اولتیماتوم سازمان استاندارد به خودروسازان

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: اگر خودروسازان استانداردهای خودرویی را رعایت نکنند، با توقف خط تولید روبرو می‌شوند.
اولتیماتوم سازمان استاندارد به خودروسازان

به گزارش صنعت نویس، نیره پیروزبخت در نشستی خبری که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به این‌که ۲۵ خودرو طبق برنامه از ابتدای دی‌ماه سال جاری با توقف خط تولید مواجه شدند، اظهار کرد: این توقف نه تنها در خصوص استاندارد و کیفیت برخی خودروها بود بلکه به بی‌توجهی برخی خودروسازان نسبت به قوانین و مقررات نیز مربوط می‌شد. روند توقف خط تولید خودروهایی که استانداردهای ۸۵‌گانه را رعایت نکنند ادامه خواهد داشت و خودروسازان فرصت خواهند داشت ابتدای تیرماه سال آینده ۶۳ استاندارد خودرویی را رعایت کنند که در غیر این صورت با توقف خط تولید روبرو می‌شوند.

مگر می شود "بنز" استانداردهای 85 گانه نداشته باشد؟!
وی در پاسخ به این‌که برخی عقیده دارند حتی خودروی بنز نیز استانداردهای ۸۵‌گانه را ندارد، تصریح کرد: چنین مسائلی وجود ندارد و اینها تنها تبلیغاتی است که مطرح می‌شود. چه طور می‌شود خودرویی همانند بنز استانداردهای ۸۵‌گانه را نداشته باشد. رعایت این استانداردها براساس مقررات اتحادیه اروپاست که هم در شورای عالی استاندارد و هم در شورای سیاست‌گذاری خودرو اعلام شده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد این‌که آیا جایگزینی برای خودروهایی که در بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قرار دارند که به طور مثال می‌توان پراید و پژو را نام برد دارید یا خیر؟ بیان کرد: سازمان ملی استاندارد به بحث قیمتی خودروها کاری ندارد و تنها به مقوله ایمنی مردم توجه می‌کنیم، چرا که مردم در این رابطه گله‌مند هستند و آمار تصادفات بالاست؛ بنابراین اگر خودروها ایمن‌تر باشند به طور حتم آمار کشته‌شدگان و مجروحان کمتر می‌شود.

سایپا برای پراید جایگزین درنظر دارد
پیروزبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا خودروسازان برنامه‌های خود را برای تغییر پلت‌فرم ارائه کرده‌اند یا خیر و چه تعداد خودرو در ادامه این مسیر با توقف خط تولید مواجه می‌شوند، گفت: به طور حتم با در نظر گرفتن استانداردهای جدید تعداد دیگری از خودروها با توقف خط تولید روبرو می‌شوند و مطمئنا خودروسازان برنامه‌های خود را در این خصوص پیش‌بینی کرده‌اند که به طور مثال می‌توان شرکت سایپا را نام برد که در مدت زمانی سه سال گذشته تولید پراید را از ۸۰ به ۲۰ درصد کاهش داده و این نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای جایگزینی پراید توسط آنها در نظر گرفته شده است.
وی در مورد این‌که آیا خودروسازان موافق اجرای طرح مذکور بوده‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: همه خودروسازان در جلسه سیاست‌گذاری خودرو حضور داشتند و تنها یک خودروساز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. این جلسه با حضور کلیه خودروسازان، نمایندگان انجمن مربوطه و حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوالی مربوط به استاندارد اجباری گازوئیل یادآور شد: استاندارد اجباری گازوئیل هنوز مدنظر قرار نگرفته و طبق قانون هوای پاک برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است. ما جهت کنترل گازوئیل و همکاری اعلام آمادگی کرده‌ایم و براساس آزمایش‌های صورت گرفته نگرانی‌هایی در مورد این مساله وجود دارد.

افزایش استاندارد موتورسیکلت‌ها در سال آینده
پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا چاره‌اندیشی جهت کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها و رعایت استانداردها در مورد این ردیف از وسائل نقلیه همچون خودروها صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار کرد: بنابر تمهیداتی که صورت گرفته تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌ها از ابتدای سال آینده به ۲۵ مورد افزایش می‌یابد و این در حالی است که استانداردهای مربوط تاکنون ۱۷ مورد بوده‌اند.
وی اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها سه تا چهار برابر خودروهاست و باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر موتورسیکلت‌های انژکتوری از موتورسیکلت برقی استفاده شود.

بلندمرتبه‌سازی چه فجایعی به بار آورده است
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به دومین سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا راه‌حل دیگری به جز تعطیلی مدارس جهت جلوگیری با افزایش آلودگی هوا وجود ندارد که مسئولان ابتدایی‌ترین راه‌حل به ذهنشان می‌رسد، بیان کرد: روشی که در حال حاضر در پیش می‌گیرند ساده‌ترین موردی است که با کاهش میزان تردد خودرو به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود. این اولین فکری است که به ذهن آنها خطور می‌کند، اما باید مسئولان در این رابطه آسیب‌شناسی کنند و براساس قانون هوای پاک و نیز هماهنگی‌های صورت گرفته در جهت کاهش آلودگی هوا اقدام شود. شما بروید و ببینید بلند مرتبه سازی در تهران چه فجایعی به بار آورده است؛ حتی باغ‌ها و فضای سبز در تهران تخریب شده و به ساختمان تبدیل می‌شود.
پیروزبخت در مورد آخرین وضعیت استاندارد بنزین نیز اعلام کرد: میانگین استاندارد گوگرد بنزین باید عدد ۵۰ باشد که در حال حاضر این رقم در تهران بالاتر بوده و در حدود عدد ۶۰ است. این مساله نیز به دلیل مشکلی بود که برای پالایشگاه شازند اراک ایجاد شد که بنابر اعلام مشکل مربوطه حل شده است.

استاندارد تنها مرجع اعطای نشان حلال به محصولات است
وی اظهار کرد: بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که در راستای یکپارچگی نظام استاندارد است ٢٥ وظیفه و ماموریت برای این سازمان در نظر گرفته شده که مهم ترین آن رویکرد نوین استاندارد سازی است.
پیروزبخت ادامه داد: در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد صراحتا اعلام شده فهرست کالا و تجهیزات پزشکی و استاندارد آن ها به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیئت وزیران می رسد که در این راستا در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم تا آن را به هیئت دولت ارسال کنیم.
‌به گفته پیروزبخت، سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع اعطای نشان حلال به کلیه کالاها و خدمات اعم از صادراتی و وارداتی خواهد بود.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید