افزایش قیمت سیگار به نفع ۳ وزارتخانه

عوارض جدید برای سیگار پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد تا معادل درآمد حاصل از اجرای آن به کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش اختصاص یابد.
افزایش قیمت سیگار به نفع ۳ وزارتخانه

به گزارش صنعت نویس، علی اصغر رمزی - رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور - با اشاره به اینکه در بند (م) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ عوارض جدیدی برای سیگار وضع شده است که شامل ۷۵ ریال برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۱۵۰ ریال برای هرنخ تولید مشترک، ۲۵۰ ریال برای هر نخ تولید داخل با نشان بین المللی و ۶۰۰ ریال برای هر نخ سیگار وارداتی به عنوان عوارض وضع شده است، بیان کرد: این عوارض در لایحه بودجه دولت وجود نداشت و عوارض یاد شده در مجلس شورای اسلامی به لایحه دولت اضافه و در نهایت پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام عوارض جدید نهایی شده است.

افزایش عوارض سیگار از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی می‌شود.

موضوع رفت‌ و برگشت افزایش قیمت سیگار در نهایت با تعدیل افزایش قیمت سیگارهای تولید داخل و افزایش بیشتر عوارض سیگارهای وارداتی همراه شد تا پرونده میزان قیمت محصولات دخانی در سال ۱۳۹۷ بسته به نظر برسد. موضعی که به تازگی با تصمیم گیری نهایی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد تا قیمت هر نخ سیگار طی سال جاری از ۶۷.۵ تا ۳۶۰ تومان قطعی شود.

قانون جدید افزایش قیمت سیگار چه می‌گوید؟

در متن بند (م) تبصره ( ۶ ) آمده است که "از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخل با نشان بین المللی ۲۵۰ ریال و وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۶۰۱۹۰ این قانون واریز کند.

معادل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور، طی ردیف های شماره ۱۲۷۵۰۰، ۱۲۸۵۰۰ و ۱۲۹۰۰۰ در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان به میزان ۳۰ درصد، آموزش و پرورش به میزان ۲۰ درصد و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان ۵۰ درصد قرار می‌گیرد.

آشفته بازار قیمت سیگار در اواخر سال ۹۶

گفتنی است پس از اضافه شدن بند جنجال‌برانگیز الحاقی ۷ به تبصره ۶ لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی درخصوص اخذ عوارض سیگار که منجر به افزایش قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل و سیگار وارداتی از ابتدای سال ۱۳۹۷ می‌شود بازار این محصول در اواخر سال ۱۳۹۶ دچار آشفتگی در زمینه قیمت فروش شد.

با خبر افزایش قیمت سیگار در سال ۱۳۹۷ که از اواخر سال گذشته با توجه به لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مطرح شد، شاهد افزایش قیمت این محصول توسط توزیع‌کننده‌ها بودیم. محصولاتی که قیمت درج شده روی هر پاکت آن با قیمت فروش محصول همخوانی نداشت و به طور مثال هر پاکت سیگاری که ۳۰۰۰ تومان روی آن قیمت درج شده با قیمتی بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید!

سیگار جزو کالاهایی است که مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود، اما ستاد تنظیم بازار در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که هیچ کالایی تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ نباید افزایش قیمتی داشته باشد.

افزایش قیمت سیگار در اواخر سال ۱۳۹۶ توسط توزیع‌کننده‌ها کلید خورد و آن‌ها با احتکار این محصول دخانی موجب آشفتگی در بازار قیمت سیگار شدند. احتکار توزیع‌کنندگان موجب شد تا عرضه سیگار در سطح بازار کاهش یابد و همین مساله موجب گرانی شود. پس از آن با توجه به اینکه تعادل بازار به هم خورده بود تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا قیمت‌ها را افزایش دهند تا شاید عرضه‌کنندگان از احتکار خودداری کنند و مجددا تعادل به بازار بازگردد؛ مساله‌ای که تا حدودی تاثیرگذار بود اما نتوانست موجب جلوگیری از افزایش قیمت سیگار شود.

موضوعی که احتکارکنندگان سیگار به آن فکر می‌کردند، عدم فروش کارتون‌های سیگار خریداری شده از تولیدکنندگان بود تا با آغاز سال ۱۳۹۷ سود دوبرابری را به علت افزایش قیمت‌ها به جیب بزنند.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید