افشاگری یک هنرمنده درباره گروه‌های فشار

حسین پاکدل که چهار دوره دبیر جشنواره فیلم کودک اصفهان بود با نوشتاری با تیتر «یادی از یک اقتدار» از ماهیت برخی گروه‌های فشار پرده‌برداری کرده است.

به گزارش امید به نقل از  ایسنا، این نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر و مدیر پیشین تئاتر شهر در نوشتاری درباره جشنواره فیلم کودک اصفهان که در سایت شخصی‌اش نوشته،‌ آورده است:

«بیان پاره‌ای خاطرات، هم مایه عبرت گرفتن از گذشته، کسب تجربه برای حال و جلوگیری از تکرار اشتباه در آینده است. سال ٧٤ در اوج شکوفایی سینمای ایران، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به میزبانی اصفهان برگزار می‌شد. آن سال‌ها این جشنواره در سطح جهانی از اهمیت و جایگاه والایی در سطح الف برخوردار بود. همه مقدمات فراهم شد و جشنواره از روز شنبه رسمأ کارش را آغاز کرد.

شش هیات داوری از ایران و جهان در سطوح مختلف سنی کار قضاوت و داوری روی فیلم‌ها را به عهده داشتند. حدود چهارصد سینماگر ایرانی و خارجی، منتقد و خبرنگار داخلی خارجی میهمان جشنواره بودند. جناب عظیمیان شهردار اصفهان و برگزار کننده جشنواره بودند و حمیدرضا قندی مدیر اجرایی جشنواره در دبیرخانه اصفهان. مهدی فریدزاده معاون سینمایی بود و جناب خاکبازان مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت. جناب میرسلیم هم سمت وزارت را به عهده داشتند. آن موقع گروه‌های فشار بسیار فعال‌تر از الان بودند و برای هرچیز و هر کس در هر سطح تعیین تکلیف می‌کردند.

روز دوم جشنواره یعنی یکشنبه فردی با نام (...) که در آن وقت نیرویی به شدت افراطی بود، به همراه چند نفر از دوستان همفکرشان به اصفهان تشریف آوردند و ظرف سه چهار ساعت گزارشی شدیدأ مغرضانه و سراسر کذب به تهران و دفتر وزیر ارسال کردند، آنهم بدون اطلاع معاون سینمایی.

روز دوشنبه جناب میرسلیم با استناد به این گزارش دستور تعطیلی جشنواره را صادر کردند. به نیروی انتظامی و اداره کل ارشاد دستور اکید داده بودند به سرعت از ادامه کار جشنواره ممانعت به عمل آید. میهمانان برگردند و نتایج داوری هم اعلام نشود، ضمن آنکه اعلام شده بود وزیر در مراسم اختتامیه حضور نمی‌یابند. در این حال گروه‌های خود سر هم در سطح شهر و در مقابل دفتر جشنواره، هتل عباسی محل اقامت میهمانان و سینماها جولان می‌دادند. ما مانده بودیم بلاتکلیف و بی‌پناه.

من مدیر جشنواره بودم. ساعت دوازده شب از دفتر استانداری اصفهان تماس گرفتند و همه را دعوت به حضور در جلسه‌ای اضطراری کردند. جناب مهندس جهانگیری آن موقع استاندار اصفهان بودند. گزارش جمع را شنیدند. به خصوص گزارش بنده و نمایندگان اطلاعات و مدیر کل اطلاعات وقت اصفهان فوق‌العاده راه‌گشا بود.

به واقع جشنواره در سلامت و شأنیتی در خور در حال کار بود. البته حسن سلطانی نماینده وزیر کشور -جناب بشارتی - هم تشریف داشتند ولی گزارشی ندادند. به هر شکل آقای جهانگیری با اقتدار دستور ادامه کار را دادند و فرمودند: جشنواره متعلق به فرد و گروه نیست، بلکه متعلق به عموم مردم است و این که این رویداد با آبروی استان اصفهان گره خورده است.

به آقای حامدیان که مدیر کل ارشاد وقت بود و از همفکران خاکبازان و گروههای فشار دستور اکید دادند به هیچ عنوان نباید نامه‌ی فکس دفتر وزیر برملا شود. ایشان به معاون سیاسی خود جناب اسلامیان و فرمانده نیروی انتظامی هم دستور دادند با قدرت از جشنواره حمایت و پشتیبانی کنند.

به بنده هم فرمودند این جشنواره به شکلی آبرومند به انتها می‌رسد و حتی اگر جناب میرسلیم برای اختتامیه تشریف نیاوردند، من از دکتر حبیبی - که معاون اول رئیس جمهور بودند - دعوت می‌کنم میهمان ویژه مراسم باشند، شما با اقتدار کارتان را ادامه بدهید. روز چهارشنبه جناب میرسلیم حسب صحبتی که آقای جهانگیری با ایشان کردند، جناب منتهایی و پدر خودشان را به عنوان نماینده به اصفهان فرستادند. طی جلساتی گزارش‌ها از زوایای مختلف بررسی شد و معلوم گشت کل گزارش‌های جناب (...) و همفکرانشان کذب محض بوده و دلیلی برای نگرانی وزیر نیست. روز جمعه آقای میرسلیم به اصفهان آمدند. مراسم اختتامیه با شکوه تمام در محل چهلستون با حضور ده هزار تن از تمامی میهمانان گرفته تا مردم به ویژه بچه‌های اصفهان برگزار شد و کل مراسم برای اولین بار به همت جعفر صافی مدیر وقت شبکه به صورت زنده و مستقیم از شبکه سوم سیما پخش شد.»

افزودن نظر جدید