای تامین خوراک یک واحد پتروشیمی یک میلیارد دلاری آمادگی دارد، خواستار ایجاد شهرک شیمی در گیلان شد و گفت: ایجاد واحدهای پتروشیمی در گیلان چهره استان را تغییر داده و زنجیره اشتغال ایجاد می کند، دولت نیز حمایت لازم را از سرمایه گذار پتروشیمی خواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت از وزارتخانه های موفق در اقتصاد مقاومتی است، افزود: میدان گازی پارس جنوبی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی است و در سال ۹۶ با توجه به بهره برداری از ۶ سکوی جدید تولیدمان از قطر پیشی می گیرد .

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۹۰ درصد کل جمعیت ایران اسلامی تحت پوشش گاز قرار دارند، گفت: استان گیلان توانسته از این منظر پیشی بگیرد و این رقم در گیلان ۹۵ درصد است .

وزیر نفت از اولین تولید بنزین از پالایشگاه خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: قبل از برجام صادرات نفت ما روزانه یک میلیون بشکه بود اما با موفقیت برجام و فعالیت  های دولت تدبیر و امید این مقدار افزایش یافته بطوریکه در اسفند امسال ۳ میلیون بشکه نفت در روز صادر می شود که افزایش دو برابری داشته است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید