افت ۲۹۴ واحدی شاخص بورس

در معاملات امروز بورس تهران افت شدید نماگرهای منتخب در حالی روی داد که بی‌انگیزگی و در عین حال عدم حمایت حقوقی‌ها باعث شد تا بورس تهران با افزایش عرضه در برابر تقاضای سهام مواجه باشد.
افت ۲۹۴ واحدی شاخص بورس

به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 28 خرداد ماه 96 با کاهش 294 واحدی روی رقم 78 هزار و 990 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 143 واحدی عدد 17 هزار و 5 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 462 واحدی به رقم 85 هزار و 851 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 181 واحدی به رقم 54 هزار و 542 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 785 واحدی عدد 176 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 8 واحدی به 891 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های سه شرکت پتروشیمی جم با 29 واحد، فولاد خوزستان با 21 واحد و بانک تجارت با 16 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول با 24 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 9 واحد و مخابرات ایران با 8 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 245 میلیارد تومان نمایش داده شد که در بازار نقدی این بورس از 142 میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن بیش از 603 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 40 هزار و 768 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بانک تجارت، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، حق تقدم استفاده نشده داروسازی سبحان انکولوژی، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، سیمان ممتازان کرمان، شیرین دارو و حق تقدم خرید سهام آن، حق تقدم بیمه حافظ از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی شیراز، صنایع شیمیایی فارس، توسعه معادن روی ایران، داده‌پردازی ایران، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، سیمان آرتا اردبیل، قرارداد اختیار خرید و فروش سهام توسعه معادن روی ایران، قرارداد آتی سهام توسعه معادن روی ایران متوقف شدند.

به گزارش فارس، امروز در بازار 2 بورس تهران 70 میلیون سهم فولاد خراسان به ارزش 30 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت.

در مخابرات ایران نیز امروز 25 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه بود.

همچنین امروز 13 میلیون سهم گروه صنایع کاغذ پارس به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال 12 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده همراه شد، همچنین 10 میلیون سهم بانک ملت به ارزش یک میلیارد تومان کد به کد شد، اندکی بیش از 6 میلیون سهم تراکتورسازی ایران به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامدار عمده همراه شد و همچنین 5 میلیون سهم گروه بهمن به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در نهایت امروز بیش از 2.5 میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامدار عمده همراه شد.

از نکات قابل توجه بازار امروز معاملات درون گروهی و کد به کد سهام در جریان معاملات عادی بازار نقد بورس تهران در برخی نمادهای معاملاتی با هدف حمایت از نماگرهای بورسی بود، از جمله این معاملات درون گروهی می‌توان به تحرک بازارساز بانک ملت و بانک تجارت و همچنین برخی خودرویی‌ها اشاره کرد.

امروز در ذوب‌آهن اصفهان نیز بازارسازی این سهم تنها از طریق حقیقی‌ها ادامه یافت.

براساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی معاملاتی کم‌حجم و رخوت‌آور را نظاره‌گر بود که افت شدید حجم معاملات سهام در کنار فشار فروش در برابر خرید باعث شد، تا نماگرهای بورسی روز دشواری را در برابر خود ترسیم کنند. روزی که همراه با سقوط اغلب شاخص‌ها بود.

به گزارش فارس، برآوردهای اقتصاد سیاسی ایران در داخل و خارج از کشور در کنار نبود خبرهای برخوردار از ارزش بالا در آینده باعث شده تا اندک امید جاری در بازار سهام نیز اندک اندک به ناامیدی تبدیل شود.

این در حالی است که ادامه این روند و تمرکز صرف دولت بر اوراق بدهی از جمله اسناد خزانه اسلامی و یا مکیدن نقدینگی موجود در بازار از طریق انتشار انواع اوراق بدهی باعث خواهد شد، تا بورس برای مدت مدیدی با بیماری‌های واگیردار مختلفی مواجه شود که تبعات آن بی‌تردید دامن سرمایه‌گذار را خواهد گرفت. اتفاقی که تبعات اجتماعی آن برای فضای سرمایه‌گذاری در ایران هیچ کس را خشنود نخواهد کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید