افزایش قیمت شیر جدی شد

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را برای بررسی و تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کردیم.

محمدرضا ملاصالحی قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت نهایی خرید شیرخام را ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد کرد افزود: ستاد تنظیم بازار در سال ۹۳ قیمت خرید هرکیلو شیرخام را با چربی ۳ و ۲ دهم درصد و بارمیکروبی کمتر از ۱۰۰ هزار ۱۴۴۰ تومان اعلام کرد اما این مصوبه هیچوقت اجرا نشد در قیمت پیشنهادی جدید حداقل انتظار این است که باید از این عدد عبور کنیم.

وی گفت: میانگین قیمت خرید شیر خام در کشور ۱۲۸۰ تومان است و درحال حاضر شرایط بهتری در خرید شیر از دامداران وجود دارد.

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی افزود: صنعت دامداری هم مثل تمام بخش های تولیدی با افزایش دستمزد افزایش قیمت انرژی افزایش قیمت ارز و تورم مواجه است هرچند که درسال گذشته شرایط خوبی برای تامین علوفه داشتیم اما قیمت شیرخام متناسب با شرایط ، افزایشی نداشته است.

ملاصالحی درباره افزایش قیمت فراورده های لبنی گفت: معتقدیم کارخانجات لبنی و دامداران تکمیل کننده یکدیگرند و اگر مصرف کننده قدرت خرید نداشته باشد هر دو طرف ضرر میکنند.وی تاکید کرد: افزایش قیمت را نمی توانیم رد کنیم اما باید در حد معقول باشد و از محل افزایش قیمت سهم دامدار هم پرداخت شود.

وی تصریح کرد: اما در سناریوی افزایش قیمت حلقه مفقوده ای وجود دارد که دربخش شبکه های توزیع است و بیش از ۳۰ درصد سود نصیب این حلقه مفقوده می شود.قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: محل های عرضه به کارخانجات تعلق ندارد و در این چرخه معیوب سود نصیب این بخش می شود که باید برای ان فکر کنیم.

ملاصالحی تاکید کرد: اگر قرار است در قیمت لبنیات تغییری ایجاد شود باید متناسب با ان دامدار هم بهره مند شود درغیر اینصورت شاهد خروج شیرخام از چرخه صنعت و ورود ان به چرخه عرضه سنتی خواهیم بود.وی گفت: این اتفاق به نفع هیچ کس نیست و مخاطراتی برای صنعت و مصرف کننده دارد.

قائم مقام معاون اموردام وزارت جهاد کشاورزی درباره روند اجرای طرح خرید حمایتی شیر خام که از سال ۹۳ اغاز شده است افزود: قرار بود این طرح تا زمانی اجرا شود که بازار شیر خام به تعادل برسد و درحال حاضر با توجه به بهبود شرایط خریدشیر خام و تعادل در عرضه و تقاضا از بازار خارج شدیم.

وی گفت: در حال حاضر کارخانجات شیر خام را از دامداران خریداری میکنند و پول دارمدار را در مدت کمتر از یک ماه پرداخت میکنند در حالیکه تا پیش از این پول دامدار چندین ماه و با تاخیر طولانی پرداخت می شد.

قائم مقام معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی درباره میزان تولید شیر خام نیز گفت: میزان تولید شیرخام امسال با بیش از ۵۰۰ هزارتن افزایش به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده است و هیچگونه کاهشی در تولید و عرضه نداریم.

ملاصالحی درباره میزان صادرات افزود: در هشت ماه گذشته ۶۸۹ هزارتن شیر خام و فراورده های لبنی صادر شده است و تا پایان سال به یک میلیون تن خواهد رسید.
تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید