افزایش خزنده قیمت لبنیات

کارخانه‌های لبنی همچنان به بهانه‌های مختلف به‌دنبال افزایش قیمت‌های محصولاتشان هستند.
 افزایش خزنده قیمت لبنیات

به گزارش تسنیم، از اوایل امسال تاکنون، برخی کارخانجات لبنی به طور سرخود و بدون کسب مجوزهای قانونی اقدام به گران کردن محصولات پرمصرفشان کردند که با دخالت نهادهای نظارتی، این اقدامات متوقف شد. اما اکنون کارخانجات لبنی به طور رسمی خواستار گران کردن محصولاتشان شده‌اند و با تاکید براین‌که هزینه‌های تولیدی آنها افزایش داشته؛ درخواست بازنگری در قیمت‌های برخی محصولاتشان را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.

انتشار اخباری درباره افزایش قریب‌الوقوع قیمت برخی محصولات لبنی در روزهای آینده و پس از عید فطر با واکنش کارشناسان و تولیدکنندگان شیرخام مواجه شده است.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت محصولات لبنی باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که می‌تواند باعث افزایش رکود و مازاد بیشتر شیر در بازار شود که این به نفع تولیدکنندگان شیرخام نیست.

سازمان حمایت در حال بررسی است

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی در آینده نزدیک به خبرنگار جام جمگفت: با توجه به این‌که از سال 13933 تاکنون تغییر قیمتی در محصولات لبنی ایجاد نشده است، تولیدکنندگان با درنظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت در برخی محصولات خود را به سازمان حمایت داده‌اند که این سازمان هم در حال بررسی درخواست این کارخانه‌هاست.

این مقام صنفی تصریح کرد: این‌که درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت ارسال شده است به معنی افزایش قیمت در محصولات نیست، بلکه باید مستندات و دلایل درخواست از سوی کارشناسان سازمان تائید و با درنظر گرفتن شرایط کشور میزان افزایش قیمت از سوی این سازمان تعیین و ابلاغ شود.

وی افزود: از آنجا که هزینه‌های تولید در برخی موارد مثل حقوق و دستمزد کارگران، تعرفه‌های وارداتی مواد اولیه مثل پاکت‌های تتراپک و از همه مهم‌تر نهاده‌های انرژی بالا رفته ، کاملا منطقی است که چنین درخواستی از سوی تولیدکنندگان ارائه شود، البته بازار اکنون کشش افزایش قیمت را ندارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی اضافه کرد: درخواست افزایش قیمت در محصولات شیر، ماست و پنیر بوده است که در صورت تائید سازمان حمایت، این اقلام افزایش قیمت را تجربه می‌کنند اما این‌که چند درصد افزایش قیمت در آینده خواهیم داشت، هنوز معلوم نیست و همه چیز بستگی به اعلام نظر سازمان حمایت خواهد داشت.

هزینه‌های تولید، بهانه است

طرف دیگر معادله قیمت مواد لبنی، تولیدکنندگان شیر یعنی دامداران هستند که این عده گلایه‌هایی از عملکرد کارخانجات لبنی دارند. در همین زمینه سیداحمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: کارخانجات لبنی اردیبهشت سال گذشته به بهانه ضرر و زیان، بین 50 تا 100تومان از بهای شیرخام دامداران کم کردند و باوجود دریافت مشوق صادرات هنوز به قول خود در زمینه جبران زیان دامداران عمل نکرده‌اند.

از سوی دیگر حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران، تقاضای افزایش قیمت لبنیات را بهانه‌ای از سوی کارخانه‌ها اعلام کرد و گفت: کارخانه‌های لبنی در حالی که طی دو سه سال گذشته با بهانه‌های مختلف قیمت خرید شیر خام را کاهش داده‌اند، اما همچنان به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

نعمتی تاکید کرد: لازم است از کارخانه‌های لبنی بپرسیم که آیا افزایش هزینه تولید تنها برای آنها رخ داده یا این‌که دامداران هم شامل این افزایش هزینه بوده‌اند؟ این در حالی است که دامداران همواره مجبور به تحمل شرایط تحمیلی از سوی کارخانه‌های لبنی هستند.

این مقام صنفی اظهار کرد: تولیدکنندگان شیرخام با توجه به این‌که محصولی فسادپذیر تولید می‌کنند، نمی‌توانند نسبت به شرایط موجود اعتراض کنند چون محصولاتشان خریداری نمی‌شود و مشکلات اقتصادی بلای جانشان می‌شود درحالی که کارخانه‌های لبنی از این شرایط همواره سوءاستفاده می‌کنند.

سازمان حمایت هنوز مجوزی نداده است

یک منبع آگاه در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که نخواست نامش در این گزارش منتشر شود، درباره احتمال افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در روزهای آینده به خبرنگار جام‌جم گفت: هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی طی روزهای آتی تکذیب می‌شود و هیچ مجوزی در این زمینه صادر نشده است.

وی با تائید خبر دریافت ادله کارخانه‌های لبنی برای گران کردن لبنیات افزود: اواسط خرداد امسال کارخانه‌های لبنی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، درخواست افزایش قیمت در گروهی از محصولاتشان را به این نهاد ارائه کردند و در این زمینه مستندات و آنالیزهای مربوط نیز دریافت شده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: کارشناسان این سازمان درحال بررسی درخواست کارخانه‌ها هستند و با دقت، آنالیزهای ارسالی و همچنین مستندات افزایش هزینه‌های تولید را با واقعیت بازار مطابقت خواهند داد تا در نهایت نتیجه قیمت‌های جدید اعلام شود.

وی اظهار کرد: نتایج این جلسه و بررسی‌ها لزوما افزایش قیمت‌ها نیست بلکه ممکن است حتی در تعدادی از کالاها شاهد کاهش قیمت نیز باشیم.

این منبع آگاه گفت: با درنظر گرفتن تعطیلات عید سعید فطر احتمال این‌که در هفته جاری نتایج بررسی درخواست کارخانه‌های لبنی اعلام شود، بعید است و ممکن است در اواسط تیرماه نتیجه نهایی اعلام شود، به همین دلیل هیچ تغییر قیمت قانونی و با مجوز سازمان حمایت نخواهد بود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید