طرح جدید اوراق مسکن کلید خورد

انحصار "وام مسکن" شکسته شد!

طرح جدید حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی سپرده مسکن به زودی آغاز می شود. با این اقدام، انحصار بانک مسکن در فروش اوراق حق تقدم مسکن از بین رفته و پیش بینی می شود قیمت این اوراق کاهش یابد.
انحصار "وام مسکن" شکسته شد!

به گزارش صنعت نویس، طرح جدید حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی سپرده مسکن به زودی آغاز می شود. با این اقدام، انحصار بانک مسکن در فروش اوراق حق تقدم مسکن از بین رفته و پیش بینی می شود قیمت این اوراق کاهش یابد. این اوراق با مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس، توسط بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل بزودی در شعب این بانک عرضه خواهد شد.

بر این اساس شرایط عمومی افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن همانند شرایط عمومی افتتاح حسابهای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی بوده و میزان حداقل مانده و تسهیلات اختصاصی در قالب سه طرح قابل انجام است.

بر این اساس مشتری می تواند بر اساس شرایط خود یکی از طرح ها را انتخاب و اقدام به سپرده گذاری نماید. در طرح اول حداقل مانده تعیین شده برای افتتاح حساب ۱۶ میلیون تومان بوده که حداقل مدت سپرده سرمایه گذاری یک ماه و نرخ سود متعلقه به سپرده ده درصد خواهد بود. در این طرح همچنین مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراق به نحوی است که به ازای هر ۱۸۲ میلیون ریال یک سهم اوراق به صورت ماهانه تعلق می گیرد.

در طرح شماره دو حداقل مانده تعیین شده برای افتتاح حساب ۱۶ میلیون تومان و حداقل مدت سپرده سرمایه گذاری ۳ ماه خواهد بود. در این طرح نرخ سود متعلقه به سپرده ۱۲ درصد و مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراق، به نحوی است که به ازای هر ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یک سهم اوراق به صورت ماهانه تعلق می گیرد.

در این میان ملاک تخصیص هر برگ اوراق، ماندگاری میانگین ماهانه بر مبنای حداقل مانده در هر روز است؛ به شرط آنکه مانده حساب مشتری در هیچ روزی کمتر از مبلغ ۱۶ میلیون تومان نباشد.

در این طرح به ازای هر ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در میانگین مذکور برای اولین بار پس از سه ماه و پس از آن به شرط حفظ شرایط یادشده، ماهانه یک برگ اوراق گواهی حق تقدم از تاریخ ۱۵ هر ماه تعلق خواهد گرفت.

سود سپرده این طرح به صورت ماهانه ده درصد به حساب مشتریان واریز خواهد شد و دو درصد الباقی در مقاطع سه ماهه به شرط آنکه کمترین مانده روزانه مشتری در طول سه ماه پایین تر از ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نشود، واریز خواهد شد.

البته در صورتی که مشتری قبل از سررسید سه ماهه اقدام به برداشت تمام یا بخشی از سپرده خود کند، نرخ سود متعلقه مشابه سپرده سرمایه گذاری عادی ده درصد محاسبه خواهد شد و اگر مانده مشتری در طول دوره به کمتر از حداقل مانده اعلام شده برسد، تخصیص اوراق متوقف شده و پس از افزایش مانده حساب به حداقل تعیین شده و حفظ مانده در مدت زمان تعیین شد، تخصیص اوراق مجددا آغاز خواهد شد.

در طرح شماره سه حداقل مبلغ سپرده گذاری ۵ هزار تومان و نرخ سود متعلقه به سپرده های این طرح ده درصد است؛ اما تعهد بانک در قبال سپرده گذاری صرفا محدود به پرداخت سود است و تخصیص اوراق بر اساس اولویت بندی امتیازها مطابق جدول ذیل و بر اساس منابع هر شعبه به صورت مجزا و طبق سیاستهای اعتباری سالانه بانک تعیین و به تعدادی از مشتریان تعلق خواهد گرفت.

همچنین نحوه خرید و فروش اوراق نیز مشخص شده که بر مبنای آن، امکان خرید و فروش اوراق گواهی مسکن برای مشتریان در بازار فرابورس و از طریق شرکتهای کارگزاری طبق مقررات سازمان بورس امکان پذیر است. همچنین به منظور رفاه حال مشتریان امکان نقل و انتقال اوراق یادشده توسط شعب صرفا برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارنده حساب نزد شعب بانک ملی نیز فراهم شده است.

سپرده گذاران در حساب سرمایه گذاری خاص گواهی مسکن، علاوه بر دریافت اوراق حق تقدم مسکن که قابل ارائه در بورس است می توانند بر اساس شرایط هر طرح از تسهیلات مسکن بهره مند شوند. با استفاده از این اوراق مشتریان می توانند نسبت به دریافت تسهیلات بابت خرید و یا ساخت با ویژگی های تسهیلاتی اقدام کنند.

همچنین نرخ سود تسهیلات معادل ۱۷.۵ درصد و دوره بازپرداخت طرح حداکثر ۱۲ ساله است. همچنین تسهیلات جعاله تا سقف ۱۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه تدارک دیده شده است. اما باید توجه داشت که سقف اعطای تسهیلات به هر شخص ۶۰ میلیون تومان و نوع عقد تسهیلات نیز فروش اقساطی طرح اوراق گواهی حق تقدم از تسهیلات مسکن است.

در شهر تهران به ازای هر واحد مسکونی، به صورت انفرادی ۶۰ میلیون تومان، برای زوجین صد میلیون تومان در نظر گرفته شده است، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استانها به ازای هر واحد مسکونی به صورت انفرادی ۵۰ میلیون تومان و برای زوجین ۸۰ میلیون تومان می توانند وام دریافت کنند. همچنین در سایر مناطق شهری نیز به ازای هر واحد مسکونی به صورت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و برای زوجین ۶۰ میلیون تومان است.

اوراق صادره از تاریخ صدور به مدت ۲ سال دارای اعتبار است و حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت انقضای اوراق یادشده امکان دریافت تسهیلات مسکن از طریق شعبه بانک میسر است و پس از پایان مهلت مذکور بانک هیچ گونه تعهدی در قبال دارنده اوراق ندارد.

همچنین رضا حسین‌زاده، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص طرح ویژه مسکن گفت: برای طرح ویژه مسکن باید مجوزهای بانک مرکزی و سازمان بورس اخذ شود که این کار صورت گرفته و عملیاتی شود. در گام اول فرد متقاضی باید سپرده کوتاه مدت با نرخ سود ده درصد در یکی از شعب بانک افتتاح کند و میانگین مانده ماهانه آن، باید ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد. البته ممکن است فردی نیاز به خانه دار شدن ندارد، می تواند آن را در فرابورس به فروش برساند.

رئیس شورای عالی بانکهای دولتی افزود: مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن ۱۲ سال خواهد بود و به نظر می رسد شرایطی فراهم خواهد کرد که علاوه بر رونق بازار مسکن، افراد صاحب خانه شوند.

وی تصریح کرد: این امتیاز تا به حال صرفا در اختیار بانک مسکن قرار داده است و اطلاعاتی به ما داده اند این طرح نیمه مکانیزه انجام می شده است، ولی بانک ملی سامانه ای برای این راه اندازی کرده اند که مخصوص این موضوع است، لذا الکترونیکی بودن این طرح مزیت برتری نسبت به آن بانک دارد.

حسین زاده با بیان اینکه محدودیتی برای سن بنا قائل نشده ایم، گفت: ارزش ملک هم ملاک عمل است؛ البته حساب افرادی که در این طرح مشارکت می کنند، مشمول پرداخت سود ده درصدی خواهد شد؛ ضمن اینکه اگر سقف سپرده افزایش یابد، فرد می تواند در مدت زمان کمتری وام خود را دریافت کند؛ ضمن اینکه این وام نرخ سودی کمتر از ۱۸ درصد دارد و ۱۷.۵ درصد محاسبه می شود.

وی اظهار داشت: با اقبالی که مردم به بانک ملی دارند، قیمت اوراق مسکن نیز در فرابورس افت خواهد کرد.

منبع:مهر

افزودن نظر جدید