انتقاد وزیر صمت از واردات شبه رسمی کالا از برخی منافذ

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علیرغم آنکه برای حمایت از تولید داخل در تلاش هستیم اما از برخی منافذ، واردات شبه رسمی کالا انجام می شود که قاچاق نیست.

صنعت نويس: رضا رحمانی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه امسال سال حماسی برای ما بود گفت: چندین نمایشگاه عرضه محور و تقاضا محور در طول سال جاری برگزار شد که صنعتگران توانمندی‌ها و نیازهای خود را اعلام کردند.

وی امسال را فرصتی مناسب دانست که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شد و یادآور شد: در شرایط جدیدی که ساخت داخل در درجه اهمیت است، چندین برنامه را در دستور کار داشتیم که مهمترین آنها اولاً حفظ تولید و اشتغال موجود و ثانیاً توسعه صنایع جدید بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ معادل ۱۲ میلیارد دلار واردات کمتر از سال ۹۶ داشتیم، اظهار داشت: در سال آتی نیز قرار است برنامه ریزی کنیم معادل ۱۰ میلیارد دلار ارز را به ساخت داخل تبدیل کنیم.

رحمانی با بیان اینکه توانمندی‌های ما در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، آلومینیوم، کاشی و سرامیک، سیمان و غیره بیش از نیاز داخل است، تصریح کرد: اما در برخی از حوزه‌ها همچنان وابستگی داشتیم که در سال جاری بخشی از آنها مرتفع شد. به عنوان مثال در سال ۹۷، تأمین لاستیک سنگین یکی از معضلات ما بود و تولید داخل تنها ۳۰ درصد نیاز را جواب می‌داد. اما در سال جاری توانستیم ظرفیت تولید لاستیک سنگین را به ۵۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد برسانیم. ضمن اینکه در تولید لاستیک سواری کاملاً خودکفا هستیم.

وی افزود: در تولید الکترود گرافیکی در صنعت فولاد، به عنوان گلوگاه این صنعت معضل داشتیم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نیز به خودکفایی رسیده ایم. ۲۱ بهمن امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت قراردادی امضا کردند که براساس آن تا سقف یک میلیارد دلار کُک سوزنی که در صنایع آلومینیوم کاربرد دارد و الکترود گرافیکی که در صنایع فولاد به کار می‌رود، در داخل تولید خواهد شد. دشمن فکر می‌کرد با تحریم الکترود گرافیکی می‌تواند صنعت فولاد ما را متوقف کند اما این اتفاق نیفتاد.

وزیر صنعت خاطرنشان کرد: در بخش آلومینیوم نیز ذخایر بوکسسیتی ما کمتر بوده و عمدتاً ذخایر ما از نوع فلنین است که در دنیا تکنولوژی رایجی ندارد اما با کمک قرارگاه خاتم توانستیم استفاده از تکنولوژی را بومی کنیم.

به گفته وی، سال گذشته ۳۱ درصد کاهش واردات کالاهای مصرفی داشتیم اما در برخی از حوزه‌ها نشتی‌هایی داریم که کالای وارداتی شبه رسمی است ولی قاچاق محسوب نمی‌شود و از منافذی به کشور می‌آید.

رحمانی ادامه داد: امسال ۱۶۰۰ ردیف تعرفه وارداتی را ممنوع کردیم که در جهت حمایت از تولید داخل بود چون براساس قانون اگر کالایی به اندازه نیاز داخل تولید شود، واردات آن ممنوع است.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند ساخت داخل گران تمام می‌شود اما عمده کالاهای تولید داخل ۵۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده واردات نیاز به سرمایه گذاری دارد.
مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید