امکان افزایش نرخ سود بانکی وجود دارد؟

رئیس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه امکان افزایش نرخ سود بانکی نیست، گفت: یکی از پیشنهادات ما به بانک مرکزی بازگشت سپرده‌های دو ساله و سه ساله بود تا منابع سیستم بانکی بیشتر قابل مدیریت شود.
امکان افزایش نرخ سود بانکی وجود دارد؟

به گزارش صنعت نویس، کورش پرویزیان درخصوص نرخ سود بانکی در شرایط فعلی، اظهارداشت: بعید می‌دانم در مقطع کنونی امکان افزایش نرخ سود بانکی باشد چون منابع و وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به گونه‌ای نیست که نرخ سود سپرده افزایش یابد. 

وی با اشاره به تغییرات ترکیب سپرده‌های بانک‌ها افزود: یکی از پیشنهادات ما به بانک مرکزی بازگشت سپرده‌های دو ساله و سه ساله بود تا منابع سیستم بانکی بیشتر قابل مدیریت شود.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در صورت بازگشت سپرده‌های دو ساله و سه ساله سپرده‌گذاران از این نوع سپرده‌ها استقبال کنند، گفت: بله، بعضی افراد نمی‌توانند در بازار پرریسک فعالیت کنند و تنها جایی که برای آنها اطمینان دارد سپرده‌گذاری در بانک است؛ کسانی که نمی‌خواهند در بازارهای ریسک‌پذیر فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه مصارف بانک‌ها هم کوتاه مدت نیست و بیش از یک سال است، تصریح کرد: بعضی بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌ در گردش دوره زمانی 18 ماه دریافت می‌کنند که این بازه زمانی با سپرده یکساله تطابق ندارد؛ گاهی اوقات سرمایه در گردش سه ماهه و 6 ماهه است اما برای بعضی صنایع 18 ماه هم زمان می‌برد.

پرویزیان در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود سپرده‌های 2 ساله و 3 ساله باید از سپرده‌های یکساله بالاتر باشد، گفت: الزامی نیست زیرا جذابیت سپرده‌های بیش از یکسال ثبات در نرخ سود است و نه نرخ سود بالاتر چراکه اگر کسی مطمئن شود نرخ سود سپرده‌اش ثابت است، حتی به نرخی کمتر از سود سپرده یکساله هم راضی می‌شود.

وی ادامه داد: سیاستی که پیش‌بینی شده بود، تامین مالی بلند مدت توسط بازار سرمایه و تامین سرمایه کوتاه مدت توسط سیستم بانکی بود که اصل این سیاست درست بود اما شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ما به گونه‌ای نیست که در کوتاه مدت امکان تغییر این رویکرد وجود ندارد و بازار سرمایه از عمق کافی برای مشارکت در تامین مالی بلند مدت طرح‌های سرمایه‌گذاری ندارد. بنابراین امکان باید دوباره سپرده‌های دوساله و سه ساله احیا شود. 
 

 

منبع:فارس

افزودن نظر جدید