پیش بینی آخوندی از وضعیت مسكن در سال جدید

اوج رونق بازار مسکن در سال 97

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال آینده رونق در بازار مسکن بدون جهش قیمت قطعی است.
اوج رونق بازار مسکن در سال 97

به گزارش صنعت نویس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 96 بازار مسکن رونق گرفت، گفت: طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارائه داد بازار مسکن سهم عمده‌ای از رشد اقتصادی کشور را شامل می‌شد به طوری که رشد این بازار معادل 6.9 درصد بود.

وی در ادامه افزود: امسال به طور یقین رشد بازار مسکن بیشتر خواهد شد و هیچ دلیلی برای جهش قیمتی در این بازار وجود نخواهد داشت.

آخوندی با بیان اینکه رونق در بخش مسکن‌های متوسط و کوچک که عمدتا در شهرهای متوسط وجود دارد بیشتر می‌شود، گفت: به اعتقاد بنده رشد در شهرهای متوسط نسبت به شهرهایی مانند تهران بیشتر است.

رونق در شهرهای کوچک باید نسبت به سایر شهرها بیشتر شود
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای آنکه مردم به سمت شهرهای کوچک بروند(مهاجرت معکوس) باید رونق در این شهرها نسبت به شهرهای بزرگ‌تر بیشتر شود.

وی، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های من برای مؤثرتر شدن برنامه‌ها آن است که رونق در شهرهای متوسط و کوچک نسبت به کلان‌شهرها مؤثرتر باشد تا بتوانیم در توزیع جمعیت شهرها موفق‌تر عمل کنیم.

آخوندی یادآور شد: آمارها هم اکنون نشان می‌دهد که رشد در شهرستان‌ها نسبت به شهر تهران بیشتر است.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بازار اجاره در شهرها، گفت: هم اکنون در بسیاری از شهرها این طور به نظر می‌رسد که افراد تمایل دارند از سرمایه‌هایشان در بازار بیشتر استفاده کنند به طوری که آمارها نشان می‌دهد که در بخش تجاری میزان فروش سرقفلی مغازه‌ها کاهش پیدا کرده و مالکان ترجیح می‌دهند با سرمایه خودشان مغازه را اداره کنند.

وی در ادامه افزود: در گذشته برخی از خریداران سرقفلی را خریداری می‌کردند و از طریق اجاره آن مبلغی را دریافت می‌کردند، اما هم اکنون این شیوه تغییر پیدا کرده است.

آخوندی با بیان اینکه این نسل علاقه‌مندند که سرمایه‌هایشان را وارد بازار کنند و از طریق سود این سرمایه اجاره پرداخت کنند، گفت: البته عده‌ای هم تمایل دارند بدون پرداخت اجاره، ملکی را در این بازار خریداری کنند.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که میزان اجاره نشینی در ایران همانند سایر کشورها رو به افزایش است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برخی از منتقدان این شیوه را درست نمی‌دانند، البته به نظر من شیوه اجاره نشینی شیوه بدی نیست و می‌توان از طریق تزریق سرمایه اقتصاد کشور را رونق بخشید.

نرخ سود ۶ درصد در بافت‌های فرسوده نرخ‌ ارزشمندی است

وی در ادامه درباره وضعیت بافت‌های فرسوده، گفت: در حوزه بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری اتفاقات بسیار موثری رخ داده است.

آخوندی با بیان اینکه اکثر واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده متوسط است، گفت: این واحدها با سیستم‌های مالی مسکن تطابق زیادتری دارند در نتیجه به زودی شاهد رونق در این بخش خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ سود 6 درصد در شرایطی که نرخ سود متوسط بالای 20 درصد است، نرخ بسیار ارزشمندی است، گفت: نتیجه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده رونق گرفتن بازار مسکن خواهد بود.

وی یادآورشد: ممکن است نوسازی بافت‌های فرسوده آن طوری که طراحی کرده‌ایم به نتیجه نرسد، اما اصلی‌ترین هدف ما نوسازی خانه‌های فرسوده و رونق گرفتن محله‌ها است.

افزایش ۴۵ درصدی سهم هوایی از بخش حمل ونقل عمومی

آخوندی درباره وضعیت حمل و نقل در کشور، گفت: خوشبختانه کیفیت حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی و هوایی بسیار افزایش یافته به طوری که در ایام نوروز ظرفیت قطارها نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری یافته است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در گذشته سن ناوگان ریلی بیش از 65 سال بود، اما هم اکنون تمامی ناوگان ریلی بالای 35 سال از رده خارج شده‌اند.

وی تصریح کرد: ‌سهم حمل و نقل هوایی نسبت به چهارسال گذشته 45 درصد افزایش یافته و گرایش مردم نسبت به سفرهای هوایی گسترش یافته است.

آخوندی در پایان گفت: در بخش اتوبوسرانی و دریایی نیز توانستیم ظرفیت خود را افزایش دهیم و این آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های آینده استفاده مردم از بخش حمل و نقل عمومی هر روز بیشتر می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

افزودن نظر جدید