افزایش تولید نفت اوپک در ماه مه

پایگاه خبری تامسون رویترز زاویا انگلیس اعلام کرد برای نخستین بار از زمان اجرای توافق کاهش تولید اوپک از ابتدای سال 2017، تولید نفت این سازمان در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) افزایش یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری یاد شده، افزایش تولید نفت در نیجریه و لیبی که از اجرای این توافق معاف هستند افزایش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را در ماه مه بدنبال داشته است.
کشورهای نیجریه و لیبی که تولید نفت شان به دلیل جنگ داخلی پیش از امضای توافق کاهش تولید اوپک به شدت کاهش یافته بود از اجرای برنامه کاهش تولید معاف شدند.
تولید نفت اوپک در ماه مه با 250 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 32 میلیون و 220 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
تولید نفت نیجریه با از سرگیری انتقال نفت از طریق خط لوله فورسادوس* افزایش یافت. نقل و انتقال نفت از این خط لوله از زمان بمباران آن توسط مخالفان در فوریه 2016 (بهمن-اسفند1394) متوقف شده بود.
شرکت دولتی نفت لیبی نیز اعلام کرد، تولید نفت این کشور به 827 هزار بشکه در روز افزایش یافته و تقریبا به سطح تولید سال 2014 آن رسیده است. با این حال تولید نفت این کشور هنوز نصف سطح تولید آن در سال 2011 است که هنوز درگیری های شهری در این کشور آغاز نشده بود. تولید نفت لیبی در سال 2011 یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز یود.
به نوشته تامسون رویترز زاویا، تولید نفت ایران در ماه مه تغییری نکرده و در مقایسه با ماه پیش از آن ثابت بوده است. ایران نیز بر اساس توافق کاهش تولید، اجازه پیدا کرد سطح تولید خود را اندکی افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، روزنامه هلنیک شیپینگ نیوز یونان اعلام کرد، در حالی که عراق در ماه مه با دیگر اعضای اوپک صحبت می کرد که با تمدید توافق کاهش تولید این سازمان موافقت کنند تا مازاد عرضه نفت در بازارها کاهش یابد، تولید این کشور در ماه یاد شده رکورد زد و به بالاترین سطح در 6 ماه گذشته رسید.
این پایگاه خبری بر اساس اطلاعات به دست آمده از رصد نفتکش ها و نیز آژانس های حمل و نقل دریایی اعلام کرد، نفتکش ها در ماه مه 122 میلیون بشکه نفت خام از بنادر عراق واقع در خلیج فارس و دریای مدیترانه بارگیری کردند.
به این ترتیب، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در ماه مه به طور میانگین روزانه سه میلیون و 930 هزار بشکه نفت صادر کرد.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر موافقت کردند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید