اوضاع کرونایی ملتهب اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آمارها نشان می دهد شیوع کرونا در استان اصفهان در هفته های گذشته جهش شدیدی داشته، گفت: باتوجه به افزایش تعداد بیماران حاد و نیازمند دستگاه کمک تنفس در استان ممکن است در هفته های آینده با مرگ و میر ۲ تا ۳ برابری بیماران مواجه شویم که وضعیت استان به لحاظ مرگ و میر بیماران را به فاجعه تبدیل می کند.

به گزارش صنعت نویس،آرش نجیمی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت استان اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا به شدت بحرانی شده، اظهار کرد: تقریبا تمام شهرستان های استان در وضعیت قرمز یا نارنجی هستند و در حال حاضر هیچ نقطه ای در استان وضعیت مناسبی ندارد.

وی با ابراز نگرانی از رسیدن تعداد نمونه های شناسایی شده قطعی کرونا در استان به بیش از یک هزار مورد در روز، گفت: باید درنظر داشته باشیم تست کرونا درصد منفی کاذب هم دارد، یعنی عده ای قطعا بیمار هستند اما در تست ها تشخیص داده نمی شود. اگر این افراد را به عدد یک هزار مورد مبتلای قطعی در روز اضافه کنیم، با تعداد مبتلایان بسیار زیادی در استان مواجه هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بستری شدن برخی از بیماران کووید۱۹ در بیمارستان، خاطرنشان کرد: بیشتر موارد مثبت کرونا سرپایی هستند که در بیمارستان بستری نمی شوند. این افراد باید حداقل به مدت دو هفته قرنطینه خانگی را رعایت کنند، اما درصورت بی توجهی به قرنطینه خانگی و حضور در جامعه، عامل انتقال و شیوع بیشتر کرونا شده و هر روز بر حجم مبتلایان اضافه می کنند.

نگرانی از افزایش تعداد بیماران حاد در استان

وی افزایش موارد حاد بیماری را یکی دیگر از نگرانی های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شرایط کنونی برشمرد و افزود: تعداد موارد حاد بیماری افرادی هستند که در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند چندین روز است از ۲۵۰ مورد افزایش پیدا کرده، این درحالی است که با افزایش تعداد بیماران حاد، نیاز به تخت های آی سی یو بیشتری داریم.

نجیمی محدودیت تخت ها و پرسنل بخش آی سی یو را یادآور شد و گفت: پرسنل تخصصی که در بخش مراقبت های ویژه کار می کنند محدود هستند، ضمن اینکه برخی از همین افراد درگیر بیماری شده اند و آنهایی که سالم هستند هم دچار فرسودگی و خستگی شده اند که افزایش تعداد بیماران در بخش آی سی یو بار سنگینی به آنها تحمیل می کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد بیماران نیازمند به تخت آی سی یو به ۲۵۰ مورد رسیده است، گفت: علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تخت و پرسنل بخش آی سی یو اشاره شد، برای بیش از نیمی از این بیماران لوله گذاری انجام شده است و متاسفانه نرخ مرگ و میر در این افراد بالا است.

وی ادامه داد: باتوجه به جهش تعداد بیماران حاد و نیازمند دستگاه کمک تنفس در استان ممکن است در هفته های آینده با مرگ و میر ۲ تا ۳ برابری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان ها مواجه شویم که وضعیت استان به لحاظ مرگ و میر بیماران را به فاجعه تبدیل می کند.

آمارها از جهش شدید شیوع کرونا در استان می گوید

نجیمی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد شیوع کرونا در استان اصفهان در هفته های گذشته جهش شدیدی داشته، تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا، متوسط تعداد بیماران بستری ۱۶۴ نفر در روز بود، در حالی که در هفته گذشته متوسط بیماران بستری به ۳۱۲ نفر در روز رسید که تقریبا ۲ برابر متوسط کل طی چند ماه گذشته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای همه گیری کرونا متوسط تعداد کل مرگ و میر بیماران در ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۷ نفر بود، این درحالی است که این تعداد در هفته گذشته به ۲۵ نفر افزایش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در هفته گذشته بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که رقم بسیار بالایی است، گفت: در این شرایط تعداد مبتلایان در سنین ۵ تا ۱۸ سال نیز افزایش یافته است.

بستری ۴۰ بیمار ۵ تا ۱۸ ساله در هفته گذشته

وی با بیان اینکه نه تنها شناسایی و موارد مثبت گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال افزایش یافته، بلکه موارد بستری آنها نیز افزایش یافته و ادامه داد: در هفته گذشته ۴۰ بیمار در سن ۵ تا ۱۸ سال در بیمارستان بستری شدند و شاهد ۲ مورد مرگ در این گروه سنی بودیم.

نجیمی یادآور شد: تعداد مرگ و میرهای بیمارستانی در هفته گذشته ۲۶۲ مورد در بیمارستان های استان بود که با توجه به اینکه برخی مرگ ها در منزل اتفاق می افتد، مجموع تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا در استان طی یک هفته به بیش از ۲۷۰ مورد رسید.

وی با یادآوری اینکه اصفهان هم اکنون یکی از استان های بحرانی در کشور است، گفت: متاسفانه توقفی در روند شیوع بیماری در استان نمی بینیم و این روند دائما درحال افزایش است.

بیمارستان های دولتی و دانشگاهی جوابگوی حجم بیماران نبود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجبور شدیم تعداد بیشتری از تخت های بیمارستان های خصوصی را نیز وارد مدار درمان بیماران کووید کنیم، تصریح کرد: بیمارستان های بخش دولتی و دانشگاهی قادر به پاسخگویی به این حجم از بیماران نبود و صف انتظار برای بستری بیماران در بخش دولتی ایجاد شده بود، برای همین مجبور شدیم تعدادی از بیمارستان های خصوصی و تأمین اجتماعی را نیز وارد چرخه پذیرش بیماران کووید کنیم.

وی ادامه داد: با این حجم تولید بیمار و بدحال شدن بیماران کووید قطعا به زودی وضعیتی که برای بیمارستان های دولتی ایجاد شد، در بیمارستان های خصوصی هم اتفاق می افتد و صف انتظاری که در بیمارستان های دولتی با آن مواجه بودیم ممکن است در هفته های آینده در تمام بیمارستان های استان تکرار شود.

آمارها نشان می دهد فرصت مماشات با هیچ فعالیتی برخلاف دستورالعمل ها را نداریم

نجیمی با تاکید براینکه انتظار داشتیم مردم استان همکاری بیشتری برای کنترل بیماری داشتند، گفت: بعد از فرودین ماه تاکنون همکاری خوبی از سوی مردم در سطح جامعه ندیده ایم، براین اساس به نظر می رسد نیاز به محدودیت های بیشتر و جدی گرفتن قوانین و اعمال آنها در جامعه احساس می شود. البته برخورد با مشاغلی که از محدودیت ها و قوانین پیروی نمی کنند از هفته های پیش شروع شده و در روزهای آینده با جدیت و برخورد قاطع دنبال می کنیم، چون سلامت مردم و وضعیت بیماری نشان می دهد اصلا فرصت مماشات با هیچ گونه فعالیتی بر خلاف دستورالعمل ها را نداریم.

وی با اشاره به محدودیت هایی که از پنج شنبه گذشته در اصفهان اعمال شده و ممکن است تمدید شود، خاطرنشان کرد: مردم استان اصفهان باید از رفت و آمدهای غیر ضروری و حضور در تجمعات به طور جدی خودداری کرده و پایبندی بیشتری به پروتکل ها داشته باشند، چراکه در غیر این صورت و حتی با وجود محدودیت ها با سیل بیماران مواجه خواهیم بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه با ادامه روند کنونی بیشترین آسیب را خود مردم می بینند، گفت: هم اکنون در وضعیت بحران هستیم و برای اینکه به وضعیت فاجعه نرسیم باید از هم اکنون فکر اساسی برای تغییر رفتارهایمان در جامعه داشته باشیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید