امکان تشدید قرارداد کاهش تولید نفت

روز شنبه خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفته است که ما احتمال دارد در آینده نیاز به کاهش تولید بیشتری داشته باشیم، ولیکن اوپک و دیگر تولیدکندگان در ماه جولای وضعیت بازار را برای گرفتن چنین تصمیمی بررسی می کنند.
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان غیر عضو به رهبری روسیه، هفته گذشته موافقت کردند که قرارداد کاهش تولید نفت را برای ۹ ماه دیگر، یعنی از میانه سال ۲۰۱۷ تا پایان ماه مارچ ۲۰۱۸، تمدید کنند.
 
کمیته ای برای بررسی کاهش تولید، ماه جولای در روسیه برگزار خواهد شد. فلیح که این هفته در روسیه بوده است، گفته این نشست می تواند به ما نشان دهد که آیا قرار داد کاهش تولید نفت در افزایش قیمت ها که حدود سه سال است به خاطر اشباع بازار و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، با مشکل روبه رو شده است، نقش بسزایی داشته یا خیر.
 
او گفته است: « ما باید بازار را رصد کنیم و من فکر می کنم در انتهای ماه ژوئن، در ماه جولای ما خواهیم دید که آیا اقدام ما تاثیر بسزایی داشته. اگر به دلایلی نیاز به اقدامات بیشتری باشد، ما اقدامات جدی تری انجام خواهیم داد، من جمله، …، کاهش بیشتر.»
 
وی افزود: «هیچ گزینه ای از روی میز حذف نشده، با اینحال، امروز هیچ گزینه دیگری هم روی میز نیست. ما توافقی کرده ایم.»
 
علی رغم تمدید قرارداد کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، قیمت نفت در روز تمیدید قرارداد سقوط کرد. علت سقوط قیمت نفت در آن روز نا امیدی تجار از کاهش بیشتر تولید بودند. پیشتر منابع مطلع خبر داده بودند که امکان تعمیق قرارداد و کاهش بیشتر نفت از جمله موضوعاتی است که در نشست اصلی اوپک در وین که دیروز برگزار شد، مورد بحث قرار میگیرد. اما در نشست دیروز، میزان کاهش تغییری نداشت و این امر موجب نا امیدی سرمایه گذاران و خروج آن‌ها از بازارهای پرریسک‌تر شد.
 
این بار نیز تصمیم بر آن است که تولیدکنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) این سازمان را در قرار داد کاهش تولید همراهی کنند. در صدر تولید کنندگان غیر عضو، روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان قرار گرفته است. 
 
درست مثل قرارداد اول که در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق شد و قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت ۶ ماه اجرا شود، این بار نیز تولید روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش میابد. 



برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید