افتتاح‌ خط‌ کشتیرانی‌ قشم‌ به‌ خصب‌ عمان

نایب رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عمان از افتتاح خط کشتیرانی بین قشم و بندرعباس در ایران و شهر خصب در استان مسندم عمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد امین صباغی زاده در این باره گفت: راه‌اندازی این خط کشتیرانی بر اساس تفاهم استانداران و روسای اتاق های بازرگانی استان های هرمزگان و مسندم انجام می شود. نخستین حرکت در این خط کشتیرانی، با سفر هیات اعزامی ایران از قشم به خصب، با حضور استاندار هرمزگان و روسای سازمان‌های اقتصادی استان هرمزگان برای حضور در نمایشگاه اختصاصی هرمزگان در خصب و اواخر سال ۱۳۹۴ انجام شد. متعاقب آن پنجشنبه ششم مرداد، کشتی حامل ۶۶ نفر از گردشگران کشور عمان به قشم آمدند و پس از بازدید از جاذبه‌های گردشگری این جزیره، به عمان بازگشتند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان گفت:  توسعه خطوط کشتیرانی باعث سهولت تردد تجار و حمل کالا بین دو کشور می شود و به همین دلیل، یکی از اولویت های کاری اتاق مشترک است. خوشبختانه خط کشتیرانی قشم خصب، با استقبال خوب بازرگانان ایرانی عضو اتاق مشترک مواجه شده است.

به گفته صباغی زاده، مسافت دریایی قشم تا خصب بر اساس مدل کشتی، بین دو تا دو و نیم ساعت است که فاصله نزدیکی به شمار می آید. همچنین بر اساس تفاهم های صورت گرفته و برای آینده نزدیک، مسافران ایرانی می‌توانند تا ۱۵ روز بدون نیاز به دریافت ویزا در خصب و مسافران عمانی نیز همین مدت در قشم گردش کنند. اگر مسافران این دو کشور خواستند به سایر مناطق کشور مقابل سفر کنند، می توانند از طریق نمایندگی های وزارت خارجه مستقر در این دو منطقه، تقاضای خود را مطرح و اقدام به دریافت ویزا کنند.

صباغی زاده که رئیس اتاق بندرعباس نیز هست، افزود: خصب و قشم از ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری‌های گردشگری و تجاری برخوردارند و با تفاهم های صورت گرفته، همکاری های گسترده ای را بین این دو منطقه پیش بینی می کنم. این همکاری می تواند دستاوردهای اقتصادی خوبی برای دو کشور به همراه داشته باشد.

به گفته وی، هم اکنون کشتی های گردشگری با ظرفیت های ۲ تا ۳ هزار نفری به بندر خصب وارد می شوند که با فراهم شدن امکان تبادل گردشگر بین این منطقه و قشم، دو طرف سود خواهند کرد. بویژه آن که دهکده سلامت در قشم که به زودی توسعه جدی خواهد یافت، چشم انداز خوبی برای این تبادل گردشگر خواهد بود.

صباغی زاده افزود: اعضای اتاق بازرگانی استان هرمزگان، شهرهای عمان بویژه خصب را واسطه مناسبی برای تجارت و شناساندن تولیدات ایرانی به شاخ آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس می دانند. این خط کشتیرانی می تواند به توسعه صادرات به کشورهای یاد شده کمک کند. بویژه آن که قشم منطقه آزاد است و تعرفه های گمرکی در خصب هم خیلی پایین است.

وی ادامه داد: تجارت خارجی ایران همچنان با برخی محدودیت‌های بانکی مواجه است و عمانی‌ها قول داده اند کمک هایی برای رفع این محدودیت ها ارایه کنند. برخی بانک های عمانی قصد دارند شعبی در قشم ایجاد کنند. شعب بانک‌های فعال در خصب نیز می‌تواند به همکاری بانکی مورد نیاز تجار دو کشور کمک کند. بدین ترتیب و با توجه به خط کشتیرانی مناسبی که بین قشم و خصب راه اندازی شد، این دو منطقه می توانند به نقاط مناسبی برای مذاکرات و قرارهای تجاری تبدیل شوند.

گفتنی است ایجاد این خط کشتیرانی از سال ۱۳۹۰ مورد نظر دو کشور بوده که پس از پنج سال پیگیری مقام‌های دولتی و فعالان خصوصی دو کشور، به نتیجه رسید. با برچیده شدن برخی مشکلات فنی و تشکیلاتی اسکله بهمن و آماده شدن امکانات لازم، این خط کشتیرانی می‌تواند علاوه بر رفت و آمد افراد نسبت به جابجایی خودروها نیز اقدام کند.   این خط کشتیرانی در هر هفته دو بار بین قشم و خصب در رفت و آمد است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید