الجبیر: حوثی‌ها ابزار دست ایران هستند

وزیر خارجه عربستان بار دیگر ایران را به حمایت از حوثی‌های یمن متهم کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ در پاسخ به این سوال که عربستان به منظور مقابله با حوثی‌ها و متوقف کردن عملیات آنها و همچنین مقابله با ایران در صورت تداوم حمایت موشکی‌اش از حوثی‌ها چه اقداماتی می تواند اتخاذ کند، مدعی شد: ما به گزینه‌های موجود نگاه می‌کنیم. حوثی‌ها ابزار دست ایران هستند و برنامه‌های این کشور را در یمن اجرا می‌کنند همانگونه که حزب‌الله برنامه‌های ایران را در لبنان اجرا می‌کند.

عادل الجبیر در یک کنفرانس خبری بعد از نشست اضطراری جده نیز با بیان اینکه وزرای خارجه بار دیگر سیاست تخریبی ایران را محکوم کردند و به مقابله با این سیاست‌های خصمانه ادامه خواهیم داد، گفت: تمام وزرا حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان، به سرقت بردن کمک‌های انسانی، برهم زدن روند سیاسی و قتل و بازداشت سیاسیون از سوی حوثی‌ها را محکوم کردند.

وزیر خارجه عربستان همچنین در نشست اضطراری جده با بیان این ادعا که شلیک موشک‌های بالستیکی ایرانی از سوی حوثی‌ها به عربستان در تضاد با منشور سازمان همکاری اسلامی و دیگر قوانین بین‌المللی و به خصوص مصوبه ۲۲۱۶ شورای امنیت است، مدعی شد: حوثی‌ها تاکنون ۳۰۰ موشک ایرانی پرتاب کردند که ۹۰ فروند از آنها به سمت مناطق مختلف عربستان بود و مکه و ریاض را مورد هدف قرار دادند.

وی مدعی شد: این امر نشان دهنده تداوم سیاست‌های خصمانه ایران در حمایت ‌های آن از تروریست‌ها، دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، تلاش برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در دیگر کشورها و تحریک احساسات مسلمانان جهان است.

الجبیر در ادامه بااشاره به اینکه حوثی‌ها بیش از ۸۵ درصد کمک‌های انسانی را به سرقت بردند، مدعی شد: ایران به وسیله نیروهای وابسته به آن در یمن فتنه و درگیرهای فرقه‌ای ایجاد کرد و با هدف طولانی‌تر کردن بحران از حوثی‌ها حمایت موشکی، تسلیحاتی و تجهیزاتی کرد.

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل نیز پیش از این در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید